كشف اولین شواهد از تخریب یك سیاره توسط ستاره‌های خودی :   نگاهی به آینده احتمالی ...



کشف دو سیاره جدید توسط ستاره شناسان , اولین هتل 7 ستاره شانگهای , اولین پرواز بشر توسط ارویل رایت با هواپیما عکس

 

نگاهی به آینده احتمالی زمین

كشف اولین شواهد از تخریب یك سیاره توسط ستاره‌های خودی

اولین شواهد از تخریب یك سیاره توسط ستاره‌های میزبان آن توسط یك تیم بین‌المللی از ستاره شناسان كشف شد.

این شواهد نشانگر آن است كه این سیاره گم شده در پی تبدیل ستاره BD+48 740 به یك غول قرمز، معادل ستاره‌ای برای سن بالا، توسط آن بلعیده شده است.

این سرنوشت می‌تواند در پنج میلیارد سال آینده هنگامی كه خورشید به یك غول قرمز تبدیل خواهد شد، در انتظار زمین نیز باشد.

این ستاره‌شناسان كه از دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه نیكولاس كوپرنیك لهستان و دانشگاه آزاد مادرید هستند، همچنین یك سیاره غول پیكر را در یك مدار شگفت‌انگیز بیضی در اطراف BD+48 740 از خورشید پیرتر و بزرگتر بوده، كشف كردند.

این محققان در زمان استفاده از تلسكوپ هابی ابرلی برای بررسی ستاره‌های پیر و جست‌وجو برای سیارات اطراف آن توانستند شواهدی را از تخریب یك سیاره گمشده در مدار این ستاره شناسایی كنند.

این شواهد شامل تركیب شیمیایی عجیب ستاره به علاوه مدار بیضوی بسیار غیرمعمول سیاره بازمانده آن هستند.

طبق بررسی این دانشمندان، ستاره BD+48 740 شامل میزان بسیار بالای غیرطبیعی لیتیوم است كه یك ماده نادر برای زمان انفجار بزرگ در 14 میلیارد سال پیش محسوب می‌شود. این ماده به راحتی در ستارگان تخریب شده، از این رو میزان بالای آن در این ستاره كهن بسیار غیر عادی است. ستاره‌شناسان بر این باورند كه این ماده نادر از یك حجم به اندازه یك سیاره وارد این ستاره شده است.

شاهد دوم كشف شده توسط این محققان، مدار بسیار بیضوی سیاره به تازگی كشف شده این ستاره بوده كه 1.6 برابر سیاره مشتری است. در حقیقت به گفته ستاره شناسان این بیضی‌ترین مدار سیاره‌ای مشاهده شده تاكنون است.

از آنجایی كه تعاملات گرانشی میان سیارات عامل ایجاد این گونه مدارها هستند، ستاره‌شناسان بر این گمانند كه شیرجه سیاره گمشده به سوی ستاره میزبان احتمالا یك انفجار انرژی را برای سیاره بازمانده به ارمغان داشته و آنرا مانند یك بومرنگ در یك مدار عجیب انداخته است./ایسنا

 


ویدیو : كشف اولین شواهد از تخریب یك سیاره توسط ستاره‌های خودی