«كاداستر» و نقش آن در پایان اختلافات ملی و مالیاتی :  اخبار سیاسی - «كاداستر» ...



انجام پایان نامه , پایان نامه , اظهارنامه مالیاتی


 اخبار سیاسی - «كاداستر» و نقش آن در پایان اختلافات ملی و مالیاتی

در کاداستر کشورهایی نظیر کشور مالزی برای ختم دعاوی ملکی و مشکلاتی که در املاک بدون دیوار یا مرز مشخص وجود دارد، بعد از حضور نماینده کاداستر و مجاورین و صاحب ملک و توافق بر سر گوشه‌های ملک، علائمی مانند بنچ مارک در زمین کارگذاشته شده و مختصات آن به عنوان گوشه املاک تایید، برداشت و ثبت می‌شود.

شاید شما هم بارها خبرهایی مشابه آنچه در زیر می‌آید خوانده‌اید:

طرح كاداسترمتعاقب ساماندهی بانك جامع املاك و تكمیل كاداستر شهری در سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، صدور اسناد مالكیت جدید تحت سیستم كاداستر آغاز و تا پایان سال91 قریب به چهار میلیون سند جدید به مردم تحویل گردید كه از این تعداد، 2میلیون و 177هزار و 225 سند در سال 91 صادر گردیده است. جمع كل اسناد مالكیت صادره در سال91 در مقایسه با سال قبل 52 درصد رشد داشته است و معادل99% اسناد در سیستم كاداستر صادر گردیده است. همچنین فراخوان تبدیل اسناد مالكیت قدیمی به اسناد مالكیت كاداستری از طریق تعویض اسناد در دستوركار واحدهای ثبتی قرار دارد.

در راستای اجرای پوشش كاداستر جامع كشوری، طی سال1391 مقدار 716 هزار و 532 هكتار به بانك كاداستر شهری، روستایی و زراعی اضافه گردید كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 24 درصد افزایش داشته و به 2میلیون و 339 هزار و 861 هكتار رسیده است. كاداستر منابع طبیعی در سال 91 به میزان 20 میلیون و 279 هكتار توسعه یافت كه در مقایسه با سال قبل 15 درصد افزایش داشته و تا پایان سال 1391 به 43 میلیون و 998 هزار و 777 هكتار رسیده است.

در راستای ساماندهی و تكمیل بانك جامع اطلاعات املاك و كاداستر از مجموع 174 هزار دفتر املاك قریب 99 درصد دفاتر املاك موجود، تا پایان سال 1391 در بانك جامع اطلاعات املاك و كاداستر اسكن و داده آمایی شده است كه از این تعداد 13 هزار و 24 دفتر در 1391 اسكن و داده‌آمایی و به بانك جامع اضافه شده است. همچنین در راستای ارتقاء و تكمیل بانك جامع اطلاعات املاك و كاداستر حدود یك میلیون و 192 هزار و 198 پرونده املاك جاری (معادل 28 درصد كل پرونده‌های جاری) داده آمایی گردیده است.

لازم به ذكر است در سال 1391 درآمدهای عمومی دولت از محل صدور سند كاداستری 87 درصد و از محل ثبت ملك و فروش نقشه‌های حدنگاری كاداستر 38 درصد رشد داشته است.

فلسفه تاریخی كاداستر
برای دانستن فلسفه بوجود آمدن کاداستر اگر نگاهی به تاریخ بیاندازید خواهید دید که چه در یونان باستان و چه در فرانسه عهد ناپلئون، کاداستر جهت کسب مالیات و درآمد برای حکومت بوجود آمده است. در حقیقت هدف اولیه و اصلی کاداستر، کسب درآمد برای حکومت بوده است به نحوی که پرداخت های عادلانه صورت بگیرد. عدم پرداخت عادلانه مالیات، باعث ظلم بوده و این خود باعث نارضایتی مردم و سستی ارکان حکومت می شود. به همین جهت کاداستر بهترین وسیله برای کسب حداکثری درآمد از مردم است به نحوی که رضایت اکثریت را به دنبال داشته باشد.

هدف ثانویه در کاداستر، تثبیت مالکیت است. با جمع آوری دقیقاطلاعات املاک و ثبت و نگهداری دقیق آن در یک سیستم، مالکیت اشخاص محفوظ می ماند. این هدف در مقابل هدف اول قرار دارد یعنی در ازای کسب درآمد، حکومت، تحکیم مالکیت افراد را تضمین می کند.

حال باید دید كاداستر چیست؟ چگونه اجرا می‌شود و چرایی اجرای آن چیست؟ اینها سؤالاتی است كه همواره با شنیدن نام كاداستر به ذهن می‌آیند. در تعریف كاداستر باید گفت كه:

کاداستر یک نام جهانی است. به این معنا که چه در ایران، چه یونان چه اسپانیا چه استرالیا چه ایالات متحده، همگی از همین لغت استفاده می کنند. با اینکه کاربرد و وسعت عمل کاداستر در این کشورها ممکن است کمی با هم متفاوت باشد اما لغت یکسان است. ریشه لغت كاداستر، در حقیقت كلمه یونانی Katastichon به معنی دفتر یادداشت است كه با گذشت زمان در زبان لاتین به Captasrumتبدیل شده است. در حقیقت كاداستر سیستمی بوده كه برای ثبت استان های مختلف كشور یونان جهت مقاصد مالیاتی استفاده می شده است.

کاداستر در برخی از منابع به معنای دفترچه یادداشت (اسم) و یا صورت برداری و ثبت (فعل) آورده شده است. در فرهنگ‌های گذشته برای یادداشت سیاهه اموال آن را در دفتری یادداشت می کردند و این نام از آن دوران به یادگار مانده است.

در فرهنگ امروز کاداستر به روندی گفته می‌شود که در آن اموال غیر منقول شامل ملک، زمین و آپارتمان و غیره و در برخی کشورها حتی اموال غیرمنقول شامل خودرو (مانند کاداستر کشور سوئیس) ثبت می شود.

در روند ثبت اموال غیر منقول، اندازه گیری دقیق طول، ابعاد، زوایا، مساحت و موقعیت شکستگی‌های ملک و همچنین برخی اوقات علامت‌گذاری و به گفتاری دیگری پلمب کردن گوشه‌های ملک در سر زمین و در ادامه بایگانی این اطلاعات در آرشیو (الکترونیكی یا غیر الکترونیكی) انجام می شود. به عبارتی دیگر لغت کاداستر در برخی کشورها به معنای ثبت استفاده می‌شود. به همین منظور، کاداستر در این کشورها تمامی وظایف ثبت را برعهده دارد و به همین دلیل است که وظیفه ثبت اموال غیر منقول را هم کاداستر بر عهده دارد.

قابل ذکر است که در کاداستر کشورهایی نظیر کشور مالزی برای ختم دعاوی ملکی و مشکلاتی که در املاک بدون دیوار یا مرز مشخص وجود دارد، بعد از حضور نماینده کاداستر و مجاورین و صاحب ملک و توافق بر سر گوشه‌های ملک، علائمی مانند بنچ مارک در زمین کارگذاشته شده و مختصات آن به عنوان گوشه املاک تایید، برداشت و ثبت می‌شود. این عمل در برخی دیگر از کشور ها حتی برای ساختمانهای ساخته شده هم انجام می‌شود به این صورت که تکه فلزی مانند نبشی به کنج خارجی ساختمان متصل می‌شود كه با دیدن این علامت متوجه می شوید که این گوشه از ملک به تایید کاداستر رسیده و مختصات دقیق آن ثبت شده است. این عمل جهت جلوگیری از تغییر ابعاد ملک، بعد از ثبت آن نیز مفید است.

فدراسیون بین المللی نقشه برداری (FIG) كاداستر را اینگونه تعریف نموده است:

فهرست مرتب شده ای از اطلاعات مربوط به قطعات زمین (در داخل مرز جغرافیایی یك كشور) كه شامل نقشه برداری و افزودن سایر مشخصه های زمین نظیر حقوق مالكیت، كاربری، اندازه و ارزش، به نقشه مقیاس بزرگ بوده و به طور رسمی به ثبت می رسد.

در توضیح بیشتر مفهوم كاداستر باید به تقسیمات مختلف آن نیز اشاره كرد:

تقسیمات کاداستر
الف- كاداستر ملكی: تعیین محدوده های ملكی است و به دو نوع «شهری » و «زراعی» تقسیم می شود . همانطور كه مشخص است نوع شهری آن ، برای تعیین محدوده های شهریمثل عرصه خانه ها به كار می رود و نوع زراعی آن هم به تعیین حدود زمین های زراعی می پردازد.

ب- كاداستر عمومی: لایه های دیگری از اطلاعات را شامل می شود و همین اطلاعات است كه كاداستر را به نظامی چند لایه و پیچیده تبدیل می كند .

كاداستر عمومی به چند شاخه تقسیم میشود :

1-كاداستر مالی

2-كاداستر آبی

3-كاداستر سیاسی

4-كاداستر جغرافیایی

5-كاداستر جامع

هدف كاداستر مالی تعیین مبلغ دقیق مالیات است.در این حوزه اطلاعاتی در مورد ابعاد زمین و كاربری آن و هر اطلاعات دیگری كه برای تعیین مقدار و نحوه اخذ مالیات لازم است وجود دارد .

كاداستر سیاسی اطلاعات دقیقی در مورد تقسیم بندی های منطقه ای از قبیل حدود استان ها و بخش ها و شهرستانها در اختیار كاربران قرار می دهد .

نقشه برداری در كاداستر
نقشه برداری در كاداستر شامل «عملیات نقشه برداری كاداستر» و «تهیه نقشه كاداستر» می‌شود و همانطور كه اشاره كردیم ثبت جامع حد و حدود اموال غیر منقول را در بر می گیرد و معمولاً شامل اطلاعاتی مربوط به مالک مكان دقیق ملک گاهی اوقات اطلاعات (GPS) ابعاد (مساحت) نوع كشت و ارزش قطعات زمین ها می شود .

مزایای طرح کاداستر
مزایای این طرح را بهتر است از دو بعد شهروندان و دولت مورد بررسی قرار داد:

سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات ملک، مستندسازی اطلاعات اراضی در رابطه با شهروندان، استناد قانونی و دقیق در محاکمات جهت نیل به احقاق حقوق عامه، افزایش امنیت حقوقی مالکان و آسان‌سازی معاملات ارضی از جمله مزایای این طرح برای شهروندان است.

از بین بردن زمینه‌های تصرف اراضی دولتی و ملی، ایجاد توسعه پایدار و امنیت ملی و زمینه‌سازی تاسیس نظام کارآمد و منصفانه برای وصول مالیات اراضی و املاک و همچنین جلوگیری از بورس بازی زمین در مناطق شهری نیز از جمله مزایای این طرح برای دولت است.

از جمله اهداف کیفی كاداستر می‌توان به بهره‌وری بهینه از نظام اطلاعات کاداستری در ارایه خدمات و اطلاعات کاداستری در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به سایر دستگاه‌های اجرایی و همچنین توسعه علم و فناوری کاداستر، بومی کردن و کاربردی کردن آن در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کرد.

 گزارش عملكرد سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در سال1391
 اخبار سیاسی - عصر ایران


ویدیو : «كاداستر» و نقش آن در پایان اختلافات ملی و مالیاتی