قیمت نفت 57 دلار شد : بهای نفت در بازارهای جهانی در آخرین روز معاملات هفته ...


بهای نفت در بازارهای جهانی در آخرین روز معاملات هفته گذشته سه درصد دیگر کاهش یافت. خبرگزاری ایسنا: بهای نفت در بازارهای جهانی در آخرین روز معاملات هفته گذشته سه درصد دیگر کاهش یافت.

پس از انتشار پیش‌بینی آژانس بین المللی انرژی مبنی بر کاهش بیشتر قیمت نفت در سال آینده به دلیل نبود تقاضا و عرضه بیشتر، ‌بهای نفت در بازارهای جهانی در معاملات روز جمعه با کاهش سه درصدی به پایین ترین سطح پنج سال و نیم اخیر رسید.

نفت برنت دریای شمال روز جمعه به کمتر از 62 دلار رسید و نفت سبک آمریکا کمتر از 58 دلار در هر بشکه معامله شد.

در روزهای گذشته افزایش ذخایر نفت خام آمریکا و تاکید عربستان مبنی بر عدم کاهش تولید نفت این کشور به تشدید روند تنزل قیمت نفت به رغم انتشار اطلاعات امیدوارکننده از بهبود شرایط اقتصادی آمریکا انجامید.

آژانس بین‌المللی انرژی که سیاستهای انرژی کشورهای صنعتی را هماهنگ می‌کند چشم انداز خود برای تقاضای انرژی در سال 2015 را کاهش داد که باعث سقوط بیشتر قیمت نفت شد.

این آژانس چشم انداز تقاضای جهانی نفت برای سال 2015 را به دلیل انتظار کاهش مصرف سوخت در روسیه و دیگر کشورهای صادرکننده نفت، روزانه با 230 هزار بشکه کاهش به 900 هزار بشکه در روز رساند.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که کشورهای تولید کننده نفت خارج از اوپک باعث افزایش عرضه جهانی نفت خواهند شد. این آژانس همچنین انتظار دارد که قیمتها در سال آینده کاهش بیشتری پیدا کند.

اندرو لیپو رییس موسسه مشاوره نفتی مستقر در هوستون آمریکا گفت: این صرفا یک خبر بد دیگر برای بازار نفت است.

نفت برنت روز جمعه با یک دلار و 83 سنت(سه درصد) کاهش به 61 دلار و 85 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت در ساعاتی از معاملات تا 61 دلار و 35 سنت نیز پایین آمد که کمترین قیمت از ژوئیه 2009 تاکنون است.

همچنین نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه ژانویه با دو دلار و 14 سنت کاهش در هر بشکه 57 دلار و 81 سنت درهر بشکه معامله شد. نفت آمریکا نیز تا 57 دلار و 34 سنت (کمترین قیمت از مه 2009) سقوط کرد.

در معاملات هفته گذشته نفت برنت بیش از هفت دلار(حدود 11 درصد) و نفت آمریکا بیش از هشت دلار (12 درصد) کاهش قیمت را تجربه کرده اند.

نفت برنت و نفت آمریکا از ماه ژوئن که به ترتیب به 115 و 107 دلار در هر بشکه رسیده بود، حدود 46 درصد ارزش خود را از دست داده اند.

تاثیر پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی روی بازار نفت بیشتر از اطلاعات مربوط به شرکت خدمات نفتی آمریکا بود که نشان می‌دهد تعداد حفاری چاه‌های نفت در این کشور در هفته گذشته 29 مورد کاهش یافته که بیشترین کاهش حفاری هفتگی طی دو سال گذشته است.

نفت شیل آمریکا عامل بخش عمده‌ای از اشباع بازار نفت شناخته شده و فعالان بازار در حال بررسی اطلاعات چاههای نفتی آمریکا هستند تا ببینند قیمتهایی که از ماه ژوئن به بعد تقریبا به نصف رسیده باعث کاهش حفاری ها خواهد شد یا خیر؟

مسوولان نفتی داکوتای شمالی یکی از بزرگترین ایالت های تولیدکننده نفت شیل آمریکا گفتند در ماه اکتبر به رغم مقررات جدید سختگیرانه که هدف از آن جلوگیری از هدر رفتن گازهای طبیعی تولید شده به همراه نفت است، تولید نفت این ایالت به طور ثابت باقی مانده است.


ویدیو : قیمت نفت 57 دلار شد