قوچان‌نژاد: به نبود امکانات عادت کرده‌ایم : مهاجم تیم ملی فوتبال کشورمان به ...


مهاجم تیم ملی فوتبال کشورمان به بی‌پولی فدراسیون و نبود امکانات برای تیم ملی عادت کرده است. خبرگزاری تسنیم: جذابیت و محبوبیت رضا قوچان‌نژاد بین هواداران تیم ملی باعث می‌شود همیشه به سراغ این بازیکن برویم تا صحبت‌هایش را بشنویم. مهاجمی که همیشه بوی گل می‌دهد و کی‌روش اعتماد زیادی به او دارد، این بارهم صحبت‌های خوبی در خصوص تیم ملی داشت.

مهاجم مشهدی تیم ملی فوتبال کشورمان که بارها با میلاد حجت‌الاسلامی، خبرنگار فقید تسنیم گفت‌وگو کرده بود، این بار از خاطرات او هم صحبت کرد. میلاد که در آخرین سفر تیم ملی همراه این تیم بود اما در سانحه هوایی شرکت هواپیمایی ژرمن وینگر به همراه حسین جوادی، خبرنگار ورزشی روزنامه وطن‌امروز جان خود را از دست داد تا بازیکنان تیم ملی بدون آنها به ایران برگردند، هنوز در خاطر قوچان‌نژاد است.

وقتی قوچان‌نژاد در طول این مصاحبه و هنگام سؤالی درباره بازی دوستانه تیم ملی با شیلی و سوئد یاد اتفاق تلخ سانحه هوایی ایرباس A320 افتاد، در خصوص این دو خبرنگار فقید، گفت: «واقعاً اتفاق تلخی بود و آن روز که این اتفاق افتاد برای همه روز سختی بود. خبر تلخی به ما رسید که هواپیما سقوط کرده و چون می‌دانستیم میلاد و حسین هم به بارسلونا رفته‌اند تا الکلاسیکو را تماشا کنند، شک کردیم که شاید آنها هم در هواپیما بوده‌اند. متأسفانه خبر بدتر را شنیدیم و متوجه شدیم این دو عزیز هم در هواپیمای سقوط کرده بوده‌اند. برد مقابل شیلی واقعاً برای میلاد و حسین بود. خدا این دو خبرنگار را بیامرزد. اتفاق بسیار تلخی بود که امیدوارم خداوند به خانواده‌های آنها قدرت صبر بدهد».

رضا قوچان‌نژاد در خصوص حضور در اردوی تیم ملی، برگزاری مینی‌کمپ با حضور بازیکنان جوان، بازی دوستانه با ازبکستان، شرایط فوتبال ایران، امکانات تیم ملی و ... صحبت کرده است. مهاجم تیم ملی فوتبال کشورمان می‌گوید که دیگر به کمبود امکانات تیم ملی عادت کرده‌اند و به همین دلیل فقط روی کار خودشان تمرکز دارند.

تمرینات تیم ملی دوباره شروع شد و کارلوس کی‌روش در ابتدای کار دو مینی‌کمپ در نظر گرفته بود که خود تو هم در مینی‌کمپ دوم به تمرینات اضافه شدی. در این خصوص صحبت می‌کنی؟

تمرینات خوبی برگزار شد و اردوهای خوبی بود. من سه چهار روز است که به تمرینات اضافه شده‌ام و دیدم که کارلوس کی‌روش بازیکنان جوان زیادی را به تیم ملی اضافه کرده است. در مجموع برای بازیکنان جوان و حتی بازیکنانی که پیش از این تجربه حضور در تیم ملی را داشتند، اردوی خوبی بود و استفاده لازم را بردیم. بعد از پایان اردوی دوم هم از شرایط کاملاً راضی بودم و با کادرفنی هم که صحبت کردم، آنها از بازیکنان رضایت کامل را داشتند. تنها موردی که وجود داشت این بود که نتوانستیم در این دو مینی‌کمپ بازی دوستانه برگزار کنیم و امکانات لازم وجود نداشت تا بازی تدارکاتی برگزار شود.

کی‌روش بار دیگر از شرایطی که بر تیم ملی حاکم است انتقاد کرد و گفت بازهم قول‌ها عملی نشد و امکاناتی که مورد نیاز تیم ملی بوده است، فراهم نیست. لغو شدن اردوی ترکیه، نبود امکانات مناسب و به وجود آمدن چنین شرایطی کار تیم ملی را برای حضور در جام جهانی سخت نمی‌کند؟

مطمئناً این شرایط کار را آسان نمی‌کند اما همانطور که می‌دانید ما به این شرایط عادت کرده‌ایم. این تجربه را قبل از جام جهانی 2014 و جام ملت‌ها داشتیم که امکانات خوبی فراهم نشد و بازی‌های دوستانه خوبی هم انجام ندادیم. با این حال توانستیم تمرینات خوب انجام داده، اردوهای خوبی برگزار کرده و بازی‌های خوبی را در جام جهانی و جام ملت‌ها انجام دهیم. اکنون هم شرایط همانگونه است و به دلیل وضع خراب فدراسیون فوتبال از لحاظ مالی، امکانات خوبی در اختیار نداریم. شرایط همین است، ما عادت کرده‌ایم و تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، باید کار خودمان را پیش ببریم.

این مسائل به بازیکنان آسیب نمی‌زند؟

این مشکلات همیشه وجود دارد و باید تمرکزمان فقط روی فوتبال باشد. این مسائل جدید نیست و به آنها عادت کرده‌ایم. سعی می‌کنیم در تمرینات و اردوهای داخلی یا خارجی بهترین تمرین را انجام دهیم و با هم حس خوبی داشته باشیم.

خب اکنون حرف کی‌روش این است که وعده‌ها عملی نشده. کی‌روش بعد از بازی‌های دوستانه با شیلی و سوئد اعلام کرد می‌خواهد از تیم ملی برود اما به او قول‌هایی داده شد تا ماندنی شود. حالا که این اتفاق رخ داده، عمل نکردن به قول‌ها باعث ضربه خوردن به تیم ملی شده و بدبینی کی‌روش نسبت به فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش  شده است. با این شرایط کار کی‌روش سخت نمی‌شود؟

این را باید از کی‌روش بپرسید، چون من یک بازیکن هستم و دوست ندارم در این مسائل دخالت کنم. من هم به عنوان بازیکن تیم ملی دوست دارم که کی‌روش راحت‌تر کار کند اما او هم دستش بسته است. هر زمان که می‌خواهیم اردویی یا مسابقه‌ای برگزار کنیم، برنامه‌ها عملی نمی‌شود. مسئولان فدراسیون هم دوست دارند به تیم ملی و کی‌روش کمک کنند اما به دلیل مشکلاتی که وجود دارد، نمی‌توانند کاری کنند. با این شرایط ما باید سعی کنیم در زمین بیشترین تلاش را کنیم و در تمرینات حس خوبی به کی‌روش بدهیم تا مشکلات را فراموش کند.

بگذریم. درباره بازی‌های پیش روی تیم ملی صحبت کن که ابتدا باید با ازبکستان بازی دوستانه‌ای انجام دهیم و سپس بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه و جام ملت‌های 2019 امارات آغاز می‌شود و اولین بازی با ترکمنستان است. در خصوص این بازی‌ها چه نظری داری؟

از فردا (دوشنبه) تعداد بازیکنان حاضر در تمرین کمتر می‌شود و به این شکل کار اصلی آغاز خواهد شد تا تمرکز را روی بازی‌های تیم ملی بگذاریم. همانطور که گفتید ابتدا باید به مصاف ازبکستان برویم و بعد بازی با ترکمنستان اهمیت زیادی برای ما دارد.

بازی دوستانه با ازبکستان چقدر به تیم ملی کمک خواهد کرد تا بازیکنان جوانی که به تیم ملی دعوت شده‌اند به هماهنگی لازم برسند؟

ازبکستان تیم خوبی است و قبلاً با آنها بازی کرده‌ایم. دو بازی بسیار سخت در مقدماتی جام جهانی 2014 با آنها داشتیم و بازی دوستانه با آنها تمرین خوبی است تا برای بازی با ترکمنستان آماده شویم. به نظرم باید در این بازی تلاش کرده تا آماده‌سازی خوبی برای بازی با ترکمنستان داشته باشیم و بین بازیکنان هماهنگی خوبی به وجود بیاید. نباید بازی با ترکمنستان را شُل بگیریم و این تیم دست کم گرفته شود. آنطور که درباره این تیم صحبت می‌کنند نیست و ترکمنستان هم باید جدی گرفته شود. امیدوارم در بازی با ازبکستان به هماهنگی لازم برسیم و نتیجه هم بگیریم تا با حس خوبی مسابقات مقدماتی جام جهانی را شروع کنیم.

البته کارشکنی‌هایی نیز صورت گرفته و ترکمنستانی‌ها بازی را از عشق‌آباد به داش‌آغوز برده‌اند که این دو شهر با هم فاصله 600 کیلومتری دارند. این حربه ترکمنستانی‌ها روی عملکرد تیم تأثیر نمی‌گذارد؟

آنها هم باید کاری کنند که به نتیجه گرفتن نزدیک شوند! ما فقط تمرکزمان را روی کار خودمان می‌گذاریم. بازی در عشق‌آباد باشد یا داش‌آغوز ما فقط در زمین کار می‌کنیم تا با یک برد خوب به خانه برگردیم.

خیلی‌ها می‌گویند تیم ملی از این مرحله به سادگی عبور می‌کند اما در مرحله بعدی کارمان سخت است. با این شرایط فکر می‌کنی دوباره فرشته نجاتی به نام رضا قوچان‌نژاد باید پیدا شود و مانند بازی کره‌جنوبی گلزنی کند تا تیم ملی به جام جهانی برود؟

این مسائل اصلاً برای من مهم نیست. اینکه من گل صعود به جام جهانی را بزنم یا بازیکن دیگری، فرقی ندارد. اکنون فقط باید به بازی اول‌مان مقابل ترکمنستان فکر کنیم. باید در بازی‌های مقدماتی نتیجه خوبی بگیریم که در بازی‌های آخر به مشکل نخوریم و نیاز نباشد کره‌جنوبی را در آن شرایط شکست دهیم. باید در مرحله مقدماتی طوری کار کنیم که دیگر حریفانی مانند لبنان و قطر باعث به خطر افتادن صعود ما به جام جهانی نشوند. باید آنقدر خوب کار کنیم که زودتر از پایان مسابقات مقدماتی صعودمان به جام جهانی مسجل شود. ما در دوره گذشته خیلی راحت نتیجه را به لبنان و قطر واگذار کردیم اما این بار نباید اینگونه شود.

در خصوص بازی‌های تدارکاتی اخیر تیم ملی هم صحبت کن که مقابل شیلی و سوئد دو بازی انجام دادیم. تیم ملی موفق شد شیلی را شکست دهد ...

بازی‌های بسیار خوبی بود و دو ماه پیش که ما با شیلی بازی کردیم آنها در رنکینگ فیفا در رده پانزدهم بودند. همه ستاره‌های این تیم هم به غیر از ویدال بازی کردند و توانستیم نتیجه خوبی مقابل این تیم بگیریم. بعد از ما برزیل مقابل شیلی بازی دوستانه انجام داد که نتوانست شیلی را شکست دهد و فکر می‌کنم نتیجه بزرگی مقابل این تیم گرفتیم.

در بازی با سوئد چطور بودیم؟

مقابل سوئد بهتر از بازی با شیلی عمل کردیم اما برعکس، نتیجه کمی برای ما تلخ بود. البته بازی با سوئد هم درس خوبی برای ما بود،‌ چون تا به حال با این تیم‌ها که به لحاظ فیزیکی بسیار قدرتمند هستند، بازی نکرده بودیم. تجربه بازی مقابل تیم‌هایی مانند سوئد را نداشتیم و تجربه خوبی برای ما شد. نکته جالب‌تر از بازی استقبال خوبی بود که ایرانی‌های حاضر در سوئد از ما داشتند و بعد از بازی خود سوئدی‌ها گفتند حس می‌کردیم در تهران بازی کردیم. ورزشگاه استکهلم پر از تماشاگران ایرانی بود و آنها سنگ تمام گذاشتند.

نوع سیستم تیم ملی در این دو بازی به چه شکل بود و آیا چنین بازی‌های دوستانه‌ای به تیم ملی کمک خواهد کرد؟

فشرده بازی کردیم، از نظر تکنیکی و تاکتیکی و سیستمی خوب بازی کردیم. بازیکنان انگیزه خوبی داشتند و بازی‌های خوبی را انجام دادیم. چنین بازی‌های دوستانه‌ای بسیار خوب است و می‌تواند به تیم ملی کمک کند.

خیلی از ملی‌پوشان و موافقان کی‌روش هم بعد از این دو بازی گفتند بازی با شیلی و سوئد جوابی به منتقدان بود که یعنی تیم ملی هجومی هم می‌تواند بازی کند و مقابل بزرگان نتیجه بگیرد. به نظر تو اینطور بود؟

در فوتبال این روزها نتیجه خیلی اهمیت دارد. نه فقط تیم ملی اینگونه باشد و از شما می‌خواهم اصلاً به ایران فکر نکنید. در تیم چلسی می‌بینیم که این همه بازیکن باتجربه حضور دارند و بهترین بازیکنان دنیا در این تیم هستند اما آنها دفاعی بازی می‌کنند. تیم‌ها در فوتبال امروز باید فشرده بازی کنند و چلسی هم با این روش توانست لیگ برتر انگلیس را فتح کند. تیم‌ها که از ترس شکست خوردن دفاع نمی‌کنند، بلکه دفاع می‌کنند تا خودشان یک برنامه برای حمله داشته باشند. فوتبال همین است و این نیست که همیشه فقط حمله کنیم. اینکه فقط بخواهید بازی هجومی انجام دهید، شاید برای تماشاگران لذتبخش باشد اما وقتی سه چهار گل بخورید، چه فایده‌ای دارد؟

اکنون مهم نتیجه است و شما با نتیجه می‌توانید مردم را خوشحال کنید و از کار خودتان هم راضی باشید. به نظرم کی‌روش هم حق دارد که تیم را دفاعی می‌چیند، چون به تیم نگاه می‌کند و با توجه به مهره‌هایی که در اختیارش است، برای تیم تاکتیک مشخص می‌کند. کی‌روش همان سیستمی که فکر کند بهتر است را انتخاب می‌کند و این سبک کار او نیز تا به اینجا جواب داده است. وقتی سیستم کی‌روش خوب بوده و جواب داده است، چرا کارمان را به همین شکل ادامه ندهیم؟

صحبت حضورت در پرسپولیس هم مطرح شده و اینکه قرار است سال آینده در این تیم بازی کنی. این خبر صحت دارد؟

راستش را بخواهید هیچ صحبتی نشده است. خودم اخبار را دنبال نمی‌کنم اما به گوشم رسیده که چنین خبری منتشر شده است. هیچ وقت با تیمی در ایران صحبت نکرده‌ام و هر وقت هم به ایران آمده‌ام، فقط برای تیم ملی بوده است.

اصلاً شرایط کنونی به گونه‌ای است که به لیگ ایران بیایی؟

هیچ وقت نمی‌تواند درباره آینده چیزی گفت اما در حال حاضر اصلاً قصدی برای بازی کردن در لیگ ایران را ندارم.

پس با این شرایط باید منتظر حضور دوباره‌ات در چارلتون باشیم.

صددرصد باید به انگلیس برگردم، چون با باشگاه چارلتون یک سال قرارداد دارم و هنوز بازیکن این تیم هستم. بعد از بازی‌های تیم ملی هم به انگلیس می‌روم تا ببینم چه می‌شود. خدا بزرگ است و فعلاً به این مسائل فکر نمی‌کنم، چون در این دو سه هفته فقط روی بازی‌های تیم ملی تمرکز دارم.


ویدیو : قوچان‌نژاد: به نبود امکانات عادت کرده‌ایم