"قلیان یکبار مصرف" و "لیوانی"؛ تله‌ای جدید برای جذب مشتری : کمی آب پرتقال طبیعی، ...



بهترین تبلیغات برای جذب مشتری , عکس نوشته های جدید درباره خدا برای پروفایل , دعا برای زیاد شدن مشتری

کمی آب پرتقال طبیعی، یک تکه ذغال باربیکیو(کبابی)، فویل های براق همراه توتون های میوه ای در یک لیوان کاغذی بزرگ با چند هزاری ناقابل، تله خوبی است تا این بار ذیل عنوان «قلیان یک بار مصرف» یا «لیوانی»، 400 نوع ماده شیمیایی از جمله 40 ماده سرطان زا به ریه مردم فرو رود.

داستان از اواخر دهه 70 شروع شد؛ ابتدا فقط قلیان بود و دود، فروشندگان قلیان تبلیغ می كردند كه چون دود تنباكو از میان آب رد می شود از سیگار بی خطرتر است، اما وقتی كه خطر مصرف یك وعده قلیان برابر مصرف یكصد نخ سیگار اعلام شد، سودجویان تصمیم گرفتند تله های دیگر مانند عرضه قلیان همراه توتون های میوه ای را امتحان كنند.

به گزارش ایرنا، تله هایی كه یكی پس از دیگری عوارض قلیان را چند برابر می كنند؛ بطور مثال با آمدن توتون های میوه ای به بازار معلوم شد كه 80 درصد محتویات تنباكو و توتون قلیان های معسل(میوه ای)، مواد شیمیایی و اسانس ها هستند.

این محتویات شیمیایی، عوارض مضاعفی را علاوه بر دود تنباكو بر سلامت مصرف كنندگان وارد می كنند.

خسرو صادق نیت رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سال گذشته حتی از وجود مواد روانگردان در قلیان ها و مسمومیت چند نفر پس از استعمال قلیان خبر داد.

قلیان طی تمام این سال ها در قهوه خانه ها و قلیان سراها قانونی و غیرقانونی عرضه می شد اما چندسالی است كه قلیان از پستوی قهوه خانه ها و قلیان سراها نیز خارج و وارد پارك ها شده است.

مردمی كه برای استفاده از هوای تازه به پارك ها مراجعه می كنند، به جای هوای تازه و دلپذیر با فروشندگان قلیان ها مواجه می شوند.


متاسفانه با آغاز سال جدید در برخی پارك ها، شاهد عرضه توتون و تنباكو در لیوان های كاغذی - قلیان یك بار مصرف - بودیم.


این بار سودجویان با ریختن مقداری آب پرتقال طبیعی در لیوان و گذاشتن فویل و توتون بر سر آن و وصل كردن یك شلنگ پلاستیكی، محصول ارزان تر و جذاب تری برای جوانان تهیه دیده اند تا آنان را به دنیای پردود خود دعوت كنند.

سودجویان از آب پرتقال طبیعی استفاده می كنند تا این باور را به جوانان القا كنند كه عوارض قلیان همراه این آب میوه طبیعی كاهش یافته و طعم آن مطبوع تر می شود، این درحالیست كه تنباكو، درجه حرارت، دود و ذغال قلیان، همه و همه سرطان زا است و مخاط ریه و دهان را دچار مشكل می كند.

از سوی دیگر برخی كارشناسان بهداشتی نسبت به مایعات داغ در لیوان های یكبار مصرف هشدار داده اند و علاوه بر این توتون و تنباكو، دروازه ای است كه فرد را به سمت استعمال دخانیات دیگر مانند سیگار و همچنین مواد مخدر و محرك، مستعد می سازد.

توتون به هر شكلی كه عرضه شود، خطرناك است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی ایران در این باره به خبرنگار سلامت ایرنا می گوید: توتون و تنباكو به هر شكلی كه عرضه شود اعم از قلیان ها سنتی، پیپ و قلیان های یكبار مصرف كاغذی، برای سلامتی مضر و خطرناك است.

احمد جنیدی تاكید می كند: مردم باید بدانند فقط برای تامین منافع یك عده سودجو نباید به دام آنان بیافتند و سلامت خود، خانواده و اطرافیانشان را به خطر بیاندازند.

اگر فرد غیرسیگاری، یك ساعت نزد فردی كه قلیان مصرف می كند بنشیند مانند آن است كه معادل شش تا هشت نخ سیگار مصرف كرده است.

 فروش قلیان در پارك ها مجاز نیست
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی تهران تصریح كرد: فروش قلیان در پارك ها و از سوی دستفروشان، مجاز و رسمی نیست.


جنیدی از ماموران شهرداری و نیروی انتظامی خواست تا نسبت به جمع آوری این دست فروشان اقدام كنند.

وی یادآور شد: مصرف قلیان موجب بروز بیماری های متعدد از بیماری های تنفسی گرفته تا خونی، می شود.

 رشد نگران كننده مصرف قلیان در كشور
بنا به آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، مصرف روزانه قلیان تا سال 86 روند كاهشی یا ثابت داشت، اما از سال 88 مصرف روزانه آن زیاد شده است.

طبق این آمار، مصرف قلیان در نوجوانان 13 تا 16 سال كشور بیش از دو برابر رشد یافته كه این میزان رشد بین دختران بیشتر بوده است.

شیوع مصرف مواد دخانی شامل سیگار و قلیان در سال 82 در پسران 16 درصد بود كه در سال 86 به 31.5 رسیده و در دختران از 8.7 درصد به 20 برابر افزایش یافته است.

برداشت های نادرست از مصرف قلیان، نگرانی های جدی را ایجاد كرده، بطور مثال اغلب افراد تصور می كنند كه قلیان، عارضه ای ندارد درحالیكه مجرای عبور دود قلیان می تواند حاوی آلودگی های میكروبی و قارچی بوده و خطر ابتلا به هپاتیت و سل را در مصرف كنندگان قلیان بیشتر است، از سوی دیگر مصرف یك وعده قلیان برابر با مصرف یك تا پنج پاكت سیگار است.

به هرحال شیوع مصرف قلیان در كشور به عنوان یك ماده دخانی و بیماری زا و دروازه استعمال مواد مخدر و محرك در كشور، شتاب زده و نگران كننده است و نه تنها تاكنون اقدامی جامع برای مبارزه با آن اتفاق نیافتاده بلكه سودجویان هر بار قلیان را با شیوه ای جدید به مردم عرضه می كنند و جوانان مشتریان هدف آنها هستند.


اخبار اجتماعی  - ایرنا 


ویدیو : "قلیان یکبار مصرف" و "لیوانی"؛ تله‌ای جدید برای جذب مشتری