قلعه نویی به نام هوتن : اسم محمد هوتن قلعه نویی را حتما شنیده اید. فرزند خلف ...


اسم محمد هوتن قلعه نویی را حتما شنیده اید. فرزند خلف امیر قلعه نویی! خودش می گوید محمد بابا و هوتن مادرش است. همین شده که اسمش ترکیب جالبی از آب درآمده! محمد هوتن 16 ساله ژنرال استقلالی ها. همشهری جوان: اسم محمد هوتن قلعه نویی را حتما شنیده اید. فرزند خلف امیر قلعه نویی! خودش می گوید محمد بابا و هوتن مادرش است. همین شده که اسمش ترکیب جالبی از آب درآمده! محمد هوتن 16 ساله ژنرال استقلالی ها. این روزها در سن و سال جالبی قرار دارد. سادگی در حرف هایش موج می زند اما اصرارش بر لوتی و با معرفت بودن هم چیزی است که به چشم هر کسی می آید.

پسر امیر قلعه نویی خیلی راحت از بالانشین بودن این روزهایش می گذرد و با افتخار از بچه نازی آباد بودن پدرش حرف می زند! در کل محمد هوتن پازل جالبی از زوایای مختلف شخصیت امیر قلعه نویی است. مجموعه همه این چیزها از گفت و گو با محمد هوتن، مصاحبه ای خواندنی می سازد.

کلا پسر قلعه نویی بودن به نفعت بوده یا به ضررت؟!

- این واقعا سوال سختی است! اگر از جنبه فوتبالی بخواهیم به این قضیه نگاه کنیم، من در کنار پدرم مشاوره های مربی را دارم که هر کس ندارد. اگر خیلی راحت به اردوی بزرگسالان می روم و با آنها تمرین می کنم به خاطر این است که پسر امیر قلعه نویی ام اما خب خیلی وقت ها هم این پسر قلعه نویی بودن به ضررم بوده. من در جوانان استقلال خیلی تلاش می کنم و در حال حاضر یکی از خوب های تیم هستم اما مثل روز برایم روشن است که اگر کمی زودتر از موعد به بزرگسالان بروم یا به تیم ملی دعوت شوم، همه می گذارند به حساب پسر قلعه نویی بودنم. علی دوستی سرمربی تیم ملی نوجوانان دوست قدیمی و صمیمی پدرم است. به خاطر همین موضوع هنوز به تیم ملی دعوت نشده ام خیلی ها می گویند دوست پدرت به تیم ملی دعوتت می کند.

در کارهای غیرفوتبالی چطور؟! تا حالا به خاطر قلعه نویی بودنت کارت راه نیفتاده؟

- خب چرا. همیشه سعی کرده ام بابت قلعه نویی بودنم امتیازی نگیرم، نه اینکه دوست نداشته باشم اما یک وقت هایی خجالت می کشم. معمولا هر جایی که می روم و من را می شناسند مردم به من لطف می کنند و هوایم را دارند. البته وقت هایی هم که با پدرم هستیم، این محبت ها بیشتر است و خیلی از مردم در برخوردهایشان خجالتمان می دهند.

هوتن قلعه نویی , هوتن قلعه نویی در استقلال , قلعه نویی

اما این ماجرا روی دیگری هم دارد. رفتارپرسپولیسی ها با شما چطور است؟

- باور کنید خیلی وقت ها پرسپولیسی ها هم با ما خوش برخوردند و کارمان را راه می اندازند.

برخورد پدرت با تیپ هایی که می زنی چطور است؟

- من کلا زیاد اهل تیپ زدن و این چیزها نیستم. حتی خیلی وقت ها از دوستان دیگرم ساده تر می گردم اما پدرم هم زیاد با اینطور چیزها کاری ندارد چون نصیحت هایش را قبلا به من کرده. او همیشه به من می گوید سعی کن همیشه ساده باشی تا ماندگار شوی. پدرم حتی برایم مثال بازیکنانی مثل مجتبی جباری، مسی و فیلیپ لام را می زند. بابا همیشه می گوید زیادی توی چشم بودن آدم را خراب می کند.

اما یک بار یکی از روزنامه ها نوشته بود که پدرت با مدل موهایت مشکل دارد.

- اتفاقا آن روزنامه را دیدم. آنها حتی عکس من را دستکاری و طوری دور سرم را سفید کرده بودند که کلا مدل موهایم عوض شده بود اما واقعا قضیه آن چیزی نبود که آنها نوشته بودند، ضمن آنکه اگر پدرم با من مشکلی داشته باشد که نمی آید جلوی مردم و خبرنگاران جار بزند.

حالا وقت هایی که نصیحتت می کند به حرف هایش گوش می کنی؟


- بله، چون می دانم او بد من را نمی خواهد و دوتا پیراهن بیشتر از من پاره کرده است.

یعنی تا حالا نشده بگویی نسل شما با ما فرق می کندت و جلویش بایستی؟

- تفاوت نسل که هست اما هر وقت نزدیک است که کار اشتباهی انجام دهم، به این فکر می کنم که پدر من آدم معروفی است و خیلی زحمت کشیده تا به اینجا رسیده. پس خیلی نامردی است اگر من کاری بکنم و پدرم را سر زبان ها بیندازم. همیشه تلاشم این بوده تا کاری نکنم که پدرم شرمنده رفتار غلط من شود.

تا حالا به این فکر کردی که اگر پدرت امیر قلعه نویی نبود الان استقلالی بودی یا پرسپولیسی؟

- واقعیت این است که من از وقتی چشم باز کرده ام و راه رفتن یاد گرفته ام،دور و برم حرف از استقلال بوده. زمانی که تازه از فوتبال سر درآوردم و به آن علاقه مند شدم، پدرم بازیکن استقلال بود و من فقط طرفدار تیم پدرم بودم. اما حالا با اینکه استقلالی هستم سعی می کنم روی تیمم تعصب کورکورانه نداشته باشم. مثلا علی کریمی بازیکن محبوب من است و برایم مهم نیست که او پرسپولیسی است.

یعنی علی کریمی را بیشتر از فرهاد مجیدی دوست داری؟


- بحث دوست داشتن جداست. آقا فرهاد یکی از اسطوره های من است ولی سبک فوتبال این دو نفر با هم تفاوت دارد. مجیدی را در سبک خودش دوست دارم و برای فوتبال کریمی به شکل دیگری احترام قائلم.

امیر قلعه نویی , امیر قلعه‌نویی , قلعه‌نویی

در سال های اخیر پدرت در کنار فوتبال اختلافات زیادی با افرادی مثل مرحوم حجازی، مجتبی جباری و حتی فرهاد مجیدی داشت. این اختلافات روی احساسات تو به عنوان یک هوادار عادی استقلال تاثیری نداشت؟

- گاهی وقت ها ناراحت می شدم اما پدرم همیشه می گفت تو خودت را قاطی این ماجراها نکن. البته سن من هم کم بود و در یکسری از مسائل حق اظهارنظر نداشتم. بابای من روی احترام بزرگتر کوچکتری خیلی حساس است به همین دلیل حتی در زمان هایی که ذهن خودش خیلی درگیر می شد، به من می گفت تو نباید در اختلافات بزرگترها دخالت کنی.

اما بعد از فوت مرحوم حجازی همه اعضای خانواده او درباره پدرت صحبت کردند. هیچ وقت دلت نخواست در این بحث ها از پدرت دفاع کنی؟


- اگر دقت کرده باشید، پدرم در زمان آن مصاحبه ها سکوت کرده بود و جوابی به صحبت هایی که درباره اش می کردند، نمی داد. به همین دلیل ما هم سکوت کردیم و چیزی نگفتیم. باور کنید من آقای حجازی را خیلی دوست داشتم و بعد از فوت ایشان خیلی ناراحت شدم. پدرم همیشه می گوید ما سربازهای استقلالیم و باید به هر کسی که برای تیم زحمت کشیده احترام بگذاریم.

پدرت در کارش یکسری مخالف هم دارد که مدام از کار و حتی کاراکترش انتقاد می کنند. برخوردت با این رفتارها چیست؟

- انتقاد که اشکالی ندارد. اگر این انتقادها و اختلاف نظرها نباشد که دیگر فوتبال جذابیتی ندارد. حتی یکسری از دوستان من هم درباره سبک کار پدرم با من بحث می کنند اما من که نمی توانم بی منطق باشم و جلوی همه آنها بایستم.

تا حالا شده سر پدرت با کسی دعوا کنی؟

- دعوا نه ولی بحث پیش آمده. خیلی وقت ها سر پدرم بحث می کنم اما اگر قانعم کنند از موضعم کوتاه می آیم و انتقاداتشان را می پذیرم.

کلا رابطه ات با پدرت چطور است؟ چقدر با هم حرف می زنید؟

- من و بابا رابطه خوبی با هم داریم. به جز روابط پدر و پسری، او به نظرات فوتبالی من هم احترام می گذارد. مثلا بعد از بازی ها با من صحبت می کند و از من می پرسد بازی چطور بود؟ خلاصه خیلی وقت ها درباره بازی تیم با هم صحبت و بحث می کنیم.

خیلی ها معتقدند که باباها دختری تر هستند و مامان هات پسرهایشان را بیشتر دوست دارند. تو فکر نمی کنی که پدرت خواهرت را بیشتر از تو دوست دارد؟

- پدرم خواهرم را خیلی دوست دارد اما هیچ فرقی بین ما نمی گذارد؛ یعنی من تا حالا این حس را نداشته ام که پدرم خواهرم را بیشتر از من دوست دارد.

قلعه نویی پورحیدری , امیر قلعه‌ نویی , بیوگرافی پژمان قلعه نویی ویکی

وقت هایی که پدرت نیست، مادر و خواهرت را به تو می سپارد؟

- وقت هایی که بابا به خارج می رود یا برای بازی ها به شهرستان می رود، به من کلی سفارش می کند؛ مثلا می گوید شب زودتر از شب های دیگر به خانه برو و مراقب مادر و خواهرت باش.

همانطور که استقلالی ها برای پدرت شعارهای خوب می سازند، پرسپولیسی ها هم بعضی وقت ها شعارهای بدی درباره اش می گویند. تا حالا شده دلت از شعارهای بد بشکند؟

- تا چند سال پیش پدرم اصلا نمی گذاشت بازی های استقلال - پرسپولیس را به ورزشگاه بروم اما یک بار وقتی پدرم سرمربی نفت تهران بود، با پرسپولیس بازی داشتند و من به همراه مادر و خواهرم داشتیم بازی را از تلویزیون نگاه می کردیم. آن روز پرسپولیسی ها شعارهای بدی علیه پدرم دادند و ما همه آنها را از تلویزیون می شنیدیم. آن روز خیلی حالم بد شد و دلم به معنای واقعی شکست. هیچ وقت آن روز را فراموش نمی کنم.

یکسری حرف هایی هم درباره پدرت وجود دارد؛ مثلا اینکه می گویند او بازیکنانی که به تیم هایش راه می دهند را بعدا به تیمش می برد. قبول داری؟
- اتفاقا از این موضوع ناراحت می شوم. همیشه برایم این سوال پیش می آید که بر فرض پدر من از بازیکنی چنین درخواستی کند. اما مگر بازیکنی می آید خودش را خراب کند؟ وقتی آدم از یک روز بعد خودش خبر ندارد چرا بایدچنین کاری کند؟ اصلا شاید پدر من به یک فصل نداشت یا آن بازیکن مصدوم شد. پس چه دلیلی دارد که آدم ها خودشان را خراب کنند. نه که بخواهم از پدرم دفاع بی جا کنم اما خدا شاهد است که هیچ وقت چنین چیزهایی از او ندیده ام. بابای من در دلش هیچ چیزی نیست. شاید به خاطر راحت حرف زدنش باشد که خیلی راحت برایش حرف درمی آورند. او همیشه به من می گوید درست زندگی کردن خیلی مهم است و سودش را در درجه اول خود آدم می بیند. برای همین همیشه من را به قانونمند بودن تشویق می کند.

پدرت توی پول تو جیبی دادن چطور است؟ راحت پول می دهد یا خسیس است؟!


- نه خدا رو شکر پدرم اصلا خسیس نیست و هر وقت از او پول بخواهم به من می دهد.

پول گرفتنت ماهیانه است یا زمان مشخصی ندارد؟

- نه زمان ندارد. هر وقت پول بخواهم به او می گویم و او هم به من پول می دهد.

یعنی حساسیتی ندارد که تو با پولت چه می خواهی بخری؟

- چرا. اینطور نیست که همین جوری به او بگویم به من پول بده و او هم بدون سوال جواب بدهد. او از من می پرسد که چه می خواهی بخری یا کجا و با کی بیرون می روی.

پدرت ژنرال استقلالی هاست! تا حالا شده به شوخی او را ژنرال صدا بزنی؟!

- ژنرال نه ولی وقتی تبریز بودیم و پدرم مربی تراکتورسازی بود، هواداران لقب جالبی به او داده بودند و او را «امیر پاشا» صدا می زدند. من این لقب را دوست داشتم و بعضی وقت ها به شوخی پدرم را امیر پاشا صدا می زدم. اتفاقا پدرم هم این لقب را خیلی دوست داشت و وقتی امیر پاشا صدایش می زدم کلی کیف می کرد.

به نظر تو امیر قلعه نویی بهترین مربی ایران است؟

- نمی گویم بهترین چون ایران مربی های خوب زیادی دارد ولی به جرأت می گویم پدرم جزو چند مربی رده بالای ایران است.

خودت مربیگری کدام مربی های ایرانی را قبول داری؟

- من سبک کار آقای ابراهیم زاده و آقای دایی را دوست دارم. به نظرم فرهاد کاظمی هم مربی کاربلدی است و من مدل کار او را هم می پسندم.

قضیه فرهاد کاظمی چیست که آنقدر از او تعریف می کنید؟ اتفاقا پدرت بعد از بازی با ذوب آهن هم کلی هوای او را داشت!

- بیشتر به خاطر این است که کارش را دوست داریم اما آقا فرهاد دوست و بچه محل قدیمی پدرم است. آنها هر دو بچه نازی آباد هستند و رابطه خوبی با هم دارند.

************************

جزئیات زندگی پسر امیر قلعه نویی

زندگی اش بخواهد و نخواهد تحت تاثیر امیر قلعه نویی است. او البته با این مساله مشکلی ندارد و خیلی هم از شرایط راضی است.

تو بالاخره محمدی یا هوتن؟!

- هر دویش1 پدرم من را محمد و مادرم هوتن صدایم می زند اما کلا بین دوستانم به محمد هوتن معروفم.

اخیرا در تمرینات استقلال زیاد شرکتی می کنی. مثل اینکه قصدت برای فوتبالیست شدن جدی شده.

- اینکه بخواهم فوتبالیست شوم برای امسال و سال پیش نیست. من خیلی وقت است که در رده های پایه فوتبال بازی می کنم و برای این کار خیلی وقت است که زحمت کشیده ام.

تا امروز در چه تیم هایی بازی کرده ای؟

- من عضو نوجوانان سپاهان بودم و با این تیم قهرمان ایران شدم. بعد از آن عضو تیم نوجوانان تراکتورسازی بودم که با این تیم هم سوم شدیم. امسال که سنم بیشتر شده به جوانان استقلال آدمه ام و برای استقلال بازی می کنم.

در چند سالگی عضو جوانان استقلال شدی؟


- من الان 16 ساله هستم اما فروردین 16 سالم تمام می شود و وارد 17 سالگی می شوم.

پست تخصصی ات چیست؟

- هافبک وسط هستم.

وکیل قلعه‌نویی جریمه به جیب ما نمی‌رود , رستوران پسر قلعه نویی , قلعه نویی بهترین مربی

فقط در تیم های پایه تیم هایی که پدرت مربی بزرگسالانش بوده، بازی کرده ای؟

- فقط در سال اولی که به اصفهان رفته بودیم، در تیم های پایه سپاهان نبودم اما سال بعد به سپاهان رفتم. اتفاقا در نیم فصل سال پیش قرار بود از تراکتورسازی جدا شوم و به گسترش فولادب روم اما چون تیم داشت قهرمان می شد، اجازه جدایی ندادند و تا آخر در تراکتورسازی ماندم.

پسرهای فوتبالیست ها و مربیان بزرگ مثل آتیلا حجازی، محمد پروین و ... به جایی نرسیده اند. این مسئله نگرانت نمی کند؟

- علاقه ای که من به فوتبال دارم خیلی زیاد است و از بچگی برایش تلاش کرده ام. با این تلاشی که من می کنم نگران نیستم و ناامید نمی شوم.

امیدت فقط به علاقه و تلاشت است یا روی سفارش های پدرت هم حساب کرده ای؟!


- اصلا روی پدرم حساب نمی کنم چون او اصلا به فوتبال بازی کردن من و تمریناتم کاری ندارد. او حتی دوست ندارد من فوتبالیست شوم و مدام به من می گوید بی خیال فوتبال شو. او حتی یک بار هم با مربی های من حرف نزده، چه برسد به اینکه جایی سفارشم را بکند.

پس چطور به تمرینات استقلال می آیی و با بزرگسالان تمرین می کنی؟


- آن دفعه به خاطر این بود که ما سایپا را که صدرنشین لیگ بود با چهار گل شکست داده بودیم. به همین دلیل مربیانمان خودشان برنامه ریزی کرده بودند که به عنوان جایزه چند نفر از ما که در آن بازی بهتر بودیم، چند جلسه با بزرگسالان تمرین کنیم که من هم روی همین حساب با تیم پدرم تمرین کردم.

الان کلاس چندم هستی؟

- سوم دبیرستانم.

حتما با همکلاسی های پرسپولیسی ات هم حسابی کل کل داری!

- نه اتفاقا با همه بچه هایم رفیقم و زیاد سر این چیزها با هم کل کل نمی کنیم.


ویدیو : قلعه نویی به نام هوتن