قذافی از هاشمی رفسنجانی چه خواست؟ : اخبار سیاست خارجی - قذافی از هاشمی رفسنجانی ...



هاشمی رفسنجانی , اکبر هاشمی رفسنجانی , مهدی هاشمی رفسنجانی


اخبار سیاست خارجی - قذافی از هاشمی رفسنجانی چه خواست؟

بخش روزشمار خاطرات سایت آیت الله هاشمی، امروز به خاطره ای از وی درباره درخواست معمر قذافی و چند رویداد دیگر پرداخته است.

این پایگاه اینترنتی خاطرات روز هفدهم آذر ۱۳۶۷ را به قلم آیت الله هاشمی رفسنجانی این گونه نقل می‌کند:

ساعت هشت و نیم به مجلس رسیدم. تا ساعت نه ونیم گزارش‌ها ر ا خواندم. آقای [سیدکاظم] خوانساری سفیرمان در لیبی آمد. پیام آقای قذافی را آورده بوده که خواسته به او هواپیمای سوخت رسان در فضا بدهیم و در صنعت شیمیایی کمکش کنیم؛ موکول به مشورت شد. رئیس بانک ملی آمد و گزارش عملکرد بانک را داد. به شکایت انجمن اسلامی هم جواب داد.

شورای جهاد اسلامی فلسطین، آقایان شیخ عبدالعزیز و دکتر فتحی آمدند. گزارش وضع جهاد را دادند. نسبت به انقلاب اسلامی ایران و نهضت جهانی اسلام، سخت متعهدند و برای تقویت نهضت اسلامی فلسطین استمداد کردند.

عصر به جلسه گروه مشاوران شورای بازسازی رفتم. بحث در سیاست کشاورزی بود. تأکید کردم که باید زود‌تر جواب بدهند. ۱۵ دی ماه را آخر وقت جواب تعیین کردم. شب به دفترم برگشتم و تا ساعت هشت و نیم کار کردم. وقوع زلزله در ارمنستان و گرجستان شوروی در صدر اخبار است. گزارش‌های اولیه می‌گوید، این زلزله در حدود سی هزار نفر تلفات جانی داشته است. به خانه آمدم.

۱- به مناسبت چهلمین سالگرد تصویب اعلامیه حقوق بشر، آقای هاشمی طی مصاحبه‌ای با واحد مرکزی خبر صدا و سیما، مواضع جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر را تشریح کرد و به تبلیغات رسانه‌های امپریالیستی پاسخ داد. ایشان گفت: «دفاع از حقوق بشر در مسیر مقدسی است و بدیهی است که هر کس وجدان انسانی داشته باشد، باید از حقوق انسا ن‌ها دفاع کند و موضع جمهوری اسلامی ایران هم همین است. ولی آنچه که الان در دنیا به این اسم وجود دارد، دارای محتوای درستی نیست. شیوه بدی که قدرت‌های جهانی انتخاب کردند،

 

این است که موضو ع‌های مقدس و ارزشمند و واژه‌های آبرودار بین مردم دنیا را انتخاب کرده و تحت پوشش آن‌ها اهداف خود را عملی می‌کنند. این روش دو ضرر دارد، هم آبروی این مفهوم‌ها و واژه‌ها را بین مردم و توده‌ها می‌برد و هم از اعتباری که این موضوع‌ها و واژه‌ها دارند، سوءاستفاده می‌شود. مثلاً دمکراسی، حقوق بشر و یا مبارزه با تروریسم، چیزهای لازمی هستند ولی وقتی این موضوع‌ها به دست قدرت‌های استعماری بیفتد، آن طور که خودشان می‌خواهند، تفسیر می‌کنند و در نتیجه مسأله به نفع قدرت‌ها و به ضرر مردم تمام می‌شود.

 

مثلاً اگر جایی ببینند انقلابی پیروز شد، سعی می‌کنند در آن انقلاب، نقاط ضعفی پیدا کنند و بعد به اسم اینکه آنجا حقوق بشر تضییع می‌شود، سروصدا به راه انداخته و آن انقلاب را تضعیف می‌کنند. نمونه‌های این مسأله را الان در نیکاراگوئه می‌بینیم که آمریکایی‌ها با این انقلاب چگونه برخورد می‌کنند. در ایران خودمان هم این مسأله را لمس می‌کنیم. گاهی هم در این راه دچار تناقض می‌شوند.  

 

یا مثلاً در مورد دموکراسی، می‌بینیم کشورهایی هستند که اصلاً مجلس ندارند و در آنجا ر أی مردم هیچ به حساب نمی‌آید، اما با آن‌ها روابط صمیمی برقرار می‌کنند. در مناطقی که همه نوع آرای مردم به حساب می‌آید، ولی با منافع استکبار نمی‌سازد، با آنکه در آنجا دمکراسی حاکم است و باید طبق اصول اعلام شده خودشان از آن حمایت کنند، اما دلیلی دیگر می‌آورند و با بهره گرفتن از آن دلیل مخالفت می‌کنند، یعنی تناقض برایشان پیش می‌آید.»
 اخبار سیاسی -  پایگاه اطلاع رسانی  آیت ا.. هاشمی رفسنجانی


ویدیو : قذافی از هاشمی رفسنجانی چه خواست؟