قبل از این دولت مانند اصحاب کهف بودیم : روحانی گفت: گاهی وقت‌ها انسان هم در ...


روحانی گفت: گاهی وقت‌ها انسان هم در خواب چیزهای عجیب و غریبی می‌بیند و هم در بیداری، قبلا می‌گفتم البته این مسئله مال قبل از این دولت است که شب که می خوابیم مانند خواب اصحاب کهف است و صبح می‌بینیم که همه چیز عوض شده انتخاب: رابط بانکی چطور است بانک‌های ما از مردم پول می‌گیرند و آن را در پستو می گذارند، اگر بنگاه‌داری است بگوئید بنگاه داریم؛ طرح‌هایی برای بانک‌ها و بازار سرمایه ارائه شده اما برای اصلاح بانک‌ها نیاز به قدم‌های بلندتری داریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی با حضور در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری خراسان‌رضوی گفت: برای ما مغتنم و توسعه کشور ضروری است اما خراسان به ویژه خراسان‌رضوی و مشهدمقدس، حساب دیگری دارد؛ از روزی که این سرزمین نامگذاری شد به مشهدالرضا و از روزی که پیامبر به همه مسلمانان اعلام کرد که روزی پاره تن من در خراسان و توس مدفون خواهد شد، هر کس آن قبر را زیارت کند هر هم و غم و مشکلی داشته باشد مشکل او مرتفع می‌شود و گناه او آمرزیده خواهد شد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حساب این سرزمین با همه جا متفاوت است اگر بگوئیم ایران جسم است و خراسان جان، سخنی به گزاف نگفته‌ایم که نشاط و روح و معنویت ایران از این سرزمین است؛ خداوند برکت خاصی نصیب این استان کرده و ما نیز برای خدمت به مردم و ساحت امام هشتم(ع) آمده‌ایم.

وی ادامه داد: گاه معیشت مردم با بارگاه منور رضوی فاصله دارد و این را شما کارآفرینان باید مرتفع کنید؛ این دوران که دولت مشکلات جامعه را حل کند سپری شده‌ و گذشته است، اقتصاد دولتی اقتصادی است که روح و جان ندارد.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان خاطراتی از مأموریت‌های سیاسی خود به کشور روسیه بیان کرد: زمانی برای مأموریت سیاسی به مسکو رفته بودم در آنجا راننده‌ای بود که به نوعی رانندگی می‌کرد که قصد تصادف کردن داشت، بعد راننده من گفت این فرد برای اینکه بیکار شود و دوماه استراحت کند اینگونه رانندگی می‌کند. گفتم این چه گونه اقتصاد و کشوری است. دنیای اقتصاد دنیای بخش خصوصی و اقتصاد ما اقتصاد فشلی است دعواهایی بر سر تحرک بخشیدن به حوزه‌های مختلف وجود دارد شاهد هستیم یک مغازه دار برای خرید میوه از میدان سه نصف شب اقدام می‌کند و شش صبح تا 11 شب مغازه‌اش را باز می‌کند این فرد چه زمان استراحت می‌کند باید برای اقتصاد اینگونه تحرکی داشته باشیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اما در شرایط فعلی ما هرچه دولت را کوچکتر و چابکتر کنیم و کار را به مردم واگذار کنیم و دولت در بروکراسی مبارزه کند تردید نکنید که زندگی مردم بهتر می‌شود، مردم آسوده خاطرتر می‌شوند و کار دقیق‌تر و ارزانتر انجام می‌شود.

وی افزود: اقتصاد در ایران هم دولتی و هم انحصاری است، رقابت اگر نباشد مگر حرکت و شادمانی ایجاد می‌شود؟ اگر خداوند می‌خواست زندگی بدون رقابت باشد همه مانند فرشتگان خلق می‌شدیم.

حجت‌الاسلام روحانی عنوان کرد: زندگی ما در دنیا میدان مسابقه است این مسابقه هم در درون کشور است، هم با کشورهای همسایه و هم با دنیا باید بتوانیم با جهان رقابت کنیم اگر نتوانیم رقابت کنیم این اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان و هرچه که آن را نام می‌گذارید شعار است، مگر اینکه برای رقابت برنامه‌ریزی شود.

رئیس جمهور افزود: رقابت بدون صادرات معنا ندارد مثل این است که به بخش خصوصی بگوییم این لیوان را فقط برای داخل تولید کن؛ درصورتی که اگر محصولش را صادر کند خواهد دید که چرا محصول دیگران را زودتر می‌خرند.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: پس ما چاره‌ای نداریم جز کوچک کردن دولت و جز اینکه برای توسعه بخش خصوصی را دعوت کنیم.

وی بیان کرد: کل دولت هنوز با این شعار البته هماهنگ نیست، از روز اول در داخل دولت تأکید کردم کار را به مردم بدهید اما همه باید کمک کنیم و تلاش من هم این بوده که وزرایی را انتخاب کنم، استاندارانی را انتخاب کنم که به این مسئله وفق دارند اما به هرحال باید قبول کنیم که به یک زندگی بدون تحول عادت کرده‌ایم، در عین حال بنده علامت لازم را می‌بینم که این حرکت آغاز شده اما قطعا هنوز مطلوب نیست.

رئیس جمهور افزود: اینکه در هر استان خدمت مردم می‌رسیم و جلسه برای توسعه آن استان در میان کارآفرینان می‌گذاریم بیشتر حالت نمادین دارد اما می‌خواهیم اعلام کنیم که کار باید به بخش خصوصی واگذار شود یعنی به دست غیردولت سامان یابد، دولت نیز باید تمهیدات لازم را آماده کند.

حجت الاسلام روحانی افزود: کشورهایی توانستند خود را از این بند رها کنند اما ما مشکلی که داریم این است که وصل به چاه نفت هستیم. یعنی خزانه‌ای به نام چاه نفت وجود دارد و برای همین است که درست حرکت نمی‌کنیم.

وی افزود: اگر خام فروشی در کشور قدم به قدم جلویش گرفته و ارزش افزوده ایجاد شود قطعا شرایط متحول می‌شود، ما کار را شروع کرده‌ایم. نخستین قدم در اقتصاد سکون و آرامش و اعتماد است؛ این اعتماد باید بین بخش خصوصی و غیردولتی ایجاد شود، گاهی وقت‌ها انسان هم در خواب چیزهای عجیب و غریبی می‌بیند و هم در بیداری، قبلا می‌گفتم البته این مسئله مال قبل از این دولت است که شب که می خوابیم مانند خواب اصحاب کهف است و صبح می‌بینیم که همه چیز عوض شده، وقتی قانون هر روز عوض شود دیگر اعتماد ایجاد نمی‌شود و تلاش کردیم در یک سال گذشته اعتمادی در جامعه ایجاد شود.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: گفتیم تورم را مهر و عنان این اسب سرکش را می‌کشیم که این اقدام را شروع کرده و مداومت می‌دهیم. ما چندین جلسه اقتصادی بحث کردیم که مهار تورم را ادامه دهیم تا تک رقمی شود یا آن را رها کنیم. البته بحث‌ها مختلف است اما به این نتیجه رسیدیم که مهار تورم را تا تک رقمی شدن ادامه دهیم، البته می‌دانم این واژه معانی خاص خود را از نظر اقتصادی دارد.

وی تصریح کرد: امسال تورم از سال گذشته پائین‌تر بود و سال بعد هم کمتر و سال بعدش هم کمتر می‌شود؛ این سیر، نزولی است تا شما بتوانید محاسبه و برنامه‌ریزی کنید، باید بدانید تورم حرکتش به سمت یک رقمی شدن است، البته این هدف برای سال 95 است که تورم تک رقمی شود.

رئیس جمهور عنوان کرد: از آن طرف همزمان برای شکستن رکود و خروج از رکود برنامه‌ریزی کردیم؛ در اقتصاد کلان و خرد بحث‌های زیادی انجام دادیم، دولت قدم‌هایی در این زمینه برداشته و پیش بینی این بود که در شش ماهه دوم از رکود خارج شویم. در این زمینه 177 ماده و بند آماده شد و در سایت نیز گذاشتیم تا صاحب نظران اقتصادی و کارشناسان نظرات خود را بگویند چراکه معتقدیم هر طرحی نقص دارد و باید ایرادات آن عنوان شود.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: این 177 ماده را به مجلس ارائه کردیم تا آن‌ها که نیاز به قانون دارد به صورت لایحه تنظیم شود، انشاءالله حرکت خوبی در این زمینه ایجاد شود و قطعا اگر مصوب شود به ویژه بانک‌های ما حرکت خیلی خوبی خواهند داشت.

وی افزود: البته با ایده‌آل بانکی فاصله زیادی داریم الآن می‌بینید شرایط بانکی چطور است بانک‌های ما از مردم پول می‌گیرند و آن را در پستو می گذارند، اگر بنگاه‌داری است بگوئید بنگاه داریم؛ طرح‌هایی برای بانک‌ها و بازار سرمایه ارائه شده اما برای اصلاح بانک‌ها نیاز به قدم‌های بلندتری داریم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه رکود براساس اخرین گزارش هفته گذشته و براساس محاسبات سه ماهه اول امسال از رکود خارج شده‌ایم و تولید در حال توسعه و رشد حاصل شده است؛ البته محاسبه سه ماهه با محاسبه پایان سال متفاوت است. اما تردید ندارم که از رکود خارج شده‌ایم و رقم‌هایی نیز در این زمینه ارائه شده آن هم در کشوری که دو سال پشت سرهم رکود و رشد منفی داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت برای ایجاد آرامش و تومأنینه در بازار پول، ارز و بانک‌داری قدم‌هایی برداشته است، گفت: شما صنعتگران نیز باید کاری کنید تا اعتماد دولت به شما بیشتر شود و اعتماد شما به ما بیشتر شود چراکه این اعتماد حتما دو طرفه است. گاهی یک آدم سوء استفاده می‌کند، 10 نفر سوء استفاده می‌کنند و به کل پروژه ضربه می‌زنند.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: زمانی وضعیتی را درست کردیم که میوه را صادر کنیم البته این مربوط به سال‌ها قبل است آن‌چنان این بازار گرفت که گفتند هواپیما برای صادرات اختصاص دهید اما یکی از همین شرکت‌ها همه چیز را به هم زد و به اصطلاح معروف دوباره کار بازاری را شروع کرد؛ شروع کرد به این کار عجیب روی جعبه را یک جور وسط را یک جور و انتهای جعبه را یک جور دیگر و همین کل بازار را نابود کرد و از میان برد.

رئیس جمهور افزود: گاهی یک آتش شعله‌ور می‌شود و به قول معروف‌ تر و خشک را می‌سوزاند بی‌گناه و گناهکار را با هم می‌سوزاند برای خراسان رضوی و در مرقد امام هشتم(ع) همه ما دولت و مردم پیمان ببندیم که خراسان رضوی را متحول کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: بافت اطراف حرم مطهر رضوی مربوط به امروز نیست برای 20 تا 30 سال قبل است، دولت خود می‌خواهد در این حوزه ورود پیدا کند. در جلسه دولت در تهران بیان کردم که دولت در درون خود حرف می‌زند و بخش خصوصی وجود ندارد بخش خصوصی کجاست مگر می‌توان این کار را کرد اگر شدنی بود تا به امروز شده بود. این همه از انقلاب گذشته است مگر بافت فرسوده حل شده بافت اطراف حرم جواهر است باید آن را واگذار کنیم و با برنامه‌ریزی بخش خصوصی را وارد کار کنیم، بخش خصوصی خود می‌تواند در این راستا کمک کند. رقابت‌های درونی شکل گرفته و باید به بخش خصوصی رجوع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دو معضل اساسی شهر مشهد که سالیان متوالی است پیرو آن بحث می‌شود یکی بافت فرسوده و دیگری حاشیه نشینی است اگر واگذار شود به بخش خصوصی و دولت حمایت کند در زمانی نه چندان بلند این معضل حل می‌شود؛ باید واگذار کنیم و دولت برنامه‌ریزی کند و بانک‌ها و سرمایه‌گذاران در این راستا قدم برداند.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: 317 شرکت و سرمایه‌گذار به گفته استاندار خراسان رضوی تا به امروز اعلام آمادگی کرده‌اند و این خبر خوشی است در استان‌های دیگر نیز این رویکرد را داریم، در این یک سال فضا عوض شده و ما کار را شروع کرده‌ایم خصوصا در خراسان رضوی که زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه عشق به امام هشتم(ع) و این جاذبه روز به روز در مردم بیشتر می‌شود و دل‌ها را شیفته کرده و شهر مشهد مقدس را جان و روح می‌دهد، گفت: ما باید از فرصتی که مردم در مشهد حضور دارند استفاده کنیم، استفاده "مادی" و "معنوی".

وی ابراز کرد: مردم باید احساس کنند سالم‌ترین جنس در مشهد است، معنویتش این است که چند روزی که در شهر مشهد حضور دارند از بهترین فضای فرهنگی برخوردار باشند؛ ما تصور می‌کنیم زیارت یعنی صبح برویم حرم و باز بعدازظهر به حرم برویم و زور بزنیم که دستمان به ضریح برسد و این است زیارت، اما باید فرهنگ زیارت را برای مردم تشریح و توضیح دهید، همین که بگوئید "السلام علیک یا علی بن موسی الرضا(ع)" خود نوعی زیارت است.

رئیس‌جمهور افزود: اینجا سرزمین زیارتی است و این را به عنوان یک فرصت باید بدانیم فرصتی برای خود و برای مردم فرصتی مادی و معنوی؛ البته دولت سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام خواهد داد به طوری که برای آب 2 تا 3 سد به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: در بحث آب کشاورزی اتلاف داریم، بنابراین بحث آب‌رسانی با لوله را در استان ایجاد خواهیم کرد، در حوزه ریلی نیز قطار برقی مشهد به تهران، مشهد به گرگان و خواف به هرات پیگیری می‌شود؛ در بخش محیط زیست و عمرانی نیز اقداماتی در حال انجام است.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: نوسازی ناوگان شهری، تاکسی و اتوبوس در حال انجام است همه ما در حد توان کاری را شروع کرده‌ایم اما کار اصلی بردوش شما است، بیایید امروز را به عنوان روزی نو در زندگی با تعهد به مولایمان امام رضا(ع) آغاز کنیم. هم دولت و هم بخش غیردولتی که زمینه آماده سازی دارند و مقامات استان حمایت خواهند کرد.

وی گفت: هرکاری که می‌توانیم باید انجام دهیم تا زمان را کوتاه کنیم، استاندار خراسان رضوی نقل کردند فردی برای سرمایه گذاری اقدام کرده بود اما به قدری طول کشید که فوت کرد و ورثه او پیگیری‌های او را ادامه دادند بنابراین باید کمک کنیم تا کار در زمانی کوتاه انجام شود.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: سیاست اقتصادی فرهنگی برای آرامش و سیاست خارجی با دنیا برای آرامش است چهره ایران در جهان بیرون کاملا تغییر کرده است. این افتخاری است برای مردم و دولت و همه ما این روند را ادامه می‌دهیم. در بحث هسته‌ای جدی هستیم اگر دنیا جدی باشد و به حل و فصل نهایی خواهیم رسید، شما تلاش خود را برای ایرانی آبادتر و پرشکوه‌تر و خراسانی با آینده‌ای پرنشاط و سرافراز داشته باشید.


ویدیو : قبل از این دولت مانند اصحاب کهف بودیم