فیفا رشوه گرفت : جزئیات اقرار چاک بلیزر مقام بلندپایه سابق فدراسیون بین المللی ...


جزئیات اقرار چاک بلیزر مقام بلندپایه سابق فدراسیون بین المللی فوتبال(فیفا) در جریان یک جلسه دادگاه در سال 2013 در باره دریافت رشوه برای واگذاری میزبانی جام جهانی 2010 به افریقای جنوبی منتشر شد. خبرگزاری ایرنا: طبق این مدارک منتشر شده، بلیزر عنوان کرده است که با دیگر اعضای کمیته اجرایی فیفا و با پذیرش رشوه در مقابل گزینش آفریقای جنوبی برای میزبانی جام جهانی 2010 موافقت کرده اند.
 
بلیزر که یک آمریکایی است همچنین در ارتباط با جام جهانی 1998 نیز رشوه دریافت کرده است.
 
آمریکا یک پرونده بزرگ جنایی در مورد فساد در فیفا تشکیل داده است؛ پرونده ای که دو روز قبل به استعفای سپ بلاتر از ریاست فیفا منجر شد.
 
دادستان های آمریکاهفته پیش 14نفر را مرتبط با فیفا در ارتباط با رشوه خواری، اخاذی و پولشویی متهم کرده اند.قبلا 4 نفر دیگر از جمله بلیزر در این ارتباط متهم شده بودند.
 
وزارت دادگستری آمریکا مدعی است که این افراد طی یک دوره 24 ساله در مجموع بیش از 150 میلیون دلار رشوه گرفته اند.
 
هفت نفر از این 14 نفر مقام های فیفا هستند و در زوریخ دستگیر شدند. دو نفر آنها معاونان فدراسیون بین المللی فوتبال هستند.
 
دادستان ها متن جلسات سال 2013 دادگاه بخش شرقی نیویورک را روز چهارشنبه منتشر کردند که جزئیات اقرارهای بلیزر بخشی از آن بود. بلیزر از 1990 تا 2011 دومین مقام بلندپایه بخش آمریکای شمالی و مرکزی و حوزه کارائیب فیفا بود و همچنین از 1997 تا 2013 در کمیته اجرایی فیفا عضویت داشت.
 
وی براساس این اسناد دردادگاه گفته است: از حدود سال 2004 تا 2011، من و دیگران در کمیته اجرایی فیفاباپذیرش رشوه برای انتخاب آفریقای جنوبی به عنوان میزبان جام جهانی 2010 موافقت کردیم.
 
پیشتر آفریقای جنوبی پرداخت 10 میلیون دلار رشوه برای جلب میزبانی رویداد 2010 را تکذیب کرد.
 
بلیزر همچنین افزوده است:من و دیگران با پذیرش رشوه و پول زیرمیزی برای حق پخش و سایر حقوق جام های طلایی 1996، 1998، 2000، 2002 و 2003 (قهرمانی های منطقه ای برای تیم های ملی) موافقت کردیم.
 
سایر اقرارها درمیان 10 اتهام او که در یک سند 40 صفحه ای ثبت شده شامل فرار از پرداخت مالیات است.
 
ماموران فدرال آمریکا که درباره فرار بلیزر از پرداخت مالیات تحقیق می کردند او را دستگیر کردند و او قبول کرد همکاری کند.
 
گفته می شود که او با ضبط صدای همکارانش با استفاده از میکروفون جاسازی شده در یک دسته کلید موافقت کرد.
 
بلیزر که 70 سال دارد به سرطان روده مبتلا است و حال او وخیم توصیف می شود.
 
مقام های سوئیسی هم درحال تحقیق درباره چگونگی اعطای میزبانی جام های جهانی 2018 و 2022 هستند.
 
پیشتر روز چهارشنبه گذشته حدود 400 کارمند فیفا با ورود بلاتر به ساختمان فیفا برای 10 دقیقه سرپا برایش کف زدند. او که در آستانه اشک ریختن بود همکارانش را تشویق کرد که قوی باشند و بر اصلاحاتی که فیفا اکنون باید به آنها دست بزند تاکید کرد.
 
بلاتر شنبه هفته پیش مجددا طی انتخاباتی رئیس فیفا شد اما روز سه شنبه پس از اعلام استعفایش گفت به نظر می رسد که اختیارات سپرده شده به او مورد حمایت همه جهان نیست.
 
پیش ازاین روزنامه نیویورک تایمز و دیگر رسانه های آمریکایی با انتشار نامه ای، جروم والکه دبیرکل فدراسیون بین المللی فوتبال را به عنوان واسطه پرداخت 10 میلیون دلار به کونکاکاف معرفی کرده بودند.
 
یکی ازمقامات آمریکایی ومنبع اطلاعاتی قابل اعتماد که اسم او فاش نشده به روزنامه نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و خبرگزاری رویترز گفته است که فردی 'با نفوذ و رده بالا' که در پرداخت مبلغ مذکور به آقای وارنر نقش داشته، جروم والکه دبیرکل فیفا بوده است.
 
فیفا به شدت اتهام های مرتبط با والکه و دیگر مدیران این نهاد را رد کرده، اما در حال حاضر هیچ گونه اتهامی متوجه جروم والکه نیست و قرار نیست تحقیقاتی علیه او انجام شود.
 
رسوایی فساد مالی در فیفا چهارشنبه پیش وارد مرحله تازه ای شد، زمانی که پلیس سوئیس هفت نفر از اعضای ارشد فیفا را در هتلی در زوریخ همزمان بازداشت کرد.
 
این هفت نفر برای شرکت در کنگره فیفا و انتخابات ریاست این سازمان که جمعه گذشته انجام شد در این هتل اقامت کرده بودند.


ویدیو : فیفا رشوه گرفت