فعالیت 33 شرکت هواپیمایی خارجی در ایران : براساس اعلام سازمان هواپیمایی تمایل ...


براساس اعلام سازمان هواپیمایی تمایل شرکت‌های هوایی خارجی برای حضور در ایران در حال افزایش است، به‌طوری که در حال حاضر 33 شرکت هواپیمایی خارجی در ایران فعالند و مجموع جابه جایی مسافران هوایی توسط شرکت‌های خارجی در ایران در سال 92 بالغ بر 3 میلیون نفر بود. روزنامه ایران: براساس اعلام سازمان هواپیمایی تمایل شرکت‌های هوایی خارجی برای حضور در ایران در حال افزایش است، به‌طوری که در حال حاضر 33 شرکت هواپیمایی خارجی  در ایران فعالند و مجموع جابه جایی مسافران هوایی توسط شرکت‌های خارجی در ایران در سال 92 بالغ بر 3 میلیون نفر بود.

امنیت آسمان ایران مهمترین دلیل برای افزایش تقاضای شرکت‌های هوایی خارجی برای فعالیت در ایران است. درگیری‌های کشورهای منطقه بویژه در عراق باعث شده پروازهایی که مقصد یا مبدأشان کشورهای حاشیه خلیج فارس یا بعضی از کشورهای شرق آسیا است، آسمان ایران را جایگزین مسیر قبلی کنند و بسیاری از پروازهای بین‌المللی مانند بریتیش‌ایرویز، لوفت‌هانزا و زیرمجموعه‌هایش، امارات و خطوط هوایی هلند و فرانسه به تدریج پروازهای خود بر فراز آسمان عراق را به دلیل ناامنی متوقف کرده‌اند.

از سوی دیگر بعد از سانحه هواپیمایی مسافربری مالزی در اوکراین، نگرانی‌ها از پرواز هواپیماها بر فراز مناطق درگیری افزایش یافته و شرکت‌های هوایی بین‌المللی تلاش می‌کنند مسیرهای جایگزینی را برای این مناطق پیدا کنند که ایران یکی از این مناطق است که به دلیل ضریب امنیت بالا پذیرای بیشترین پرواز عبوری در یک ماه گذشته بوده است. در حال حاضر در طول شبانه روز فضای ایران پذیرای بیش از 950 فروند هواپیمای خارجی است که این تعداد در طول تاریخ صنعت هوانوردی بی‌سابقه است. براساس آمار سال گذشته از محل عبور پروازهای هوایی بیش از
 120 میلیون دلار نصیب کشور شد و پیش‌بینی شده این مبلغ در سال 93 به بیش از دو برابر برسد.

 ایران بازاری سودده برای شرکت‌های خارجی

ورود شرکت‌های بزرگ هواپیمایی دنیا به آسمان ایران خود به خود نشان‌دهنده امنیت در فضای کشور است، ضمن آنکه ارتقای امنیت برای کشور را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر افزایش پروازهای عبوری تمایل شرکت‌های هوایی خارجی برای پرواز در خطوط هوایی ایران، بیشتر از قبل شده است.

در این خصوص محمد خداکرمی معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی در گفت‌و‌گو با ایران گفت: حمل و نقل هوایی در بعد منطقه‌ای و بین‌المللی یکی از ابعاد جذب صنعت هوانوردی است. براساس پیش‌بینی‌های ایکائو پروازهای منطقه‌ای دارای بیشترین رشد در سال‌های آتی در مقایسه با پروازهای داخلی و بین‌المللی است. خداکرمی با اشاره به جاذبه‌های ایران برای شرکت‌های هواپیمایی افزود: هم‌اکنون شهرهای مختلف ایران در زمینه جذب گردشگر زیارتی و همچنین گردشگر معمولی جاذبه‌های بسیار زیادی دارند که باعث می‌شود، مسافران خارجی زیادی وارد کشور شوند.

به گفته خداکرمی در بازار حمل و نقل هوایی ایران شرکت‌های ایرانی بسیار فعالند به همین نسبت شرکت‌های هواپیمایی خارجی منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای پروازهای خود را برقرار کرده و به جابه جایی مسافران هوایی می‌پردازند.

افزایش پروازهای خارجی

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی با ارائه آماری از صدور حدود45 هزارمجوز پروازی در مسیرهای خارجی توسط سازمان هواپیمایی کشوری برای 6ماهه ابتدای امسال خبر داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

 سال گذشته 43 میلیون نفر از طریق فرودگاه‌های کشور جابه جا شدند که از این تعداد 9میلیون نفر مربوط به پرواز خارجی بودند. به گفته معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی 7 شرکت هواپیمایی خارجی در سال‌های اخیر از بازار ایران خارج شده‌اند که برخی از آنها همچنان پروازهای فوق‌العاده و موردی در ایران را برقرار می‌کنند.

وی در توضیح خروج برخی شرکت‌های هوایی خارجی از ایران علت حذف شدن آنها را به‌خاطر مسائل اقتصادی و داخلی آن شرکت‌ها و کشورهای مربوطه دانست و گفت: به عنوان مثال رفتن شرکت آریانا افغان ربطی به ایران ندارد بلکه این شرکت ناوگانش را کاهش داده و پروازهای کمتری را انجام می‌دهد اکنون نیز شرکت کام ایر جایگزین این شرکت شده است.

 وی با اشاره به شرکت‌های دیگر گفت: در حال حاضر شرکت انور ایر ترکیه پروازهای فوق‌العاده به ایران انجام می‌دهد و شرکت‌های ک.ال ام و ایرآسیا نیز که قبلاً در ایران فعالیت داشتند از 2 سال پیش دیگر فعالیتی در ایران ندارند. همچین شرکت ایرارمنیا هم که تعداد پروازهایش را کاهش داده اکنون مانند انور ایر پروازهای فوق‌العاده و موردی به ایران دارد.

 همه شرکت‌های هواپیمایی بزرگ دنیا به ایران پرواز دارند  

وی گفت: مکاتباتی با برخی از این شرکت‌ها انجام شده و برخی از آنها برای بازگشت به آسمان ایران ابراز تمایل کرده‌اند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی تأکید کرد: در حال حاضر تمام ایرلاین‌های بزرگ دنیا به ایران پرواز دارند و ارتباط آنها با ایران برقرار است و اینطور نیست که شرکت‌های بزرگ از ایران رفته باشند. با توجه به افزایش تقاضای بازار و درخواست شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای پرواز به ایران، به عنوان مثال علاوه بر لوفت‌هانزار شرکت هواپیمایی جرمنیای آلمان اخیراً متقاضی برقراری پرواز از آلمان به ایران است که این شرکت بزودی چهار پرواز در هفته در مسیرهای منتهی به دوسلدورف، هامبورگ و برلین به تهران و مشهد مقدس را آغاز می‌کند.

وی بازار ایران برای شرکت‌های خارجی را پررونق ارزیابی کرد و گفت: شرکت‌های هواپیمایی چون شرکت‌های تجاری و بنگاه‌های اقتصادی هستند خودشان برای ورود به ایران تمایل دارند این شرکت‌ها هیچ‌گونه محدودیتی برای فعالیت در ایران ندارند؛ چرا که این موضوع اقتصادی و تجاری است و در صورتی‌که برای آنها صرفه اقتصادی داشته باشد حاضر نیستند این پروازها را از دست بدهند اگر هم محدودیتی باشد مربوط به مسائل اقتصادی خود شرکت‌ها و کاهش ناوگان آنهاست.

خداکرمی با اشاره به سودده بودن ایران برای ایرلاین‌های خارجی تأکید کرد اما به دنبال این هستیم که شرکت‌های داخلی نیز از پروازهای بین‌المللی سهم خوبی داشته باشند و به همین دلیل به دنبال حفظ تعادل بین شرکت‌های خارجی و داخلی هستیم و توانستیم تعادل خوبی هم برقرار کنیم.


ویدیو : فعالیت 33 شرکت هواپیمایی خارجی در ایران