فضای رکود در دانشگاه ها را انکار نمی کنیم : معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، ...


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با یادآوری حوادث دانشگاه های شیراز و مشهد گفت: از احساس مسوولیت به شکل غلط رنج می بریم و حتی در برخی از استانداری ها و فرمانداری ها مشکل داریم. ایرنا: معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با یادآوری حوادث دانشگاه های شیراز و مشهد گفت: از احساس مسوولیت به شکل غلط رنج می بریم و حتی در برخی از استانداری ها و فرمانداری ها مشکل داریم.

سید ضیاء هاشمی عصر سه شنبه در نشست روسای انجمن های علمی ایران که با حضور محمد فرهادی وزیر علوم در حال برگزاری است، افزود: خواسته مقام رهبری، سیاست های دولت و تاکید رییس جمهوری بر رفع شرایط کنونی و تغییر این رویه است و سیاستی که وزارت علوم دنبال می کند نیز بر این مبنا است.

وی با بیان اینکه در جامعه با حجم عظیمی از سوالات مواجه هستیم که دانشگاه باید به آنها پاسخ علمی دهد، اضافه کرد: برای پاسخ به این سوالات نیاز به جلب نظر نخبگان داریم و باید از طرح این سوالات استقبال کنیم و نباید صورت مساله را پاک کنیم.

هاشمی، با یادآوری فرمایشات مقام رهبری درمورد لزوم نظریه پردازی و آزاد اندیشی در دانشگاه ها در طول 13 سال گذشته اظهار کرد: هنوز به برخی از خواسته های ایشان پاسخی داده نشده و تمامی حرکت ها و دستاوردها نتوانسته دغدغه های ایشان را برطرف کند به گونه ای که شخصا بارها تذکر دادند.

وی تحقق برطرف شدن دغدغه های رهبری را در این زمینه از طریق یک مسیر دشوار دانست و تاکید کرد: دانشگاه بدون آزاداندیشی، دانشگاه نیست و آزادی اندیشه شرط ضروری دانشگاه اسلامی است.

معاون فرهنگی وزیر علوم خاطرنشان کرد: دانشگاه اسلامی صرفا با اصلاح ظواهر درست نمی شود و کسانی که اینگونه فکر می کنند؛ مفهوم درستی از دانشگاه اسلامی ندارند و حتی یک بار نیز سند اسلامی شدن دانشگاه ها را نخوانده اند.

هاشمی، تثبیت و نهادینه کردن دانشگاه اسلامی در افق الگوی ایرانی و اسلامی را صرفا از طریق حاکمیت قانون، خردورزی، اعتدال، تقویت گروه های قانونی در دانشگاه ها و نفی افراطی گری دانست و افزود: البته این امر تنها در چارچوب یک سیستم منضبط اجتماعی شکل می گیرد.

وی بر نیاز ضروری و تاریخی رشد فرهنگ گفت و گو و ایجاد فضای سالم برای ارتقا فرهنگ دانش و بینش در دانشگاه ها تاکید کرد و این مساله را عاملی برای جلوگیری از آسیب پذیری نخبگان در دانشگاه ها دانست.

معاون وزیر علوم، آزاداندیشی را به معنای برطرف کردن موانع دانست و افزود: نباید اینگونه باشد که بخشنامه ای صادر شده و بگوید که عده ای را به دانشگاه دعوت کنید یا به سمت میهمان دانشگاه آجر پرتاب شده و یا بگویند از فرودگاه بازگردد؛ البته امنیت مبتنی بر قانون ضروری است اما این مساله نباید بر اساس سلیقه های فردی اعمال شود زیرا مغایر با دستورات رهبری و اسناد بالادستی کشور است.

هاشمی اظهار کرد: حتی اگر امروز فردی درباره خشک شدن دریاچه ارومیه نظری داشته باشد به اتهامات امنیتی محکوم می شود؛در حالی که ما نیاز به درگیر کردن و جلب مشارکت دانشگاهیان در حوزه های مختلف داریم.

وی با یادآوری اصلاح آیین نامه کرسی های آزاداندیشی که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، گفت: برخی همکاران مانع آزاد اندیشی و نظریه پردازی می شوند و این در حالی است که ما نیاز به ترویج شجاعت علمی و مناظرات علمی داریم؛ مناظرات علمی بدین معنا است که نظرات مختلف اعلام شود نه اینکه یک نظر ثابت به طور مرتب تکرار شود.

** فضای رکود در دانشگاه ها را انکار نمی کنیم

معاون وزیر علوم اظهار کرد: اگرچه موارد رشد در دانشگاه ها داشته ایم، اما وجود رکود و رخوت در دانشگاه ها را نیز انکار نمی کنیم.

هاشمی، با تاکید بر اینکه حق انکار سلایق مختلف را نداریم، اضافه کرد: برخی افراد معتقدند که فضای رخوت و رکود در دانشگاه ها حاکم است؛ درست است که در برخی از موارد رشد داشته ایم، اما نمی توانیم رکود و رخوت را انکار کنیم.

وی دانشگاه مطلوب را گهواره ایده ها و نظریه های علمی در حوزه های مختلف توصیف کرد و گفت: دانشگاه موجود، دانشگاه مطلوب ما نیست که از رکود و رخوت و در برخی از موارد از فضای امنیتی تحمیل شده بر آن رنج می برد.


ویدیو : فضای رکود در دانشگاه ها را انکار نمی کنیم