فسیل سالم حشره 100 میلیون ساله +عکس : در پی انجام فعالیت های اکتشاف معدن در ...


در پی انجام فعالیت های اکتشاف معدن در کشور برمه ، یکی از غنی ترین مراکز فسیل حشرات ماقبل تاریخ در دنیا کشف شد . جام جم آنلاین: در پی انجام فعالیت های اکتشاف معدن در کشور برمه ، یکی از غنی ترین مراکز فسیل حشرات ماقبل تاریخ در دنیا کشف شد . در این معدن ، فسیل یک نوع سوسک منقرض شده با 100 میلیون سال قدمت به دست آمد که داخل یک قطره کهربا قرار دارد .

چندی پیش حشره شناسان با یکی از مهمترین کشفیات این رشته رو به رو شدند . این کشف جدید عبارت بود از یک نوع سوسک متعلق به نژادی منقرض شده که در زمان دایناسورها زندگی می کرده و داخل یک قطره کهربا گرفتار و به این ترتیب برای میلیون ها سال سالم باقی مانده است .

فسیل دندان کوسه 20 میلیون ساله کشف شد , ثروت 30 میلیون دلاری بچه 20 ساله , زندگی میلیون‌ها حشره در زیر پوست تهرن

این فسیل سوسک که نام علمی آن Manipulator modificaputis است به صورت تصادفی در حین انجام فعالیت های استخراجی یک معدن در کشور برمه یا همان میانمار کشف شد . با توجه به اهمیت بسیار زیاد این یافته جدید ، تیمی از پژوهشگران و دیرینه شناسان بین المللی به سرپرستی پیتر ورشانسکی Peter Vršanský از موسسه زمین شناسی براتیسلاو Geological Institute in Bratislava در کشور کشور اسلواکی و گونتر بچلی Günter Bechly پژوهشگر آلمانی اعزام شده از موزه تاریخ طبیعی اشتوتگارت Museum of Natural History in Stuttgart به مطالعه این حشره منقرض شده پرداختند . بر اساس این مطالعات مشخص شد که این سوسک متعلق به عصر دایناسورها ، بخشی از خانواده سوسک های شکارچی محسوب می شود و در حدود 100 میلیون سال قدمت دارد.

مطالعات و بررسی های بعدی در این معدن که در منطقه نویجی Noije کشور برمه قرار دارد ، منجر به کشف ده ها نمونه فسیل شده دیگر حشرات ماقبل تاریخی شد . در همین زمینه پیتر ورشانسکی اعلام کرد : " این منطقه را می توان مهمترین منطقه دارای فسیل های کهربائی از دوران دایناسورها در سراسر دنیا دانست . "

بر اساس گزارش New Scientist مطالعه این فسیل ، پژوهشگران را در شناسائی و بازسازی تاریخ شکل گیری و تکامل حشرات و اکو سیستم آن ها یاری می کند .

کهربا در حقیقت نوعی صمغ فسیل شده درختان است که رنگی زیبا دارد . این صمغ های ترشح شده از درختان در زمان نرم بودن برخی حشرات را به دام انداخته و به این ترتیب آن ها را برای میلیون ها سال حفظ می کنند . لازم به توضیح است که کهربا در ابتدا نرم بوده و پس از گذشت زمان به حالت سخت و سنگ مانند تبدیل شده و از آن در جواهر سازی استفاده می شود . کهربا عموما در دوران پیش از تاریخ از نوعی درخت کاج با نام پیتوس سوکسینیفرا ترشح می شد .


ویدیو : فسیل سالم حشره 100 میلیون ساله +عکس