فساد و تخلف اقتصادی در منطقه آزاد قشم : تیم مدیریتی جدید مستقر در سازمان منطقه ...


تیم مدیریتی جدید مستقر در سازمان منطقه آزاد قشم كه خود را مصمم به بررسی كارشناسی شرایط این منطقه می‌دانست، در ارزیابی‌های خود از كشف مستنداتی دال بر اعمال تخلفات اقتصادی گسترده در این منطقه خبر داد. روزنامه اعتماد: تیم مدیریتی جدید مستقر در سازمان منطقه آزاد قشم كه خود را مصمم به بررسی كارشناسی شرایط این منطقه می‌دانست، در ارزیابی‌های خود از كشف مستنداتی دال بر اعمال تخلفات اقتصادی گسترده در این منطقه خبر داد.

بخش عمده این تخلفات در قالب واگذاری زمین‌های منطقه به افرادی مشخص بوده كه از بعد مالی حجمی وسیع را شامل می‌شود.

مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم كه از زمان تصدی وی بر سازمان این منطقه بیش از سه هفته نمی‌گذرد از كشف فساد و تخلفات گسترده اقتصادی در دل این جزیره خبر داد؛ تخلفاتی كه توسط جریان‌های مشخص در طول دوره مدیریت‌های قبلی در سازمان این منطقه آزاد صورت گرفته است.

شهریار مشیری كه به گفته خود از زمان حضورش در این منطقه با همراهی یك تیم كارشناسی از تهران و بندرعباس، مستنداتی مبنی بر فساد اقتصادی در این منطقه دست یافته است، در توضیح تخلفات كشف شده می‌گوید: در واقع طی سال‌های اخیر در این منطقه یك مافیای سردرگم اقتصادی شكل گرفته كه به صورت گسترده به غارت اموال منطقه پرداخته است. طبق برآوردهای صورت گرفته اوج این تخلفات مربوط به دوره ماقبل از مدیریت پیشین منطقه قشم بوده است.

وی توضیح می‌دهد: غالب تخلفات در حوزه خرید و فروش زمین‌های منطقه بوده است. براین اساس بخش وسیعی از اراضی این جزیره با زد و‌بندی و بستن قراردادهای تركمن‌چای به صورت تقسیطی به افرادی فروخته شده اما در ازای آن پولی به حساب سازمان منطقه آزاد واریز نشده است.

مشیری با تاكید بر اینكه متن این قراردادها بسیار هوشمندانه منعقد شده است، افزود: افرادی را كه زمین به نام آنها واگذار شده، شناسایی كردیم اما برآوردها بر آن است كه مالكان واقعی این افراد نبوده و اشخاص دیگری هستند كه به دنبال شناسایی آنها هستیم. ما پرونده این تخلفات را پس از پیگیری گسترده به دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد ارسال می‌كنیم تا آنها از طریق قوه قضاییه آنها را پیگیری كنند.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم در ادامه به موضوع قاچاق سوخت در این منطقه نیز اشاره كرد و گفت: یكی دیگر از مشكلاتی كه به‌شدت در این منطقه به چشم می‌خورد كه ناشی از عدم مدیریت صحیح منطقه است، رشد قاچاق سوخت است به طوری كه طبق ارزیابی‌ها در آب‌های این منطقه روزانه تا حدود 100 هزار لیتر سوخت نیز قاچاق می‌شود. در این زمینه به دنبال انجام مذاكراتی با وزارت نفت برای ساماندهی این موضوع هستیم.

كشف چك‌های وصول نشده مشیری اخیرا در شورای اداری این شهرستان نیز به سوء جریان‌های فراوان در این منطقه اشاره كرده و گفته بود: اگر می‌دانستم كه اوضاع سازمان منطقه آزاد قشم چنین است، هرگز این مسوولیت را نمی‌پذیرفتم.

به گفته وی، متاسفانه بسیاری از كسانی كه در قشم به عنوان سرمایه‌گذار وارد ساخت وسازها شدند در واقع دلال بودند و مصداق عینی تروریست اقتصادی هستند. مشیری گلایه كرد كه متاسفانه دستگاه‌های نظارتی در این مدت در قشم كاری انجام ندادند و حقوق مردم قشم، استان هرمزگان و ایران در این میان پایمال شد.

این مقام به آنچه سایر فسادهای اقتصادی در قشم نامید، اشاره كرد و به نحوه اخذ تسهیلات كلان از بانك‌های منطقه آزاد قشم پرداخت و گفت: افرادی با گرفتن موافقت اصولی و برگ مبایعه‌نامه مبادرت به اخذ تسهیلات كلان كرده‌اند و تاكنون افزون بر چهار گونی چك وصول نشده در این ارتباط كشف شده است.

مانوردریایی برای گرفتن وام

رییس هیات‌مدیره سازمان منطقه آزاد قشم به یك سناریو و صحنه‌سازی برای اخذ تسهیلات میلیاردی از بانك‌های منطقه آزاد قشم اشاره كرد و گفت: فردی برای خریدن شش فروند كشتی با یك بانك وارد مذاكره شد و با برگزاری مانور كشتی‌ها در دریا و قبولاندن تصویب گرفتن وام به كارشناس بانك، افزون بر 50 میلیون دلار تسهیلات گرفت ولی بعد ادعا كرد كه كشتی‌ها دزدیده شده است.

مشیری گفت: كشتی مگر دوچرخه است كه به این راحتی دزدیده شود؟ كارخانه‌های سازنده كشتی، سریال كشتی‌ها را دارند و درصورت سرقت یك كشتی، سریال آن اعلام می‌شود، ولی هیچ‌گونه گزارشی از سرقت این شش فروند كشتی وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح وضعیت بودجه‌یی سازمان منطقه آزاد قشم پرداخت و گفت: درحال حاضر در صندوق این سازمان كه یك هزار و 200 نفر پرسنل دارد، یك ریال پول موجود نیست در حالی كه هزینه ماهانه این سازمان افزون بر 200 میلیارد ریال بوده است.

مشیری با اعلام این مطلب كه قرار است كل شهرستان قشم شامل همه روستاها و سه جزیره هرمز، هنگام و لارك تحت پوشش منطقه آزاد قشم قرار بگیرد، از برخی دیدگاه‌ها در گذشته كه با امنیتی جلوه دادن این منطقه مانع گسترش محدوده منطقه آزاد قشم می‌شدند، انتقاد كرد و گفت: قشم برای دشمن چه خطری دارد كه با این بهانه مانع توسعه این جزیره می‌شدند؟درحالی كه دشمن قشم، كلاهبرداران و شیادانی هستند كه به لطایف الحیل اموال مردم این جزیره را به غارت برده‌اند.

وی با اشاره به اینكه در تمام دنیا مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاری سالم تاسیس شده و با توجه به تسهیلات و مزیت‌های آن نسبت به سایر مناطق دیگر، سرمایه‌گذاران سالم در این مناطق مشغول كار شده‌اند، افزود: با این اوضاع و احوالی كه منطقه آزاد قشم داشته است، چگونه سرمایه‌گذاران خارجی كه عادت به كار شرافتمندانه دارند، سرمایه سالم خود را به این منطقه منتقل می‌كردند؟

وی همچنین از بخشیده شدن یك ساختمان چهار طبقه همراه با 100 میلیارد ریال به یكی از افراد كه سابقا دارای مقام در مناطق آزاد بوده از سوی منطقه آزاد قشم سخن گفت.

مشیری گفت: من نمی‌دانم نگاه به آینده داشته باشم یا به این گذشته سرتاسر مساله‌دار بپردازم؟

وی با ذكر این مطلب كه به یاری خدا و با همت مردم و همه ساكنان با شرف و عزت‌مدار جزیره قشم این منطقه آباد خواهد شد، گفت: اولویت مدیریت جدید منطقه آزاد قشم اتمام عملیات ساخت بیمارستانی که چند سال است نیمه کاره مانده و آغاز بهره‌برداری از آن است و اولویت بعدی آن رونق بخشیدن به كسب وكار مردم و تامین معاش آنهاست.


ویدیو : فساد و تخلف اقتصادی در منطقه آزاد قشم