فابیوس: عملیات عربستان برای جلوگیری از توسعه طلبی ایران است/ اصرار دارم که تحریم ها تدریجی لغو شود :



پاداش عربستان برای عملیات تروریستی در ایران , شرط عربستان برای رابطه با ایران , تحریم ایران

فابیوس: عملیات عربستان برای جلوگیری از توسعه طلبی ایران است؛ تهران نمی تواند بگوید خواهان صلح در منطقه است / همه از سخت گیر بودن من در پرونده هسته ای آگاهند؛ اصرار دارم که تحریم ها تدریجی لغو شود

وزیر امور خارجه فرانسه با حمایت از تجاوزگری عربستان سعودی به خاک یمن مدعی شد: عملیات عربستان برای جلوگیری از توسعه طلبی ایران صورت گرفته است.

به گزارش «انتخاب»، لوران فابیوس به روزنامه عکاظ عربستان گفت عملیات «طوفان قاطعیت» با توجه به حمایت ایران از حوثی های یمن، عملیات بازدارندگی علیه ایران در منطقه است.

وی مدعی شد: ایران نمی تواند بگوید که خواهان صلح در منطقه است، اما در عین حال برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات گروه الحوثی تلاش می کند که علیه مشروعیت شوریده است تا یمن را به ویرانه تبدیل کند.

لوران فابیوس  همچنین در گفتگو با روزنامه الریاض بر لزوم ادامه یافتن محدودیتها درخصوص فعالیتهای هسته ای حساس ایران حتی در صورتی که شورای امنیت تحریم ها را لغو کند تاکید کرد.

وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به این سئوال که آیا دستیابی به چارچوب توافق هسته ای با ایران، برای ساکنان کشورهای خلیج فارس به ویژه عربستان اطمینان بخش است؟ گفت: «نگرانی ساکنان کشورهای منطقه و رهبرانشان را درک می کنم. همه از سخت گیر بودن من در این پرونده آگاه هستند. فرانسه مایل به دستیابی به توافق است ولی توافقی که مستحکم و قابل راستی آزمایی باشد و مانع گسترش تسلیحات هسته ای شود و امنیت منطقه را تضمین کند. هفته گذشته در لوزان توافقی اولیه به دست آمد و این یک پیشرفت است. اکنون باید برای دستیابی به توافق جامع تا 30 ژوئن تلاش کرد ولی ما هنوز کار زیادی در پیش داریم. باید منطقه خلیج فارس عاری از تسلیحات هسته ای باشد و تحریم های ایران به شرط پایبند بودن این کشور به تعهداتش لغو خواهد شد. من در مذاکرات اصرار کردم که لغو تحریم ها به صورت تدریجی و در صورتی که ایران توافق را نقض کند، برگشت پذیر باشد».

فابیوس درباره لغو تحریم های ایران گفت: «مسئله لغو تحریم ها مسئله ای حساس است. ایران خواستار لغو فوری و همیشگی همه تحریم ها است در حالی که فرانسه موضع دیگری دارد. ما دو اصل را در توافق اولیه ثبت کردیم: نخست این که لغو تحریم ها باید در مقابل عمل کردن ایران به همه تعهداتش به موجب توافق باشد و آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره تحقیق کند. دوم این که باید لغو تحریم ها برگشت پذیر باشد و در صورتی که ایران در توافق اخلال کند، بتوانیم تحریم ها را بار دیگر اجرا کنیم. از سوی دیگر حتی در صورتی که تحریم های شورای امنیت لغو شود، باید محدودیت ها درخصوص دارایی ها و فعالیت های حساس تا زمان ایجاد اعتماد، به قوت خود باقی بماند».

وزیر امور خارجه فرانسه افزود: «ایران تعهدات مهم دیگری در لوزان داد از جمله این که متعهد شد همه ذخایر باقی مانده از اورانیوم 20 درصد غنی شده ایران، تبدیل شود و ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده این کشور به کمترین میزان کاهش یابد. به این ترتیب ایران در طول مدت اجرای توافق، ذخایر مورد نیاز از مواد قابل غنی سازی سریع تا حد استفاده نظامی را در اختیار نخواهد داشت. ایران همچنین متعهد شد مقررات بین المللی در خصوص راستی آزمایی و تدابیر اضافی مربوط به شفافیت را اجرا کند تا آژانس بین المللی انرژی اتمی بتواند به ابزارهای ضروری برای اجرای تحقیق در مراکز مشکوک دسترسی داشته باشد».

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  انتخاب 


ویدیو : فابیوس: عملیات عربستان برای جلوگیری از توسعه طلبی ایران است/ اصرار دارم که تحریم ها تدریجی لغو شود