غیبت احمدی نژاد در جلسه ارائه لایحه بودجه و تذکرات نمایندگان : پیرموذن: رئیس ...



جلسه مصباح احمدی نژاد , جزییات بیشتر از جلسه احمدی‌نژاد با رهبر انقلاب , احمدی نژاد

پیرموذن: رئیس جمهور شخصا باید لایحه بودجه را می آورد/ابوترابی فرد: لایحه را «دولت» باید بیاورد ولی عدم ارائه گزارش عملکرد بودجه، تخلف است

غیبت محمود احمدی نژاد در جلسه ارائه لایحه بودجه 92، تذکرات نمایندگان را برانگیخت.

اگرچه از دیروز زمزمه عدم حضور رئیسجمهور برای ارائه لایحه بودجه در راهروهای مجلس شنیده میشد اما امروز عینیت یافت. ارائه لایحه بودجه 92 از سوی معاون پارلمانی رئیس جمهور، تذکرات مکرر نمایندگان را به دنبال داشت که معتقد بودند محمود احمدی نژاد بر خلاف قانون عمل کرده است.

کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل در تذکری با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران موظف به پرهیز از هرگونه استبداد و خودکامگی است، ادامه داد: رئیسجمهور هم سوگند یاد کرده که با پرهیز از استبداد و خودکامگی بر مدار قانون عمل کند و همچنین در برابر مجلس و ملت و مقام معظم رهبری مسئول است و باید پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه پنجم آمده است که رئیس جمهور مکلف است «شخصا» لایحه بودجه را تا 15 آذر هر سال به مجلس برساند، ادامه داد: ایشان باید خودشان می آمدند و با بها دادن به قانون به انذارهای ارائه شده، توجه میکردند تا منافع ملک و ملت ملاک باشد.

پیرموذن که میگفت نمایندگان به وزیر معرفی شده از سوی رئیسجمهور رای داده و لبیک گفتهاند، افزود: ایشان هم باید به انذارهای رهبری توجه میکردند. «عزت مستدام».

محمدحسن ابوترابیفرد که در غیاب رئیس مجلس، ریاست جلسه امروز را بر عهده داشت، با اشاره به تعداد زیاد نمایندگانی که تذکراتی مشابه داشتند، با استناد به موادی از آییننامه داخلی مجلس گفت: دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا 15 آذرماه هر سال به مجلس تسلیم کند.

از این رو برای تسلیم لایحه بودجه، حضور شخص ریاست جمهوری هیچ الزامی ندارد. بلکه «دولت» موظف است، لایحه بودجه را ارائه دهد. البته از قانون فاصله گرفتهایم و اینکه به جای 15 آذر، در 9 دی لایحه بودجه آمده است، یک تخلف آشکار است.

نایب رئیس مجلس در مورد ارائه لایحه بودجه چند دوازدهم نیز توضیح داد: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس،این لایحه را نیز باید «دولت» ارائه دهد که میتواند از سوی رئیس جمهور یا یکی از معاونین وی باشد.

به گفته وی بر اساس ماده 213 قانون برنامه پنجم، دستگاههای اجرایی باید گزار ش عملکرد سالانه خود را تا پایان شهریورماه به معاونت برنامه ریزی دولت ارائه دهند. این معاونت نیز موظف است این گزارش عملکرد را همراه با نظرات خود و بررسی شاخصها و متغیرها به رئیس جمهور ارائه دهد. رئیس جمهور نیز مکلف است گزارش مذکور را همزمان با ارائه لایحه بودجه سالانه تا 15 آذرماه به اطلاع نمایندگان برساند.

وی بر این اساس تذکر نمایندگان را وارد دانست که رئیسجمهور باید گزارش عملکرد بودجه را تا 15 آذرماه به مجلس ارائه میداد و خلاصهای از آن را تبیین میکرد. اما دولت چنین نکرده است.

ابوترابیفرد، در پایان تاکید کرد: لایحه بودجه و لایحه چند دوازدهم را بر اساس آیین نامه داخلی مجلس دریافت میکنیم.

حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در تذکر دیگری با تاکید بر اینکه رئیسجمهور باید گزارش عملکرد بودجه را همزمان با لایحه بودجه سالیانه به مجلس ارائه کرده و خلاصه آن را به اطلاع نمایندگان برساند، گفت: رئیس جمهور شخصا باید لایحه بودجه را تقدیم میکرد و عدم حضورش خلاف قانون برنامه است. هرچند نمیگویم توهین به مجلس است.

وی افزود: تاخیر در ارائه لایحه بودجه را به دلیل اینکه ایشان سرشان شلوغ بوده را میپذیریم، اما بهتر است باز هم صبر کنیم تا در جلسه بعدی رئیس جمهور شخصا لایحه بودجه را به مجلس ارائه دهند که خلاف قانون اتفاقی نیفتاده باشد.

ابوترابیفرد که میگفت در جلسه هیات رئیسه مجلس نیز این موضوع بررسی شده است، گفت: اتفاق آرا ما این بود که در آیین نامه داخلی مجلس بر واژه «دولت» تاکید شده است و نه «رئیس جمهور». البته از آنجا که گزارش عملکرد بودجه را نیاوردهاند، خلاف قانون عمل شده است.

نایب رئیس مجلس همچنین تاکید کرد: امروز باید به قانون برنامه عمل میشد و گزارش عملکرد بودجه 91 در راستای تحقق اهداف قانون برنامه به مجلس ارائه میشد. وقتی خلاف برنامه عمل میشود، این تذکرات را به دنبال دارد. وقتی رهبری نظام خواستار همدلی قوا شدهاند، این رفتارها به فضای تعامل لطمه میزند./خبرآنلاین

 


ویدیو : غیبت احمدی نژاد در جلسه ارائه لایحه بودجه و تذکرات نمایندگان