عمر خانه‌های جدید چقدر است؟ : زاهدی، تقویت سازمان نظام مهندسی را ضروری دانست ...



شرایط جدید وام مسکن خانه اولی ها , روش های جدید رنگ آمیزی خانه , خانه های جدید

زاهدی، تقویت سازمان نظام مهندسی را ضروری دانست و گفت: مسوولان باید از این سازمان حمایت کنند. مردم نیز باید خود را عادت بدهند که ساخت و سازها را به دست افراد متخصص بسپارند تا به خودشان و کشور ضرر نزنند.

عضو سابق شورای تدوین مقررات ملی ساختمان گفت: با وجود این‌که کیفیت ساخت و سازهای جدید هنوز به حد ایده‌آل نرسیده اما نسبت به قبل بسیار بهتر شده و حداقل عمر 50 ساله تضمین می‌شود.

مرتضی زاهدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کیفیت ساختمان‌ها نسبت به 10–20 سال قبل بسیار بهتر شده ولی هنوز با استانداردهای شورای تدوین فاصله دارد که اگر این استانداردها محقق شود عمر ساختمان‌ها به 100 سال هم می‌رسد.

وی افزود: من دلیل مخالفت شهرداری با نظام مهندسی را نمی‌دانم اما چیزی که واضح است این‌که ساختمان‌سازی باید به دست افراد متخصص بیفتد. سازمان نظام مهندسی در حال قرار گرفتن در مسیر مناسب است که می‌تواند در بهبود استاندارد ساخت و ساز کمک بسیاری انجام دهد.

این کارشناس مسکن با بیان این‌که هزینه‌ی 5-6 درصدی خدمات مهندسی ارزش بهبود کیفیت ساختمان‌ها را دارد، تصریح کرد: اگر ساخت و ساز را به دست یک شرکت مهندسی بدهید کل پول اضافه‌ای که می‌پردازید حدود 5-6 درصد است. مثلا یک ساختمان 100 میلیون تومانی شاید حدود 110 میلیون تومان هزینه بردارد که این 10 میلیون تومان بهایی است که شهروندان برای کیفیت، ایمنی و آسایش می‌پردازند.

زاهدی، تقویت سازمان نظام مهندسی را ضروری دانست و گفت: مسوولان باید از این سازمان حمایت کنند. مردم نیز باید خود را عادت بدهند که ساخت و سازها را به دست افراد متخصص بسپارند تا به خودشان و کشور ضرر نزنند.

وی با بیان این‌که کسی منکر تجربه معماران نیست، تصریح کرد: خوشبختانه قانون برای تحصیل‌کرده‌ها و معماران تجربی پیش‌بینی‌های لازم را در نظر گرفته است. معماران معمولا کارهای جزئی‌تر را انجام می‌دهند و کارهای بزرگ‌تر توسط مهندسان ناظر صورت می‌گیرد.

این کارشناس مسکن اظهار کرد: از زمان آقای کرباسچی خرید تراکم مطرح شد و تا الان هم ادامه دارد. شهرداری بعضا ناگزیر است برای تامین بودجه خودش تراکم را بالا ببرد. در نتیجه از تخریب ساختمان‌ها استقبال می‌کند. ولی اگر از من بپرسید می‌گویم همین عمر ساختمان‌های موجود با همین کنترلی که نظام مهندسی دارد که از نظر من کامل و رضایت‌بخش نیست 50 سال تضمین می‌شود که اگر رضایت‌بخش باشد می‌تواند تا 100 سال هم برسد.

زاهدی بر لزوم رفع درگیری‌های شهرداری و نظام مهندسی و نیز رفع ابهامات قانونی برای ایجاد استاندارهای ساخت و ساز تاکید کرد.


اخبار اقتصادی  - ایسنا


ویدیو : عمر خانه‌های جدید چقدر است؟