عربستان در آستانه وقوع «انقلاب نفت» :          اكنون هرچند سعودی ها تلاش دارند ...



 

 

 

مروری بر توصیه های رهبر انقلاب به مداحان در آستانه ماه محرم , باشگاه انقلاب , رهبر انقلاب

 

 اكنون هرچند سعودی ها تلاش دارند اوضاع را آرام نشان دهند، اما شواهد حكایت از آن دارد كه عربستان در بحرانی ترین شرایط خود در دهه های اخیر به سر می برد و همه فعالان سیاسی عرب نگران آینده این كشور عربی پس از مرگ عبدالله هستند.

سرویس بین الملل ـ در پی بیماری پادشاه و ولیعهد عربستان و ظهور علائم انتقال قدرت در این كشور، اخبار نابسامانی در بازار نفت و شایعات منتشر شده درباره بركناری وزیر نفت این كشور، جو سیاسی ـ نفتی جدیدی در این كشور راه افتاده كه «رویترز» از آن به «انقلاب نفتی» یاد كرده است.

خبرگزاری «رویترز» با طرح موضوع بالا در گزارشی نوشت : «علی النعیمی»، وزیر نفت عربستان، اظهارات برخی مقامات سیاسی این كشور درباره گزینه های جانشینی خود را  «سخنان مهمل» خوانده و افزود : شایعه سازان از شرایط سیاسی خاص كشور سوء استفاده می كنند و می خواهند برای مردان عربستان جانشینانی را انتخاب و به دولت بقبولانند.

از سوی دیگر «رویترز» اعلام كرد: عربستان سعودی خواهان تثبیت قیمت نفت بین 70 تا 80 دلار است تا بازار نفت تثبیت شده و بخش انرژی جهان به ثبات قیمت دست پیدا كند. این اقدام عربستان در پی اعلام قیمت پیشنهادی 100 دلاری ونزوئلا اعلام شده است.

در عربستان، «شورای عالی نفت» به ریاست پادشاه، تمامی تصمیمات مهم نفتی را اتخاذ می كند و حضور پادشاه در خارج از كشور و بیماری ولیعهد، موجب شده كه گروهی از شاهزادگان از این موقعیت سوء استفاده كرده و برای شریان حیاتی كشورشان تصمیم گیری كنند.

از ماه پیش كه وضعیت جسمی «ملك عبدالله» بحرانی شده است، اوضاع سیاسی عربستان به شدت متشنج شده و با وخامت حال ولیعهد این بحران عمیق تر شد. اكنون هرچند سعودی ها تلاش دارند اوضاع را آرام نشان دهند، اما شواهد حكایت از آن دارد كه عربستان در بحرانی ترین شرایط خود در دهه های اخیر به سر می برد و همه فعالان سیاسی عرب نگران آینده این كشور عربی پس از مرگ «عبدالله» هستند...../تحلیل:تابناک


ویدیو : عربستان در آستانه وقوع «انقلاب نفت»