عجیب ترین هواپیمای ایرباس دنیا : تاكنون 5 فروند از هواپیمای بلوگا ساخته شده ...


تاكنون 5 فروند از هواپیمای بلوگا ساخته شده است كه ایرباس پنجمین فروند را به ‏عنوان هواپیمای پشتیبان و نیز برای جابجا كردن بارهای سفارشی از خارج كمپانی در ‏نظر گرفته است . تصاویر زیر از هواپیمای ابَر ترابری شركت هواپیما سازی "ایرباس "  موسوم به «نهنگ بلوگا» که مدل تغییر یافته A300-600 است و برای حمل و نقل قطعات بزرگ هواپیما بین کارگاه‌های مختلف ایرباس بکار می‌رود.
قطعات این هواپیما  همانند دیگر هواپیماهای مدل ایرباس در كشورهای مختلف اروپایی ساخته می شود اما در نهایت تنها در دو شهر هامبورگ آلمان و تولوز فرانسه مونتاژ می شود . این هواپیما در واقع ساخت چهار كشور اروپایی آلمان ، بریتانیا ، فرانسه و اسپانیا است . بال ها و چرخ دنده هواپیمای نهنگ بلوگا در بریتانیا ، دم هواپیما و درهای آن در اسپانیا ، بدنه آن در آلمان و دماغه و اجزای داخلی آن در فرانسه ساخته می شود.
قطعات هواپیمای ایرباس تا میانه های دهه 1990 بیشتر از طریق زمینی جابجا و منتقل می شد اما به واسطه بزرگتر شدن بدنه و حجم قطعات هواپیما ، نیاز به انتقال هوایی و ساختن هواپیمایی برای انتقال قطعات بزرگ و حجیم هواپیمای ایرباس برای مونتاژ در فرانسه بیش از پیش احساس می شد . پیش از دهه 1990  كمپانی ایرباس برای انتقال هوایی قطعات حجیم خود مثل بال ها و... از هواپیمای " سوپر گوپی " استفاده می كرد ، اما در سال 1996 برای نخستین بار با طراحی و ساخت هواپیمای بولگا این مهم از طریق این هواپیمای غول پیكر صورت گرفت. تاكنون 5 فروند از هواپیمای بلوگا ساخته شده است كه ایرباس پنجمین فروند را به ‏عنوان هواپیمای پشتیبان و نیز برای جابجا كردن بارهای سفارشی از خارج كمپانی در ‏نظر گرفته است .  
بلوگا توانایی حمل بارهایی به حجم 1500 مترمكعب و وزن 42 تن را تا برد 900 ناتیكال مایل دارد كه با سبكتر شدن ‏بار این مسافت نیز افزایش می یابد . برای مثال بار 40 تنی تا 1500 ناتیكال مایل و بار ‏26 تنی تا 2500 ناتیكال مایل .‏ بخش بار دارای ارتفاع و پهنایی برابر با 7 متر بوده و طول قابل استفاده ای تا نزدیك به ‏38 متر است بطوریكه این هواپیما با داشتن محفظه باری با این ابعاد توانایی حمل 2 ‏هلیكوپتر شینوك با روتورهای تا شده بدون نیاز به دمونتاژ و مونتاژ را دارد.‏
به دلیل قرار گرفتن عرشه اصلی بار در ارتفاع 5.5 متری ، بلوگا به تجهیزات ویژه ‏فرودگاهی جهت بارگیری و تخلیه بار نیاز دارد كه این امر با طراحی پلتفورم 100 تنی ‏بارگیری و تخلیه حل شده است . بلوگا دارای دو موتور توربوفن جنرال الكتریك ‏CF6-80C2A8‎‏ بوده كه سرعت پیمایشی ‏برابر 0.7 ماخ رادر حداكثر ارتفاع 35000 پا امكان پذیر می سازد .


ویدیو : عجیب ترین هواپیمای ایرباس دنیا