عجیب ترین طرح ها برای هواپیماها : برای ما که غالبا توانایی پرداخت هزینه های ...


برای ما که غالبا توانایی پرداخت هزینه های سفر با جت های خصوصی و یا خرید بلیط پروازهای درجه یک را نداریم، سفرهای هوایی معمولا تجربیاتی ناخوشایند و البته مملو از خطر هستند. وب سایت دیجیاتو - مریم موسوی: برای ما که غالبا توانایی پرداخت هزینه های سفر با جت های خصوصی و یا خرید بلیط پروازهای درجه یک را نداریم، سفرهای هوایی معمولا تجربیاتی ناخوشایند و البته مملو از خطر هستند.

در چنین سفرهایی این حس در وجودمان شکل می گیرد که درون یک لوله فلزی بزرگ حبس شده ایم و در حالی که شانه به شانه یک غریبه نشسته ایم، با ترس و دلهره انتظار می کشیم که هرچه زودتر روی زمین بنشینیم و خستگی راه را از تن به در کنیم.

عجیب ترین هتل های دنیا , عجیب ترین ها , راحت ترین کشور برای مهاجرت

اما حتما نمی دانید که تولیدکنندگان هواپیما همواره تلاش دارند که سفرهای هوایی را به تجربه ای خوشایند، راحت و مقرون به صرفه برای ما بدل نمایند و در همین راستا نیز مرتبا پتنت هایی را برای ایجاد نوآوری های تازه در این صنعت به ثبت می رسانند.

در میان انبوه شرکت های هواپیما سازی، ایرباس بیشترین تعداد پتنت را به ثبت رسانده است و در جریان مصاحبه ماه اکتبر یکی از سخنگویان این شرکت با نشریه Daily Mail، کمپانی مورد بحث مدعی شد که سالانه بیش از 600 پتنت را به ثبت می رساند.

برخی از این طرح ها به مرحله تولید می رسند و البته تعداد زیادی نیز هیچگاه روشنایی روز را به خود نمی بینند. این پتنت ها بعضا آنقدر عجیب و غریب و آینده نگرانه هستند که تحققشان نیازمند تحولات تکنولوژیکی بسیار جدی است و بعضی از آنها نیز بیش از آنچه تصورش را نمایید محتمل هستند.

در ادامه قصد داریم شما را با 12 نمونه از عجیب ترین پتنت های ثبت شده در حوزه هوایی آشنا نماییم.

1- جتی که می تواند اقیانوس اطلس را در کمتر از یک ساعت طی کند

عجیب ترین , عجیب ترین مکان های دنیا , عجیب ترین مناطق ایران

این پتنت در آگست سال 2015 میلادی تایید شد و به مسافران امکان می دهد که فاصله میان لندن تا نیویورک را ظرف تنها یک ساعت طی نمایند و از این لحاظ رکورد 3 ساعت و نیمی ثبت شده توسط هواپیمای Concorde را می شکند.

در پتنت ثبت شده توسط ایرباس، هواپیما تحت عنوان «نوعی وسیله نقلیه هوایی» توصیف شده که بخش هایی نظیر بدنه و بال یک دست دارد که در دو طرف آن کشیده شده و مجموعه ای متشکل از چند موتور که می توانند آن را در هوا حرکت دهند.

این جت از سه نوع موتور مختلف بهره خواهد برد که در واقع هواپیما را به صورت عمودی از زمین بلند می کنند و سپس توان لازم برای حرکتش با سرعتی معادل 4830 کیلومتر بر ساعت را تامین خواهند کرد.
 



2- اتاقک خلبانی بدون پنجره

عجیب ترین موجودات جهان , راحت ترین کشور اروپایی برای گرفتن اقامت , عجیب ترین رکورد های گینس

این پتنت در سال 2014 میلادی توسط ایرباس تسلیم سازمان علائم تجاری و پتنت های آمریکا شد و در صورتی که تایید شود می تواند شکل و شمایل اتاقک های خلبانی را به کلی تغییر دهد. خلبانان این هواپیما نوعی نمایشگر دیجیتالی را در اختیار خواهند داشت تا از طریق آن محیط اطرافشان را ببینند و در نتیجه نیاز به هیچگونه پنجره ای نخواهند داشت.

عکس های موجود در این پتنت اتاقکی را به تصویر می کشند که درست در دماغه هواپیما قرار گرفته، با این همه امکان انتقال آن به بخش انتهایی هواپیما یا حتی زیر اتاقک اصلی نیز وجود دارد. به این ترتیب ایرباس قادر خواهد بود که دماغه هواپیماهای خود را کشیده تر بسازد تا به لحاظ ایرودینامیکی نیز عملکرد بهتری را از خود نشان دهند.
 


3- غلاف های خواب به سبک یک هتل ژاپنی

عجیب ترین های دنیا , عجیب ترین رکوردهای گینس , عجیب ترین اتفاقات دنیا

برای آنها که توانایی پرداخت هزینه های سفر با هواپیماهای درجه یک را ندارند، اینکه نمی توانند دراز بکشند، مساله ایست بسیار آزار دهنده که به خصوص در سفرهای طولانی مدت خود را نشان می دهد اما پتنتی که در سپتامبر سال 2015 میلادی به ثبت رسید ممکن است که چنین مشکلی را برای همیشه مرتفع کند.

محفظه های خوابی که در تصویر می بینید به مسافران سفرهای هوایی ارزان قیمت و معمولی امکان می دهند که دراز بکشند و خواب خوبی را در حین پرواز تجربه کنند هرچند که بلند شدن در این محیط های محصور و کوچک می تواند بسیار آزاردهنده باشد.

اسناد مربوط به این پتنت نشان می دهند که مسافران این هواپیما باز هم در زمان بلند شدن و نشستن، باید کمربند خود را بسته باشند و همچنان قادر به دریافت وعده های غذایی مرسوم باشند.



4- صندلی هایی که مجبورتان می کنند با کنار دستی خود حرف بزنید

خنک ترین نقاط دیدنی ایران برای سفرهای تابستانی  , جذاب ترین آرایش برای خانم ها , عجیب ترین رسم چینی ها لمس سینه عروس

این طرح توسط یک شرکت فرانسوی به نام Zodiac ارائه شده تا صندلی ها چیدمان راحت تری داشته باشند و در عین حال در فضای داخلی هواپیما نیز صرفه جویی شود.

در پتنت مذکور که HD31 خوانده شده مسافران در مقابل پای خود، 10 سانتی متر بیشتر فضا خواهند داشت و علاوه بر این، فضای موجود میان صندلی ها هم 15 درصد بیشتر می شود. اما مشکل این چیدمان آن است که مسافران در طول سفر کاملا روبروی هم هستند و مجبورند به صورت یکدیگر نگاه کنند.



5- کوله ای که خوابی راحت را در حین پرواز برایتان به ارمغان می آورد

عجیب ترین پل های جهان , عجیب ترین رستوران های دنیا , عجیب ترین جاهای دنیا

این کوله توسط بوئینگ طراحی شده و تحت عنوان «سیستم پشتیبان خواب ایستاده» از آن یاد می گردد. سیستم مورد بحث در اصل نوعی کوله است که به صندلی های استاندارد هواپیما متصل می شود.

ایده به کار رفته برای طراحی این سیستم آن است که مسافران بتوانند با تکیه دادن به جلو و قرار دادن سر و سینه خود روی بالش، کمی بخوابند و آنطور که گفته شده، این شیوه به مراتب راحت تر از کاربرد بالش های گردنی برای این منظور است.

البته این ایده، ابتکار و نوآوری ایرباس در پروازهای اقتصادی را ندارد اما می تواند تا حدودی راحتی و آسایش را برای مسافران این پروازها به ارمغان بیاورد.



6- صندلی هایی که ناراحت به نظر می آیند

عجیب ترین سواحل دنیا , عجیب ترین اخبار , عجیب ترین روستاهای دنیا

شاید جالب ترین پتنتی که در این لیست وجود داشته باشد همین صندلی های سبک دوچرخه ای باشند که در سال 2013 میلادی به نام ایرباس ثبت شد و ظاهرا زیاد هم راحت نیستند. همانطور که در تصویر می بنید هیچگونه تکیه یا سینی برای این صندلی ها در نظر گرفته نشده و فضای مقابل به پای مسافران نیز بسیار محدود است.

ظاهرا ایرباس خودش می داند که نشستن روی این صندلی ها زیاد هم راحت نیست اما استدلالش این است که کاهش هزینه پرواز ارزش این سختی را دارد و اظهار داشته که این سختی در سفرهای یک یا دو ساعته قابل تحمل است.



7- صندلی های طبقه ای

عجیب ترین انسانها , عجیب ترین حیوانات جهان , دانلود ترسناک ترین بازی جهان برای کامپیوتر

این صندلی ها را پیشتر هم در خبرها دیده اید. در پتنت مربوط به آنها، نوعی سیستم دو طبقه وجود دارد که به خطوط هوایی امکان می دهد حداکثر بهره را از فضای موجود در هواپیما ببرند و پتنت مربوط به آن هم در ابتدای ماه اکتبر توسط ایرباس ارائه گردید.

لازم است یادآوری شویم که مسافران صندلی های بالایی باید از طریق پله به آنها دسترسی پیدا کنند و در آنجا می توانند راحتی و آسایش بیشتری را تجربه نمایند. البته روشن است آنها که به پروازهای درجه یک عادت دارند زیاد هم این چیدمان و مدل صندلی را نمی پسندند.



8- کابینی به شکل دونات

امن ترین کشورهای دنیا برای زندگی , عجیب ترین ماشین های دنیا , عجیب ترین خودروهای جهان

آیا تا بحال تصور سوار شدن در هواپیمایی گرد را داشته اید؟ طرحی که در تصویر می بینید در اختیار دفتر پتنت های اروپا قرار گرفته و به شما امکان می دهد که چنین پروازی را تجربه نمایید. در صورتی که این پتنت به واقعیت بدل شود، احتمالا شیوه سفرهای ما با هواپیماهای ایرباس به کلی دگرگون می شود.

گفته شده که شکل حلقه شکل این کابین با هدق ایجاد راحتی بیشتر برای مسافران طراحی گردیده و طراحان نیز اعلام نموده اند که «بال» این هواپیما بهترین شکل را برای استفاده در یک وسیله پرواز هوایی دارد.

البته این محصول نقص های خاص خودش را هم دارد و سوار و پیاده شدن مسافران و سوخت گیری آن از جمله مسائلی است که هنوز فکری به حالشان نشده.



9- کلاه های واقعیت مجازی برای جلوگیری از خستگی مسافران


عجیب ترین ماشین های جهان , راحت ترین کشور برای گرفتن اقامت , عجیب ترین مرگ های دنیا

حتما تایید می کنید که برخی سفرهای هوایی بیش از اندازه یکنواخت هستند اما پتنت دیگری که توسط ایرباس به ثبت رسیده ممکن است این مشکل را برطرف کند.

آنطور که در اسناد مربوط به این پتنت آمده، کلاه های واقعیت مجازی نوعی انزوای حسی را در رابطه با فضای پیرامونی برای مسافران به ارمغان خواهند آورد. این کلاه ها دربرگیرنده هدفون و نوعی نمایشگر نوری-الکترونیکی هستند که امکان تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی را برای افراد فراهم می کنند.



10- پنجره های هوشمند مجهز به نمایشگرهای لمسی


کم هزینه ترین کشور برای مهاجرت , عجیب ترین های گینس , عجیب ترین عکسهای دنیا

بوئینگ 787 هم اکنون نیز احتمالا پنجره هایی دارد که قابلیت تار یا شفاف شدن دارند اما پتنت ثبت شده توسط ایرباس یک گام جلوتر از این حرکت می کند و در واقع نوعی پنجره تعاملی را به تصویر می کشد که از آن تحت عنوان «روشی برای بصری سازی تعامل در کابین هواپیما» یاد می شود.

در این پتنت دقیقا مشخص نشده که پنجره دقیقا چه کاری را انجام می دهد اما احتمال می رود که اطلاعاتی را در مورد محیط هایی که هواپیما بر فرازشان حرکت می کند، در اختیار مسافران قرار دهد، موسیقی پخش کند و همه این موارد تنها با چند اشاره ساده روی پنجره امکان پذیر خواهند بود.



11- دریچه ای که تروریست ها را به دام می اندازد

عجیب ترین درختان جهان , عجیب ترین جشن های دنیا , عجیب ترین مکان های ایران

پس از حوادث یازدهم سپتامبر، این دغدغه برای طراحان پیدا شد تا هواپیماهایی را طراحی کنند که امکان ربودنش بسیار کم باشد. تصویری که در بالا می بینید به پتنتی مربوط می شود که در سال 2002 میلادی توسط ایرباس ارائه شد و در آن به نوعی دریچه در فضای خارجی ورودی کابین خلبان اشاره شده است.

این دریچه در صورتی که خلبانان خطری را تشخیص دهند، صرفا توسط آنها باز می شود و در آنسویش هم یک اتاق امنیتی قرار دارد که می توان برای نگهداری مهاجمان و تروریست ها تا زمان رسیدن به نقطه امن مورد استفاده قرار گیرد.



12- هواپیمای فضایی فراصوتی که می تواند اقتصاد فضایی را تغییر دهد

عجیب ترین هتل های جهان , عجیب ترین روزهای دنیا روز توالت , عجیب ترین های توریستی

تصویری که در بالا می بینید به لحاظ فنی ابدا یک هواپیما محسوب نمی شود اما آنقدر جالب و مبتکرانه است که باعث شد در این لیست جای بگیرد. طراح آن یک شرکت بریتانیایی به نام Reaction Engines بوده و از خود جت نیز با نام Sabre یاد شده است.

جت Sabre که نخستین بار در ماه نوامبر رویت شد می تواند سرعتی تا 5 برابر بیشتر از صوت داشته باشد.


ویدیو : عجیب ترین طرح ها برای هواپیماها