عارف: نام نبردن از روحانی استراتژی ما بود : عارف پیش از این گفته بود که نام ...


عارف پیش از این گفته بود که نام نبردن از روحانی یک استراتژی بوده است. وقتی به او گفتم که شاید این استراتژی فهم نشده است گفت:« در مورد نحوه فهم و درک بیانیه انصراف و استراتژی اتخاذ شده ما، خیلی روی بند بند بیانیه فکر کردیم و می خواستیم زمانی که کنار می رویم منافعی برای ما داشته باشد.این تاکتیک ما بود که با صراحت اسم نبریم که در اردوگاه رقیب فضای چندگانگی حفظ شود تا شانس پیروزی ما بیشتر شود. خبرآنلاین: محمدرضا عارف نماینده اصلاح طلبان در انتخابات مجلس  زوایای تازه ای از این انتخابات را بازگو کرد.

اگر به تاریخ یازده دور انتخابات ریاست جمهوری نگاه کنی می بینی که خیلی ها آمدند، شکست را پذیرفتند و رفتند و دیگر نامشان نه بر زبانی روان شد و نه یادی از آن​ها باقی ماند. برخی دیگر اما آمدند و اگرچه شکست خودند اما به نحوی دیگر ماندگار شدند. اگر چه اقبالشان پاستور نشینی نبود ، اما این برای آن ها به معنی پایان نبود. از ریاست مجلس بگیرید تا ریاست بر مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و کلید داری شهر تهران. برخی حتی فرصتی چهارساله و هشت ساله را صبر کردند تا دوباره اقبال خود را در انتخابات ریاست جمهوری بیازمایند.

نام محمدرضا عارف که می آید ، یاد انتخاباتی که گذشت می افتی و انصراف دقیقه نودی او. انتخاباتی که به گفته خود عارف ناگفته زیاد دارد. او در این انتخابات خود را تنها نماینده اصلاح​طلبان معرفی کرد و تلاش زیادی هم برای پیروزی در انتخابات داشت. اما در روزهای آخر یک بیانیه داد و رسما انصراف خود را از شرکت در انتخابات اعلام کرد. اگرچه در بیانیه انصرافش سخنی از  حمایت از نامزد دیگری نداشت اما خودش می گوید این یک تاکتیک انتخاباتی بوده تا رقبا به وحدت نرسند.

تاکتیکی که به نظر می رسد آنچنان که باید از جانب حسن روحانی و مشاورانش فهم نشده است. اگر چه او با انصرافش خود را بازنده انتخابات نمی داند و بارها در همین مصاحبه هم تکرار می کرد که در این انتخابات همه بردند اما به نظر می رسد عارف با تاسیس بنیاد امید ایرانیان می خواهد به گونه ای دیگر حیات سیاسی خود را ادامه بدهد.

مصاحبه با محمدرضاعارف در آخرین روزهای اسفندماه برگزار شد. هر اتاق از دفتر کار او که خانه ای قدیمی اما بازسازی شده بود با کاغذ دیواری​های متفاوتی تزیین شده بود که هیچگونه همخوانی با هم نداشتند و وقتی درباره آن​ها اظهار نظر کردم او گفت که قرار است همه را عوض کنند. گفت و گوی ما یک گفت و گوی نوروزی بود و اصل آن هم در میانه عید منتشر خواهد شد. او در این گفت و گو از مسایل مختلفی صحبت کرد. اما مهترین بخش هایش یکی انتخاباتی بود که گذشت و دیگری انتخاباتی که قرار است بیاید.

پاسخ به اظهارات نوبخت: طیب نیا را ندیده ام

از او درباره نحوه کناره​گیری​اش و اینکه نامی از روحانی در بیانیه​اش نیاورده بود پرسیدم و گفتم به نظر می رسد این مسئله باعث دلخوری مشاوران آقای روحانی شده است. برای حرفم هم سخنان چندروز پیش نوبخت را شاهد مثال آوردم که گفته بود « در زمان مناظرات، علی طیب نیا نماینده عارف بود، لذا وقتی طیب نیا طرحی را در دولت مطرح می کند ما تصورمان این است که نظرات آقای عارف در حال مطرح شدن است.»

عارف به این سخنان واکنش نشان داد و گفت:« در خصوص سخنان آقای نوبخت باید عرض کنم هر وزیر وقتی که انتخاب می شود باید منویات دولت را دنبال کند نه منویات جریانی که به آن وابسته است. در مورد وزیر محترمی که ایشان اشاره کردند، از مرداد ماه که دولت رای اعتماد گرفت تا زمانی که آقای نوبخت این مسئله را مطرح کردند، فقط یک بار ایشان با من ملاقات داشتند. یعنی اوائل شهریور با ایشان  ملاقات داشتم و تا امروز نه تماس تلفنی با هم داشتیم و نه جلسه حضوری. »

نام نبردن از روحانی استراتژی ما بود


وی پیش از این گفته بود که نام نبردن از روحانی یک استراتژی بوده است. وقتی به او گفتم که شاید این استراتژی فهم نشده است گفت:« در مورد نحوه فهم و درک بیانیه انصراف و استراتژی اتخاذ شده ما، خیلی روی بند بند بیانیه فکر کردیم و می خواستیم زمانی که کنار می رویم منافعی برای ما داشته باشد. منظورم پیروزی است. اولا اگر بندهای اولیه بیانیه را کسی دقیق بخواند درک می کند که چه می گویم و چرا کنار رفتم  و انتظارم از مردم چیست. خیلی ها هم در روزهای سه شنبه و چهارشنبه بعد از انصراف تماس داشتند که آیا در نهایت اسمی از آقای روحانی می برم یا نه.

این تاکتیک ما بود که با صراحت اسم نبریم که در اردوگاه رقیب فضای چندگانگی حفظ شود تا شانس پیروزی ما بیشتر شود. در بیانیه دوم که صبح پنجشنبه منتشر شد من باز اسم نبردم (چون دیگر در آن روز به دلیل ممنوعیت تبلیغات نمی شد اسم برد)  اما انتظارم از مردم را مطرح کردم و گفتم که امیدوارم که مردم به کسی رای بدهند که رویکرد اصلاح طلبی و اعتدال داشته باشد. دیگر باید صریحتر از این مطرح می کردم تا استراتژی ما فهم شود؟»

صحبت کردن از ریاست مجلس زود است

صحبت از گذشته و انتخابات ریاست جمهوری بخش ابتدایی این گفت و گو بود. بخش پایانی این گفت و گو هم درباره انتخابات شد اما انتخابات مجلس دهم و برنامه او برای این انتخابات. او صحبت کردن از ریاست مجلس آینده را زود دانست اما گفت که برای این انتخابات با جدیت برنامه دارد. او گفت:«​ مردم را باید در فضای امید بخش و با عملکرد خوب نگه داشت و برای اینکه ما به حفظ این فضای اجتماعی کمک کنیم بحث انتخابات مجلس را آغاز کردیم برنامه ریزی ها را به صورت جدی شروع کرده ایم.

نماینده باید خود را در جایگاهی بداند که قانون اساسی برای مجلس مشخص کرده است. سال 93 را به عنوان سال طراحی راهبردها و برنامه ها گذاشته ایم. به این معنی که بگوییم راهبرد و برنامه های ما برای انتخابات مجلس چیست؟ آرزوی من این است که با فعالیت و هم اندیشی‌هایی که خواهیم داشت انشا الله در اردوگاه اصلاحطلبان به یک لیست واحد برسیم. این انتظار را از رقبا هم دارم که آنها هم به یک لیست برسند. البته این آرزوست که در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی  مردم در مقابل دو لیست ارزنده و قوی قرار بگیرند  و تصمیم بگیرند.

هر تصمیمی هم که بگیرند حتما به نفع کشور است و باید تمکین کرد. ما باید به سمت این برویم که اجماع حاصل کنیم و به یک لیست برسیم و در مرحله تلاش کنیم تا بتوانیم یک ائتلاف نسبی را با رقبای خود داشته باشیم.اینکه چه کسی رئیس مجلس بشود بحث خیلی زودی است. حالا گاهی سرلیستی هم مطرح می​شود که آن هم خیلی زود است. این​ها بحث های مهرماه 94 به بعد است.»


ویدیو : عارف: نام نبردن از روحانی استراتژی ما بود