ظریف وارد ژنو شد/ فردا، آغاز مذاکرات : ظریف وارد ژنو شد/ فردا، آغاز مذاکرات وین ...



ابعاد ظریف مذاکرات , آغاز ثبت نام سومین دوره آزمون استخدامی از فردا , آغاز نمایشگاه تلکام 2016 تا فردا

ظریف وارد ژنو شد/ فردا، آغاز مذاکرات

وین - وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در دور جدید گفت و گوهای ایران با گروه 1+5 وارد شهر ژنو سوییس شد.

دکتر ˈمحمدجواد ظریفˈ که در اجلاس سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) در پاریس شرکت کرده بود، عصر چهارشنبه وارد ژنو شد و مورد استقبال مدیرکل وزارت امور خارجه سوییس، علیرضا سالاری سفیر ایران در این کشور و محسن نذیری اصل نماینده دائم ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو، قرار گرفت. 

 

ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان قرار است در روزهای 16 و 17 آبان ماه (پنجشنبه و جمعه) در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو با یکدیگر گفت و گو کنند.

 

این مذاکرات قرار است فردا از ساعت 11 صبح به وقت محلی (13 و 30 دقیقه به وقت تهران) در ژنو آغاز شود. 

 

تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان شامل ˈسیدعباس عراقچیˈ معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه، ˈمجید تخت روانچیˈ معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، ˈحمید بعیدی نژادˈ مدیر کل امور اقتصادی و تخصصی بین المللی وزارت امور خارجه، ˈداود محمدنیاˈ مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و ˈمحمد امیریˈ مدیرکل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی صبح روز چهارشنبه به وقت محلی وارد شهر ژنو شده بودند. 

 

ˈکاترین اشتونˈ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز مذاکره کننده اصلی گروه 1+5 با کشورمان است. 

 

ظریف و اشتون قرار است ساعت هشت صبح چهارشنبه بر سر میز صبحانه با یکدیگر دیدار کنند و سه ساعت بعد از آن مذاکرات آغاز خواهد شد.

 

علاوه بر اشتون، گهلگا اشمیدˈ معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ˈوندی شرمنˈ به نمایندگی از دولت آمریکا، ˈسرگئی ریابکوفˈ به نمایندگی از دولت روسیه، ˈسایمون گسˈ به نمایندگی از دولت انگلیس، ˈژاک اودیبرˈ به نمایندگی از فرانسه، ˈوانگ مینˈ به نمایندگی از دولت چین و ˈهانس دیتر لوکاسˈ به نمایندگی از آلمان مذاکره کنندگان شش کشور با ایران هستند. 

 

ایران در مذاکرات 23 و 24 مهرماه، طرح پیشنهادی جدید خود با عنوان ˈپایانی بریک بحران غیر ضروری؛ آغازی برای افق های جدیدˈ را که شامل یک هدف مشترک، گام اول و گام آخر می شود، بصورت ˈپاور پوینتˈ به طرف مقابل ارائه کرد تا جدیت و اراده سیاسی خود را برای حل این بحران غیر ضروری به طرف مقابل نشان دهد. 

 

دو طرف فضای گفت و گوهای مهرماه را ˈمثبت و سازندهˈ توصیف کردند و قرار است در دور جدید مذاکرات که از فردا (پنجشنبه) آغاز می شود، درباره جزئیات طرح پیشنهادی ایران با یکدیگر مذاکره کنند. 

 

*** سیاست ایران مبتنی بر عدم پیگیری تسلیحات هسته ای است 

دکتر ظریف شامگاه سه شنبه در گفت و گو با ایرنا در پاریس با یادآوری مذاکرات سیاسی، فنی و کارشناسی صورت گرفته با اعضای گروه 1+5 و همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: انتظار ما این است که کشورهای عضو گروه مذاکره کننده غربی و به ویژه فرانسه با یک دیدگاه باز و آگاه در این دور از مذاکرات شرکت کنند. 

 

وی ادامه داد: این بدین معناست که آنها با هدف دستیابی به راه حلی در این نشست حضور پیدا کنند که در این صورت می توانیم به صورت جدی به سمت حل بحران پیش برویم. 

 

ظریف اظهار داشت: آنچه مسلم است، جلب اعتماد مردم ایران ضروری است و ایرانیان تاکنون به سیاست هایی که از طرف برخی از این دولت ها دنبال شده، کاملاً بی اعتمادند. 

 

وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد: به همین جهت ما در حال امتحان میزان جدیت این دولت ها و نمایندگان شان در زمینه رسیدن به یک راه حلی مورد قبول طرفین هستیم و امیدواریم با توجه به اینکه سیاست های گذشته هیچ دستاوردی برای غرب و برای اعضای گروه مزبور به همراه نداشته است، شاهد حضور آگاه و مؤثر اعضا گروه در نشست ژنو باشیم. 

 

ظریف، همچنین تحریم های وضع شده ناعادلانه و ظالمانه از سوی کشورهای غربی به دلیل فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان را یادآور شد و گفت: تحریم های وضع شده علاوه بر ایجاد مشکلات برای مردم ایران، باعث فرصت سوزی در زمینه های مختلفی برای کشورهای غربی وضع کننده آن نیز شده است. 

 

رییس دستگاه دیپلماسی ایران، با بیان اینکه غرب امکان استفاده و رایزنی با یکی از مهم ترین و مؤثرترین بازیگران منطقه ای را از دست داده است، اظهار داشت: به ویژه آنکه حضور حماسی مردم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این آگاهی را برای این دولت ها ایجاد کرده که نیاز دارند با جمهوری اسلامی به طریق دیگری عمل کرده و از طریق تعامل وارد شوند؛ یعنی تعاملی سازنده و مبتنی بر احترام متقابل. 

 

ظریف، با اشاره به دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 5+1 در ژنو گفت: گفت وگوها بسیار دشوار و شاهد فراز و نشیب های زیادی خواهد بود، اما این بدان معنا نیست که ما مشکلات لاینحلی را پیش رو داریم؛ چرا که جمهوری اسلامی ایران سیاستش مبتنی بر عدم پیگیری سلاح هسته ای است. 

 

وی ادامه داد: از نظر ما برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران کاملاً صلح آمیز بوده و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. 

 

ظریف، همچنین همکاری های مفید و سازنده طرف ایرانی در پرونده هسته ای کشورمان را مورد تأکید قرار داد و گفت: نکته مهم این است که ما از یک دیوار بی اعتمادی که بیشتر به دلیل سیاست کشورهای غربی ایجاد شده، چطور باید عبور کنیم و برای عبور از این وضع، کشورهای غربی نیازمند جلب اعتماد ایران هستند. 

 

وی افزود: ما هر اقدامی را در جهت رفع نگرانی های احتمالی کشورها انجام می دهیم تا حقوق مردم ایران برای فناوری صلح آمیز هسته ای از جمله غنی سازی کاملاً مورد شناسایی و اجرا قرار گیرد. 

 

وزیر امور خارجه ایران، استفاده مردم ایران از فواید و مزایای فناوری صلح آمیز هسته ای را حق آنان دانست و گفت: در تلاشیم تا مشکلات و تضییعاتی که به صورت غیرقانونی و ظالمانه به مردم ایران تحمیل شده است را از طریق توسعه و پیشرفت کشور مرتفع سازیم.

/ایرنا

 


ویدیو : ظریف وارد ژنو شد/ فردا، آغاز مذاکرات