ظریف: دولتمردان سعودی به عقلانیت روی بیاورند : وزیر خارجه ایران با بیان اینکه ...



ظریف , ظریف بار , فرهاد ظریف

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه تهران در قبال اقدامات اخیر عربستان با خویشتن‌داری عمل کرد، به دولتمردان این کشور توصیه کرد که از سراسیمگی دست برداشته و به عقلانیت روی بیاورند.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امشب (سه‌شنبه) پس از دیدار و رایزنی با فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان در تهران در نشست خبری مشترک به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی گفت که در گفت‌وگوهای انجام شده در خصوص سوریه و افغانستان و همچنین مناسبات دوجانبه با همتای آلمانی خود گفت‌وگو کرده است.

وزیر خارجه ایران همچنین خاطرنشان کرد که آلمان نقش مثبتی در مذاکرات هسته‌ای داشته است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفرش به لندن گفت: این سفر برای شرکت در نشستی در خصوص سوریه انجام می‌شود و در حاشیه این سفر نیز دیدارهایی با مقامات انگلستان انجام خواهد شد.

ظریف در پاسخ به سؤالی در خصوص مناسبات تهران و ریاض عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داد همانطور که در مذاکرات هسته‌ای با 6 قدرت جهانی عزتمندانه، تعامل کرد، همین نگاه را نسبت به همسایگان خود دارد. متاسفانه دولت سعودی در ابتدا با نگرانی نسبت به عادی شدن اوضاع پس از برجام تلاش کرد کارشکنی کند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در برابر اقدامات خطرناک و غیراخلاقی پلیس سعودی و ناکارآمدی مسئولان حج سعودی در حمایت و حراست از جان حجاج، دست به جبران نزد، ولی براساس سیاست خود تلاش کرد با خویشتن داری برخورد کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: گردن زدن یک عالم دینی که هیچ اقدامی علیه امنیت ملی هیچ کشوری انجام نداده بود، اقدامی غیرقابل قبول بود و بسیاری از دولت‌های منطقه و اروپا این اقدام را محکوم کردند. اقدامی که در حمله به سفارت سعودی شد از نظر ما اقدامی علیه امنیت ملی ما بود و تمامی مقامات سعودی آن را محکوم کردند. متاسفانه رژیم سعودی به دنبال حل و فصل مشکلات نبوده است و باید در این روش خود تجدیدنظر کند.

ظریف تصریح کرد: حمایت از افراط در منطقه به نفع هیچ کس نیست و بیش از همه حاکمان سعودی از آن متضرر خواهند شد.

وی در نصیحتی خطاب به حاکمان عربستان سعودی عنوان کرد: ایران قدرت بزرگ منطقه است که خواهان روابط معقول با همه همسایگان است و از آنها خواست که از این سراسیمگی که در نتیجه مثبت برجام بوده دست بردارند و به عقلانیت روی بیاورند.

 

اخبار سیاست خارجی - فارس

 


ویدیو : ظریف: دولتمردان سعودی به عقلانیت روی بیاورند