طراحی اولین هواپیمای مسافربری در ایران : اولین هواپیما مسافربری با حمایت های ...


اولین هواپیما مسافربری با حمایت های دولت و همت متخصصان و کارشناسان دانشگاهی در کشور طراحی شد. خبرگزاری ایرنا: اولین هواپیما مسافربری با حمایت های دولت و همت متخصصان و کارشناسان دانشگاهی در کشور طراحی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ دکتر علیرضا جهانگیریان به عنوان مجری این طرح کلان ملی در نشست شناسایی فناوری های راهبردی در حوزه صنعت هوایی کشور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این طرح یکی از اولین طرح های کلانی بود که در سال 1391 با حضور رئیس جمهوری به تایید شورای عالی علوم تحقیقات رسید.

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: هواپیمایی که ایران نیاز دارد هواپیمای مسافربری 100 تا 150 نفره با برد متوسط است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان تحویل گیرنده این پروژه، وزارت دفاع و سازمان صنایع هوافضا است، افزود: این مرحله از اواسط سال 91 تاکنون توسط دانشگاه های امیرکبیر، صنعتی اصفهان، علم و صنعت و پارک علم و فناوری فارس مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت.

وی با اشاره به تقسیم کار این پروژه یادآور شد: طراحی بدنه و سیستم های هواپیما در دانشگاه امیر کبیر، طراحی موتور در دانشگاه علم و صنعت، طراحی سیستم اویونیک در دانشگاه صنعتی اصفهان و قسمت هایی از بار و سازه این هواپیمای مسافربری در پارک علم و فناوری فارس انجام شده است.

جهانگیریان با بیان اینکه اولین مرحله طراحی مفهومی هواپیما اتمام یافته است، اظهار کرد: طبق طرح های کلان ملی و توسعه فناوری کلیدی هواپیمای مسافربری با برد متوسط اکنون در کشور طراحی شده، مورد تایید سازمان تحویل گیرنده و شورایعالی عتف قرار گرفته است.

در ادامه استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه در حال حاضر نمای کلی از بیرون و داخل هواپیما در دسترس است،گفت: ما با توجه به مذاکرات و توافقات هسته ای انجام شده توانستیم مسیر حرکت پروژه را به سمت مشارکت های بین المللی سوق دهیم.

جهانگیریان با تاکید بر آمادگی ایران در مبحث انتقال تکنولوژی این هواپیما خاطر نشان کرد: بخش فنی و دانشگاهی کشور حاضر است با شرکت های خارجی سازنده ای که قصد فروش هواپیما به ایران را دارند، در بحث انتقال فناوری وارد مذاکره شود؛ تا با تبادل علمی با سایر کشور ها اقدام به تبادل تحقیق و توسعه علمی کنیم .

وی در ادامه افزود: ایران تاکنون مذاکرات فنی با دو کشور اروپایی و آمریکای شمالی داشته است امیدواریم که این مذاکرات نتیجه مثبت در این زمینه هم زمان به موضوع خرید گره بخورد.

جهانگیریان تاکید کرد: ایران باید بتواند به واسطه این پروژه تحقیقی سهم مناسبی را از ساخت هواپیماهای کشور را بر عهده گیرد و سهم قابل قبولی از تکنولوژی طراحی و ساخت هواپیما را در اختیار متخصصان و طراحان کشور قرار دهد.


ویدیو : طراحی اولین هواپیمای مسافربری در ایران