صعود بورس بر قله دو ساله : روز شنبه، شاخص کل بورس تهران با رشد 1054 واحدی (معادل ...



صعود بورس در هفته نیمه تعطیل , سکه و صعود بورس , بورس

روز شنبه، شاخص کل بورس تهران با رشد 1054 واحدی (معادل 35/ 1 درصد) به بیشترین مقدار از اوایل اسفند 92 رسید. به این ترتیب، با 18 کانال شکنی مداوم، از ابتدای زمستان ارتفاع دماسنج بازار سهام از سقف دو ساله فراتر رفت. به نظر می‌رسد برداشته شدن بار تامین نقدینگی توسط سرمایه‌گذاران در روزهای پایانی سال، عاملی برای استقبال خریداران از سهام بود.

دریافت وجه ناشی از فروش سهام سه روز پس از انجام معامله در کارگزاری امکان‌پذیر است. این موضوع انتظار تشدید فروش و افت قیمت در معاملات روز شنبه را بین معامله‌گران به وجود آورده بود.در عمل اما این اتفاق رخ نداد و از لحظات ابتدایی معاملات خریداران که در انتظار نزول قیمت‌ها به منظور خرید سهام بودند، با عدم مشاهده فشار فروش مطابق سنت روزهای پایانی اسفند، به خرید سهام اطمینان بیشتری پیدا کردند. از طرفی پس از جهش بیش از 3 درصدی شاخص در 20 بهمن، به مدت یک ماه شاخص روند کم نوسانی را تجربه کرد.

 

به نظر می‌رسد عدم نشانه‌های نزول قیمت در زمان اصلاح اندک قیمتی سهام در این مدت، در کنار کاهش بار فروش (به منظور تامین نقدینگی) و همچنین برداشت مطلوب از خبرهای مختلف در فضای مثبت بورس زمینه رشد قیمت سهام و جهش شاخص را فراهم کرد. همچنین رشد قیمت جهانی کالاها و شناسایی کف در بازارهای کالایی پس از نزول‌های متداوم در ماه‌های اخیر خوش‌بینی را در میان فعالان بازار ایجاد کرد. هر چند تضعیف خارج از انتظار ارزش دلار در برابر ریال در واقع اثر رشد بازارهای کالایی را محدود کرده است.

کاهش عطش فروش سهام؟
انتظار برای افزایش فشار فروش در معاملات شنبه به‌عنوان آخرین روزی که سهامداران می‌توانند با فروش سهام، وجه مورد نیاز خود را پیش از تعطیلات سال دریافت کنند ( مکانیزم T+3 در تسویه وجوه)، وجود داشت. رشد قیمت‌ها برخلاف انتظارات موجود در بازار در ادامه موج خرید را در بازار تشدید کرد. با وجود اینکه فشار فروش ناشی از تامین نقدینگی در بازار کم رنگ شده است، همچنان نگرانی درخصوص تسویه اعتبارات در بازار مشاهده می‌شود. در این خصوص، خبرها حاکی از اعتباردهی نزدیک به 3 هزار میلیاردتومان از سوی کارگزاری‌ها به مشتاقان خرید سهام در ماه‌های اخیر است. حتی اگر بنا باشد بخشی از این اعتبارات تسویه شود، احتمال اینکه فشار فروش را دوباره در بازار سهام ایجاد کند وجود دارد. علاوه بر این احتمال افزایش فشار فروش با رشدهای بی رویه قیمتی در سهام نیز وجود دارد که می‌ تواند از رشد بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری کند.

در بازار چه خبر؟
در نخستین روز معاملاتی هفته پایانی سال هجوم خریداران در بازار سهام رشد 35/ 1 درصدی شاخص را به دنبال داشت. در ادامه فضای مثبت ناشی از رفع تحریم‌های بین‌المللی، رشد شاخص بازارهای کالایی به خصوص نفت فضای مثبت بازار را گسترش داد. در این خصوص، هر بشکه نفت آمریکا با چهار هفته صعود مداوم رشد 30 درصدی را در این مدت تجربه کرده است. قیمت هر تن مس در بازار جهانی نیز به سطح 5 هزار دلار در هر تن رسید. در کانه‌های فلزی نیز قیمت سنگ‌آهن از کمتر از 40 دلار در ماه‌های قبل به بیش از 60 دلار در شرایط کنونی رسیده است. پس از ریزش‌های متوالی بازارهای کالایی در ماه‌های گذشته، به نظر می‌رسد بالاخره این بازارها به کف خود رسیده‌اند. گرچه همچنان کارشناسان چشم انداز روشنی را برای قیمت کالاها متصور نیستند.

 

رشد شاخص بازارهای کالایی، نگرانی را در بورس کالامحور تهران (نزدیک به 50 درصد ارزش بازار به صنایع کالایی اختصاص دارد) کاهش داده است. در این میان، عامل دیگری که بر بازارهای کالایی اثرگذار است، نرخ دلار در بازار داخلی ارز است. قرار گرفتن دلار در سطح پایین 3400 تومانی اثر مثبت رشد بازارهای کالایی را تا حدود زیادی خنثی می‌کند. علاوه بر این، احتمال برخورد و عقب‌نشینی قیمت در بازارهای کالایی نیز وجود دارد.

در روز شنبه در گروه خودرو نیز برخی از نمادهای مورد توجه بازار مانند «خساپا» در بسته بود. در این میان، برداشت مثبت خریداران سهام از خبرهای منتشرشده از گروه خودرویی ادامه حرکت بی‌محابای گروه خودرویی بر مسیر صعودی را به دنبال داشت. در این خصوص، انتظار برای افزایش سرمایه 204 درصدی سایپا وجود داشت که سرانجام پس از رایزنی‌های فراوان مدیران سایپا با مدیران سازمان بورس و با وجود مشکلات مطرح شده درخصوص افزایش سرمایه شرکت، با افزایش سرمایه 125 درصدی سایپا موافقت شد.

 

در حالی که به عقیده کارشناسان با رشدهای متوالی که از ابتدای زمستان تجربه کرده‌اند، به محدوده هشدار قیمتی نزدیک شده‌اند، اما برداشت مثبت از سوی خریداران و بی توجهی نسبت به سایر موارد، صعود بی وقفه گروه خودرویی را به دنبال داشته است. گروه بانکی نیز که از نگاه فعالان، با عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها در ماه‌های اخیر از رشد کلی بازار عقب مانده، با عدم دریافت سیگنال نزولی در قیمت سهام در روزهای استراحت شاخص بار دیگر بر مدار صعودی قرار گرفت. این موضوع را در دیگر نمادهای بازار نیز شاهد بودیم، شناسایی کف قیمتی در دوران نوسانات اندک شاخص و عدم تمایل قیمت سهام به نزول در شرایطی که فشار فروش نیز در روزهای پایانی سال مشاهده نشد، عاملی برای جهش شاخص کل بود.
 
اخبار اقتصادی -  دنیای اقتصاد     


ویدیو : صعود بورس بر قله دو ساله