شگفتی‌ ها و ناکامان جشنواره کن 2014 : برگزیدگان شصت‌وهفتمین جشنواره فیلم کن ...


برگزیدگان شصت‌وهفتمین جشنواره فیلم کن در حالی شب گذشته (یکشنبه) اعلام شدند که در میان برندگان نخل طلا، سورپرایزهایی نیز به چشم می‌خورند. خبرگزاری ایسنا: برگزیدگان شصت‌وهفتمین جشنواره فیلم کن در حالی شب گذشته (یکشنبه) اعلام شدند که در میان برندگان نخل طلا، سورپرایزهایی نیز به چشم می‌خورند.

در حالیکه بیشتر منتقدین سینمایی فیلم «لویاتان» ساخته «آندری ژیاگینتسف» را به عنوان اصلی‌ترین شانس کسب نخل طلای جشنواره کن محسوب می‌کردند، فیلم «خواب زمستانی» ساخته کارگردان سرشناس ترکیه‌ای «نوزی بیلگه جیلان» موفق شد نظر هیات داوران بخش رقابتی به ریاست «جین کمپیون» را به خود جلب کند.

داستان فیلم سه ساعت و 16 دقیقه‌ای «خواب زمستانی» درباره یک زمین‌دار ثروتمند و هنرپیشه سابق است که با کمک همسرش یک هتل در مناطق مرکزی «آناتولیا» تاسیس می‌کند.

نکته بارز فیلم «خواب زمستانی» بحث‌های فلسفی است که میان شخصیت اصلی فیلم (آیمن) و خواهر و همسرش صورت می‌پذیرد که همین امر قدرت روایی فیلم را دوچندان کرده است.

برخی گمان می‌کردند فیلم «مامی» ساخته «خاویر دولان»، کارگردان 25 ساله کانادایی در سومین حضور خود در جشنواره کن و اولین حضورش در بخش رقابتی می‌تواند برنده نخل طلای کن باشد، اما احتمالا هیات داوران می‌دانست که این کارگردان جوان در سال‌های آینده شرایط بهتری برای کسب یکی از مهمترین جوایز سینمایی جهان خواهد داشت و از این رو جایزه هیات داوران را به او اعطا کرد.

«جولین مور» نیز در حالی جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را برای بازی تحسین شده‌اش در فیلم «نقشه‌هایی برای ستاره‌ها» کسب کرد که اغلب منتقدین این شانس را به «ماریو کوتیلار»، بازیگر سرشناس فرانسوی برای بازی درخشان در فیلم «دو روز و یک شب» ساخته «برادران داردن» می‌دادند.

«ژولیت بینوش» برای فیلم «ابرهای سلیس مارسیا» و «آن دوروال» برای ایفای نقش در فیلم «مامی» از دیگر رقبای جدی نخل طلای بازیگری زن بودند. سال گذشته «برنیس بژو» برای ایفای نقش در فیلم «گذشته» فرهادی موفق به کسب این عنوان شده بود.

از سوی دیگر، «تیموتی اسپال»، بازیگر نقش آقای ترنر در فیلم «اسپایک لی» یکی از گزینه‌های مورد علاقه برای کسب نخل طلای بهترین بازیگری مرد بود که در نهایت به این جایزه نیز رسید و توانست «استیو کرول»، بازیگر فیلم «شکارچی روباه» را به عنوان قدرتمندترین رقیب خود شکست دهد.

در بخش بهترین کارگردانی نیز «بنت میلر» برای ساخت فیلم «شکارچی روباه» که تحسین منتقدین را نیز برانگیخته بود نخل طلای کارگردانی کن را تصاحب کرد‌، اگرچه پیش‌تر به نظر می‌رسید جایزه کارگردانی به یک کارگردان اروپایی برسد و فیلم «شکارچی روباه» در بخش بازیگری به توفیق دست یابد.

کسب دو جایزه نخل طلا توسط «بنت میلر» و «جولیان مور» حاکی از حضور موفق سینماگران آمریکایی در جشنواره کن امسال است.

همچنین انتظار می‌رفت «جین کمپیون» (تنها زن برنده نخل طلای کن با فیلم «پیانو» در سال 1993) اعضای هیات داوران را متقاعد می‌کند که از یک زن در میان فیلمسازان برگزیده کن تقدیر شود و در نهایت نیز «آلیس رورچرا»، کارگردان ایتالیایی با فیلم «شگفتی‌ها» موفق به کسب جایزه هیات داوران شد.

فیلم «شگفتی‌ها» به همراه «مامی» از جمله فیلم‌هایی بودند که صدایی جدید در دنیای سینما ارائه کردند، گرچه بسیاری تلاش کردند جایزه «رورچرا» را به جنسیت او مرتبط کنند.

«کن لوچ»، کارگردان صاحب‌نام و کهنه‌کار انگلیسی که پیش از این گفته بود فیلم «جیمی هال» آخرین ساخته بلند او خواهد بود، دست خالی از جشنواره کن امسال به خانه بازگشت و «ژان لوک گدار»، کارگردان بزرگ سینمای جهان برای فیلم سه‌بعدی «خداحافظی با زبان» به جایزه دستاورد حرفه‌ای از سوی هیات داوران بسنده کرد.

«نائومی کاواسه»، کارگردان مورد علاقه جشنواره کن که امسال با فیلم «دوپنجره» در بخش رقابتی حضور داشت، سالن برگزاری مراسم اختتامیه را با دست خالی ترک کرد تا مانند فیلم تحسین شده «تیمبوکتو» ساخته «سیسوکو» از دیگر ناکامان بزرگ امسال جشنواره کن باشد.

البته اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که امسال برای اولین‌بار برادران «داردن» جشنواره کن را بدون کسب هیچ جایزه‌ای ترک کردند.

به اعتقاد بسیاری از افراد فیلم «توریست» ساخته «روبن استلوند» یکی از بهترین فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال بوده است که می‌توانست حداقل یکی از جوایز بخش رقابتی را از آن خود کند اما حتی نتوانست راهی به بخش رقابتی بیابد و در بخش جنبی "نوعی نگاه" به روی پرده رفت.


ویدیو : شگفتی‌ ها و ناکامان جشنواره کن 2014