شکست طرح سناتور آمریکایی علیه ایران/ بی‌میلی بانک جهانی به همکاری با ایران :



بانک ملی ایران , بانک قرض الحسنه مهر ایران , لیست بانک های ایران

کاهش سطح همکاری روسیه و آمریکا در سوریه و درخواست نماینده ویژه سازمان ملل از این دو کشور، واکنش کاخ سفید به طرح سناتور آمریکایی برای ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران، عدم تمایل بانک جهانی به ازسرگیری ارتباط با ایران، انتقاد روسیه از اقدامات آمریکا در شرق اروپا و کاهش بودجه شدید کشورهای عرب منطقه، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به سوریه اختصاص دارد. در این زمینه، روزنامه «واشنگتن پست» از افول همکاری آمریکا و روسیه برای حل و فصل بحران سوریه سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، حدود دو ماه پس از آغاز همکاری آمریکا و روسیه با یکدیگر برای برقراری آتش بس مقطعی در سوریه، همکاری میان آن‌ها از جمله در مورد یافتن یک راه حل بلندمدت برای جنگ داخلی آن کشور سریعاً رو به فرسایش است. واشنگتن پست به اتهامات مسکو علیه واشنگتن در مورد نادیده گرفتن حضور گروه‌های تروریستی در بین جناح مخالف سوریه و خلف وعده دولت اوباما درباره عدم استفاده از نیروی پیاده با اعزام ۲۵۰ سرباز دیگر به سوریه اشاره کرده و افزوده: «این مواضع روسیه باعث بحث و جدل فراوان در داخل دولت آمریکا در مورد نحوه برخورد با آن شده است».

*****

در همین حال، استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، ضمن هشدار نسبت به احتمال شکست آتش بس در سوریه، خواستار اقدام مسکو و واشنگتن در این زمینه شده است. به نوشته «ای بی سی نیوز»، دی میستورا با بیان اینکه آتش‌بس سوریه هر لحظه ممکن است شکست بخورد، از ولادیمیر پوتین و باراک اوباما، رؤسای جمهور روسیه و آمریکا برای جلوگیری از این پیشامد، کمک خواست. وی که در ژنو در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، درباره آمریکا و روسیه گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که هر دوی آن‌ها (آمریکا و روسیه) که تا این اندازه برای موفقیت این ماجرا سرمایه سیاسی صرف کرده‌اند و هر دو از عدم افتادن سوریه به چرخه دیگری از جنگ منفعت دارند، قادر به احیای مجدد آنچه تا حالا ایجاد شده و هنوز هم زنده اما کم‌رمق است، نباشند».

*****

اما بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه ها نیز به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. روزنامه «واشنگتن تایمز»، واکنش کاخ سفید به طرح یک سناتور آمریکایی برای جلوگیری از فروش آب سنگین ایران به آمریکا را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این روزنامه، سخنگوی کاخ سفید با اشاره به اصلاحیه پیشنهادی تام کاتن سناتور جمهوری خواه ایالت آرکانزاس برای بازداشتن امریکا از خرید آب سنگین از ایران برای استفاده در تولید هسته‌ای گفت: «قطعاً سناتور کاتن هیچ سررشته‌ای از آب سنگین ندارد. من اطمینان دارم که وی فرق آب سنگین با آب جوشان را نمی‌داند». این در حالی است که شب گذشته، سناتورهای دموکرات با رأی منفی خود، مانع از تصویب طرح موردنظر کاتن شدند. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، افزوده: «ما تعهد خود را به این اصل تصریح کرده‌ایم که سیاستمداران دارای انگیزه ایدئولوژیک، برای لوایح تخصصی مناسب نیستند».

*****

با وجود این، در یک موضوع دیگر مرتبط با ایران، یعنی ارتباط با بانک جهانی، مواضع آمریکا همچنان مسأله ساز است. خبرگزاری فرانسه در مطلبی به این موضوع پرداخته و می نویسد، بانک جهانی، در صدد است فقر جهانی را ریشه‌کن کند؛ اما هنگامی که دامنه این تلاش به نزدیکی مرزهای ایران می‌رسد، این تلاش‌ها، با وجود رفع تحریم‌ها علیه تهران بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای، متوقف می‌شوند. این بانک مستقر در واشنگتن، بعد از سال ۲۰۰۵ که برای تبعیت از تحریم‌های بین‌المللی وضع شده به بهانه برنامه هسته‌ای، تمامی پروژه‌های جدیدش در ایران را متوقف کرد، تمایلی به بازگشت به تهران نداشته است. این سیاست، حتی بعد از رفع تحریم‌ها هم بدون تغییر مانده است. جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی در همین ارتباط گفت: «ما وضعیت را بسیار دقیق رصد می‌کنیم. هنوز برنامه خاصی (برای از سرگیری فعالیت در ایران) نداریم».

*****

اظهارات وزیر خارجه روسیه درباره اقدامات صورت گرفته از سوی آمریکا در شرق اروپا برای مقابله با ایران، موضوعی است که «راشا تودی» به آن پرداخته است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در کنفرانس امنیت بین المللی در مسکو گفته مهم‌ترین عاملی که باعث شد آمریکا سپر موشکی در شرق اروپا مستقر کند، نگرانی از بابت ایران بود، اما این مشکل حل شده است و واشنگتن قول داده بود، پس از حل این مشکل، سپر موشکی نیز برچیده خواهد شد. وی افزوده: «اقدامات آمریکا و متحدانش در زمینه ایجاد یک سامانه دفاع موشکی جهانی همچنان عاملی قابل توجه در ایجاد بی‌ثباتی در جهان به شمار می‌رود. حتی رفع نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران، منجر به بازنگری در این طرح‌ها نشده است. ما این موضوع را به علت تشدید حضور نظامی در منطقه شمال شرقی آسیا بسیار خطرناک و غیرسازنده می‌دانیم».

*****

در ‌‌نهایت، در میان دیگر موضوعات، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» به کاهش بودجه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و چالش‌های پیش روی آنان از این منظر پرداخته است. به نوشته این سایت، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دیگر ثروتمند نیستند و وارد دنیای کسری بودجه و اعتصابات شده‌اند. در زمینه سقوط بهای انرژی و کسری شدید بودجه، در میان افراد جوان در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نوعی نارضایتی دیده می‌شود که پیش از این وجود نداشت. هفته گذشته، سیزده هزار کارگر بخش نفتی کویت در اعتراض به کاهش دستمزد‌ها و مزایا تظاهرات کردند. مقامات عربستان سعودی نیز روز دوشنبه از طرح تهاجمی خود در زمینه اجرای اصلاحات اقتصادی و کاهش اتکا به بخش نفت خبر دادند. حتی در قطر، که ثروتمند‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود، به شهروندان محلی در روز سه شنبه گفته شد یارانه بنزین حذف می‌شود.

 


ویدیو : شکست طرح سناتور آمریکایی علیه ایران/ بی‌میلی بانک جهانی به همکاری با ایران