شوخی نداریم، نام نماینده هم باشد می‌گوییم : قاسم جعفری گفت: «شوخی نداریم، اگر ...


قاسم جعفری گفت: «شوخی نداریم، اگر اسم نماینده هم باشد افشا می‌کنیم، مساله ما انحراف رخ‌داده‌درقانون و وظیفه‌مان افشای این انحراف است، حالا بخواهد از آن نام، نماینده بیرون بیاید یا هر مقام مسوول دیگری؛ مهم برای ما شفاف‌سازی در این مقوله است.» روزنامه شرق - آمنه شیرافکن: خبر استیضاح وزیر علوم از این‌سر تا آن‌سر بهارستان سناریوهای مختلفی پیدا می‌کند. یکی می‌گوید که ظرف همین چندروز آینده، وزیر استیضاح می‌شود و دیگری به کل، ماجرای استیضاح را غیرعملی می‌داند.

دیروز هم، گروهی از استیضاح‌کنندگان گرد هم آمدند و خروجی نشست‌شان هم بار دیگر با ادبیاتی متفاوت مطرح شد. قاسم جعفری بر این باور است که استیضاح‌کنندگان بر استیضاح وزیر تاکید دارند و فرصت یک‌ماهه نتوانسته آنها را از هدف‌شان باز دارد.  اما از سوی دیگر «جواد هروی»، حالا به‌عنوان منتقد استیضاح وزیر علوم، یک‌تنه ایستاده و می‌گوید: «الان دیگر اصلا ماجرای استیضاح مهم نیست، چون اگر دوستان بنا داشتند که از استیضاح منصرف شوند باید در مراحل پیشین، ماجرا حل‌وفصل می‌شد، الان ماجرای بورسیه‌های غیرقانونی مطرح است، این بورسیه‌ها بزرگ‌ترین‌پرونده فساد علمی در تاریخ معاصر ایران است و به این سادگی‌ها لکه ننگ ایجادشده برطرف نخواهد شد.»

او می‌افزاید: «متاسفم که بگویم هیچ جناحی از این بورسیه‌ها بی‌بهره نبوده و هرچه در پرونده‌ها، عمیق‌تر می‌شوم، عمق فاجعه علمی صورت‌گرفته برایم مشخص‌تر می‌شود. سوال من این است که این افراد چطور پیش وجدان خودشان پاسخگوی این خطا هستند؟ هر بورسیه غیرقانونی مساوی با تضییع حقوق مسلم از یک انسان است، چطور ادعای مسلمانی داریم و به حقوق ابتدایی انسان‌ها احترام نمی‌گذاریم.»جواد هروی تابه‌حال بارها تهدید کرده که اگر نتایج کمیته پنج‌نفره کمیسیون آموزش، خلاف واقع باشد، براساس سوگند نمایندگی، تمام اطلاعات در اختیارش را افشا و تمام نام‌های مندرج در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی را رسانه‌ای خواهد کرد. او می‌گوید: «تاکید دارم که اطلاعات در اختیار من به مفهوم گروکشی برای توقف استیضاح نیست، چه استیضاح باشد و چه نباشد من تمامی اسامی را رسانه‌ای خواهم کرد، تنها زمان کنونی را مناسب نمی‌دانم و بنا دارم کمی برای تکمیل اطلاعات مکث کنم.»

شوخی نداریم، اسم نماینده هم در میان باشد افشا می‌کنیم

قاسم جعفری  نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی از اقدام یک ماه گذشته وزیر علوم رضایت ندارد و مدام تاکید دارد که از دست وزیر گله‌مند است. در پاسخ به اینکه ماجرای حضور برخی نمایندگان در فهرست بورسیه‌ها چه می‌شود هم می‌گوید: «شوخی نداریم، اگر اسم نماینده هم باشد افشا می‌کنیم، مساله ما انحراف رخ‌داده‌درقانون و وظیفه‌مان افشای این انحراف است، حالا بخواهد از آن نام، نماینده بیرون بیاید یا هر مقام مسوول دیگری؛ مهم برای ما شفاف‌سازی در این مقوله است.» با این حال مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری با بیان اینکه تلاش وزارت علوم بر این بوده که خواسته‌های منطقی و قانونی نمایندگان را جامه عمل بپوشاند، به «خانه ملت» گفته: «درصورتی‌که استیضاح وزیر علوم در چارچوب قانون و مصالح عمومی کشور باشد، دولت از آن استقبال خواهد کرد.»

پیگیری استیضاح، قطعی است

البته نگاه او به جلسه‌ها و نشست‌های برگزارشده میان وزیر علوم و نمایندگان استیضاح‌کننده مثبت است. اما منتقدان سیاست‌های وزیر علوم باه این سادگی‌ها با این مساله کنار نمی‌آیند و نتایج نشست روز گذشته‌شان نیز از پیگیری دوباره برای طرح استیضاح فرجی‌دانا نشان داشت. چنانچه قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش به «تسنیم» گفته: «فرجی‌دانا نتوانسته به دغدغه‌ نمایندگان، پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهد، بنابراین استیضاح‌کنندگان در این جلسه به این نتیجه رسیدند تا روند استیضاح وزیر علوم را از طریق هیات‌رییسه مجلس پیگیری کنند.»

پشت‌پرده تاکید بر استیضاح فرجی‌دانا افشا می‌شود

علی سبحانی‌فر، نماینده سبزوار نیز منتقد فشارهای سیاسی برای استیضاح وزیر علوم است و می‌گوید: «مخالفان فرجی‌دانا هم روی معاونت‌های تعیین‌شده از سوی او حرف دارند و هم سیاست‌های وزارت علوم. این در حالی است که به‌جز چند انتصاب معدود مانند میلی‌منفرد و توفیقی دیگر انتصاب‌های او از جناح معتدل و اصولگرا بوده. از سوی دیگر آنقدر در ماجرای بورسیه‌ها پای دولت گذشته و برخی تخلف‌های صریح به میان خواهد آمد که حتی در صورت نهایی‌شدن استیضاح و حضور فرجی‌دانا در صحن، هیچ نگرانی ندارم و مطمئنم نمایندگان از حرف‌های او قانع خواهند شد. از سوی دیگر تا آن موقع پشت پرده تاکید برخی بر استیضاح، برای افکارعمومی مشخص خواهد شد.»

علت تهدید به استیضاح

در همین حال همچنین روز گذشته «تسنیم» سخنان حجت‌الاسلام محمدرضا رضوان‌طلب رییس مرکز جذب اعضای هیات‌علمی وزارت علوم را که در یک نشست خبری مطرح شده بود، منتشر کرد. رضوان‌طلب با بیان اینکه «تا به حال از بین همه نامه‌هایی که نوشته شده آقای وزیر یک‌بار هم نگفته‌اند که فلانی را قبول کنید یا چرا فلانی را رد کرده‌اید» درباره علت تهدید وزیر به استیضاح گفته است: «ما داریم نمونه‌هایی از اصولگرایانی که به من گفته‌اند اگر ما جزو ترکیب هیات اجرایی دانشگاهمان نباشیم وزیر را استیضاح می‌کنیم، اما وزیر در این زمینه هیچ اظهارنظری نمی‌کند و ما طبق روال عمل می‌کنیم.»


ویدیو : شوخی نداریم، نام نماینده هم باشد می‌گوییم