شناسایی 5 هزار کودک خیابانی در کشور/چند درصد اتباع بیگانه هستند :  معاون امور ...



تاکنون 31 هزار و 950 بیمار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده اند , چند درصد مردم دنیا چپ دست هستند , چند درصد از مردم ایران بیکار هستند؟

 معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شناسایی پنج هزار کودک خیابانی در طرح ساماندهی آنان در کشور، گفت: مجموعا حدود 30 تا 40 درصد این کودکان خیابانی را اتباع بیگانه به ویژه اتباع افغانستان تشکیل می دهند.

حبیب الله مسعودی فرید در گفت و گو با ایرنا افزود: کودکانی خیابانی، کودکانی هستند که یک تا پنج ساعت در خیابان هستند که یا کار می کنند یا کار نمی کنند و از خانواده های مختلف مانند خانواده زن سرپرست ، فقیر یا خانواده دارای پدر معتاد می آیند و گاهی نیز برخی خانواده ها کودک را به زور از خانه بیرون می کنند که کار کند.


وی با اشاره به طرح ساماندهی کودکان خیابانی موسوم به طرح حمایت از کودک و خانواده، خاطرنشان کرد: این طرح به صورت آزمایشی از سه سال قبل در برخی استان ها آغاز شده و سال آینده به همه استان های کشور گسترش می یابد.


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بیش از 90 درصد کودکان خیابانی با پدر و مادر خودشان زندگی می کنند و بقیه هم نزد اقوام و آشنایان خود هستند و درصد کمی از آنان به عنوان کودک خیابانی -به آن مفهومی که کودک شب در خیابان بخوابد- شناخته می شوند و این موضوع خیلی نادر است و حتی آنهایی هم که بودند معمولا با پدر یا مادر خود ، شب در خیابان به عنوان بی خانمان ها می مانند.


مسعودی فرید افزود: بنابراین برنامه گسترش مراکز روزانه ویژه کودکان خیابانی را در اولویت قرار دادیم تا با رویکرد خانواده محور بتوانیم با کمک به خانواده ، از کودک، حمایت بیشتری به عمل آوریم.


وی خاطرنشان کرد: سال گذشته طرح ساماندهی و حمایت از کودکان خیابانی در پنج استان شامل استان های تهران ، البرز، همدان، خوزستان و چهارمحال بختیاری به صورت آزمایشی اجرا شد؛ نکته جالب این طرح، این است که تمام امور طرح از سوی سازمان های مردم نهاد و موسسات غیردولتی انجام می شود.


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: امسال این طرح تا 15 استان گسترش یافت و استان هایی مانند استان های اصفهان و فارس نیز وارد اجرای طرح شدند و سال 95 می خواهیم این طرح را به تمام کشور گسترش دهیم.


مسعودی فرید افزود: در حقیقت رویکرد ما در ساماندهی کودکان خیابانی، گسترش مراکز روزانه ویژه این کودکان است اگرچه مراکز شبانه خود را تعطیل نمی کنیم.


وی خاطرنشان کرد: در مراکز روزانه به خوراک و سلامت کودکان، رسیدگی شده و از سوی دیگر با خانواده کودک ارتباط برقرار می کنیم و اگر مشکلی قابل حلی در خانواده وجود داشته باشد به برطرف شدن مشکل کمک می کنیم؛ بطور مثال ممکن است فردی در خانواده باشد که بتوانیم روی اشتغال آن فرد در خانواده سرمایه گذاری کنیم.


وی ادامه داد: این مساله می تواند کمک کند که بتوانیم به اهداف بهتری در حوزه کودکان دست یابیم.


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بودجه سال گذشته برای اجرای طرح ساماندهی کودکان خیابانی، سه میلیارد تومان و امسال 6 میلیارد تومان بود و سال آینده حداقل به 10 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.


مسعودی فرید افزود: طرح حمایت از کودکان خیابانی سال آینده در همه استان ها اجرایی می شود.


وی یادآور شد: امسال تعداد کودکان تحت پوشش «طرح ساماندهی و حمایت» را از یکهزار و 500 کودک به حدود چهار تا پنج هزار کودک افزایش دادیم تا از خدمات سرپایی این طرح استفاده کنند.


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در حال کاهش مدل شبانه روزی حمایت از کودکان هستیم چون کودک شب در مرکز ما می آمد در حالیکه پدر و مادر داشت و والدین او فردا آن کودک را به خانه می بردند یعنی عملا چرخه معیوبی، طی می شد و هیچ کاری برای کودک نمی توانستیم انجام دهیم ؛ حمایت از کودک در کنار خانواده، مفیدتر است.
مسعودی فرید با اشاره به خانواده های مختلفی که کودکان کار از آنها می آیند ، گفت: هر کدام از این کودکان با توجه به فرایند مددکاری اجتماعی ممکن است راهکارهای متعددی برای حمایت و ساماندهی داشته باشد.


وی یادآو شد: هم اکنون37 مرکز شبانه روزی و 15 مرکز روزانه برای کودکان خیابانی در سراسر کشور وجود دارد که امیدواریم سال آینده تعداد مراکز روزانه ما حداقل به 31 مرکز برسد و در کلانشهرهایی مانند تهران و اهواز حتی ممکن است چند مرکز داشته باشیم.


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: این مراکز، گذری هستند به آن معنا که کودکان در ساعاتی از روز به این مراکز می آیند و مجموعه ای از آموزش ها به آنان ارائه می شود و یک وعده غذای گرم می خورند.


مسعودی فرید تاکید کرد: خدمات این مراکز سرپایی بوده و خدمات نگهدارنده نیست که بطورمثال بخواهیم دراین مراکز تختی برای خواب کودکان باشد بلکه در این مراکز آموزش هایی را فرا می گیرند.

 

 اخبار اجتماعی  -  ایرنا 


ویدیو : شناسایی 5 هزار کودک خیابانی در کشور/چند درصد اتباع بیگانه هستند