شروع سیاه مردان «سیاه‌پوش»! :   اخبار ورزشی - فیفا به خاطر قضاوت داوران مورد ...



جمعه سیاه , تخته سیاه , سیاه دانه

 

اخبار ورزشی - فیفا به خاطر قضاوت داوران مورد انتقاد قرار گرفت

شروع سیاه مردان «سیاه‌پوش»!

مهدی فیضی‌صفت؛ وقتی فدراسیون جهانی فوتبال برای برگزاری بزرگترین تورنمنت فوتبال در جهان، داورانی را از سراسر دنیا گلچین می کرد کسی انتظار اشتباه، آن هم از نوع فاحش را در این مسابقات نداشت.

به گزارش فرارو، همه چیز از همان بازی اول شروع شد. انتخاب یوییچی نیشیمورا برای دیدار حساس افتتاحیه، سوالات بسیاری را در ذهن اهالی فوتبال ایجاد کرد. قضاوت ضعیف و پر اشتباه این داور ژاپنی باعث شد از همان بازی اول، هجمه های زیادی علیه فیفا صورت بگیرد و منتقدان، فدراسیون جهانی فوتبال را به انتخاب اشتباه متهم کنند.

 

علاوه بر اوت ها و کرنرهای زیادی که کمک های نیشیمورا در تشخیص آنها اشتباه کردند، خود او در حساس ترین و جنجالی ترین تصمیم خود در حالی که بازی یک بر یک مساوی بود، یک پنالتی مشکوک به سود تیم میزبان اعلام کرد.

 

مِرک: عملکرد نیشیمورا شرمسارانه بود!

این تصمیم با انتقاد تند مارکوس مِرک، داور بازنشسته آلمان ها مواجه شد. بهترین داور یک دهه اخیر فوتبال جهان با انتقاد از نیشیمورا گفت: عملکرد او شرم‌سارانه بود. این جام جهانی است. من به عنوان یک عضو فوتبال از این اشتباه‌ها ناراحت شدم و این موضوع من را آزار می‌دهد. کرواسی تیم خوبی بود و بازی بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت، اما این پنالتی در چنین بازی مهمی همه چیز را در جام جهانی زیر سوال برد.

 

مارکوس مرک در ادامه گفت: نیشیمورا داور خوبی است اما در دیدار افتتاحیه، تصمیمات خوبی گرفته نشد. البته داور ژاپنی باید کمترین سرزنش را متحمل شود و باید کسانی را سرزنش کرد که او را برای دیدار افتتاحیه انتخاب کردند.

 

برخلاف این داور معتبر جهانی، هوشنگ نصیرزاده، کارشناس داوری ایران تصمیم نیشیمورا را صحیح دانست.

 

این تصمیم بحث برانگیز حتی باعث شد صحبت هایی مبنی بر اخراج این داور از جام جهانی مطرح شود نصیرزاده در این باره نیز گفت: آنچه برای فیفا مهم است پنالتی نگرفتن است نه پنالتی گرفتن. به همین دلیل احتمال اخراج داور ژاپنی از جام جهانی وجود ندارد. فیفا رفتارهای داوران و کمک داوران که منجر به گل شود را بیشتر می‌پسندد و آن گل از گناه اشتباه داور کم می‌کند. اگر داور پنالتی نگیرد بیشتر مقصر است همانطوری که اگر کمک داوری به اشتباه آفساید اعلام کند تقصیرش از کمک داوری که آفساید اعلام نمی‌کند بیشتر است.

 

البته فیفا نیز در پاسخ به منتقدان از عملکرد داور منتخب خود دفاع کرد و تصمیم او را درست خواند.

 

تصمیم نیشیمورا در دیدار برزیل و هلند در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 2010 که فلیپه ملو، هافبک برزیل را از زمین اخراج و به نوعی زمینه ساز حذف پرافتخارترین تیم جهان را فراهم کرد باعث شد عده ای او را به تلافی آن اتفاق و سوت زدن به نفع کشور میزبان جام جهانی 2014 متهم کنند.

 

اشتباهات به همین جا ختم نشد

داور بازی مکزیک و کامرون در اتفاقی عجیب در نیمه اول بازی، 3 توپی را که از خط دروازه ها گذشته بود به دلیل آفساید بودن، مردود اعلام کرد. در این میان به نظر می رسید گل دومی که توسط مکزیکی ها به ثمر رسید سالم بوده و داور در آن صحنه اشتباه کرده است.

 

بازی استرالیا و شیلی نیز از تصمیمات بحث برانگیز داوری بی نصیب نبود. در یک صحنه بازیکن شیلی، پیراهن بازیکن استرالیا را کشید که داور آن را پنالتی تشخیص نداد. این صحنه شباهت زیادی به خطای بازیکن کرواسی و پنالتی جنجالی نیشیمورا داشت. در این بازی نیز یک گل مردود توسط استرالیایی ها به ثمر رسید که البته به درستی گل تشخیص داده نشد.

 

در بازی حساس اسپانیا مقابل هلند و در همان دقایق ابتدایی، دیه‌گو کاستا در محوطه جریمه نارنجی پوشان سرنگون شد. صحنه ای که داور بازی، آن را پنالتی اعلام کرد اما عده زیادی معتقد بودند مهاجم ماتادورها برخوردی با مدافع نداشته و تمارض کرده است.

 

در یک صحنه دیگر و زمانی که هلند 3 بر یک پیش بود اسپانیایی ها توسط داوید سیلوا به گل رسیدند که ویسنته دل‌بوسکه معتقد بود در شرایط سالمی به ثمر رسیده و می توانسته سرنوشت بازی را عوض کند. هر چند دوربین های تلویزیونی ثابت کردند تصمیم داور درست بوده است.

 

تنها دو روز از آغاز جام جهانی گذشته و هر 4 بازی برگزار شده با تصمیماتی جنجال برانگیز روبرو بوده است. این اتفاقات بیش از آنکه داوران را تحت فشار قرار دهد فیفا را زیر سوال خواهد برد که چرا داورانی که به سختی توانسته اند جواز حضور در این مسابقات را کسب کنند چنین عملکردی از خود نشان داده اند.

اخبار ورزشی - فرارو

 


ویدیو : شروع سیاه مردان «سیاه‌پوش»!