شرایط جدید برای کاندیداهای ریاست جمهوری : رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی ...


رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه در جلسه امروز کمیسیون 45 و 75 سال به عنوان حداقل و حداکثر سن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد گفت: همچنین در این جلسه شاخصه‌های کاندیداها برای رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن به تفکیک مشخص شد. ایسنا: امیر خجسته با اشاره به مصوبات جلسه صبح و بعدازظهر کمیسیون شوراها در بررسی جزییات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: ماده 33 قانون انتخابات ریاست جمهوری شرایط سنی و مدرک تحصیلی کاندیداها را مشخص می‌کند که این ماده با اصلاحاتی به تصویب کمیسیون رسید.

وی افزود: براین اساس حداقل سن کاندیداها 45 سال و حداکثر سن کاندیداها 75 سال تایید شد؛ همچنین مدرک تحصیلی نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری، فوق لیسانس یا معادل حوزوی آن است.

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری در مورد قید رجل سیاسی و مذهبی بودن کاندیداها اصلاح شد، گفت: با مصوبه کمیسیون، کاندیدایی به عنوان رجل مذهبی به حساب می‌آید که 25 نفر از اعضای خبرگان رهبری در دوران کنونی و یا ادوار آن فرد را تایید بکنند.

وی افزود: طبق مصوبه کمیسیون کاندیدایی به عنوان رجل سیاسی محسوب می‌شود که 100 نفر از نمایندگان شورای اسلامی در زمان حال و یا ادوار آن فرد را تایید فرمایند.

خجسته در توضیح اصلاحات انجام شده برای مولفه مدیر و مدبر بودن یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با مصوبه کمیسیون گفت: مدیر به کاندیدایی اطلاق می‌شود که دارای 8 سال سابقه نمایندگی، نمایندگی یا وزارت یا معاونت رییس جمهور و یا همتراز آن باشد؛ یا اینکه در سمت اجرایی یا فرماندهی نیروهای مسلح را داشته باشد، حالت دیگر آن است که آن کاندیدا ترکیبی از این شرایط را داشته باشد، مثلا چهار سال سابقه نمایندگی به همراه چهار سال معاونت وزیر در کارنامه‌اش باشد.

ریس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در توضیح مولفه مدبر بودن یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: نامزد انتخاباتی مدر به شمار می‌آید که 100 نفر از مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری آن فرد را تایید کرده باشد، مقامات این ماده قانونی شامل روسای قوا، معاون اول، نواب رییس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس، معاونین وزرا، معاونین رییس جمهور، استانداران و سفرا می‌شود.

خجسته در ادامه با اشاره به به اصلاحات ماده 31 قانون انتخابات ریاست جمهوری در مورد مجری برگزاری انتخابات، گفت: براساس مصوبه کمیسیون که هیات یازده نفره‌ای برای هماهنگی، قانونگذاری و سیاستگذاری انتخابات ریاست جمهوری خواهند بود، کاری که هم اکنون وزارت کشور انجام می‌دهد که در صورت تصویب نهایی این کار به عهده این هیات اجرایی گذاشته می‌شود.

به گفته وی حتی در صورت تصویب نهایی این طرح همچنان مجری برگزاری انتخابات وزارت کشور است.

خجسته ادامه داد: طبق اصلاحیه کمیسیون در ماده 31، 30 نفر از افراد شاخص ملی، مذهبی و سیاسی با تایید دادستان کل کشور انتخاب می شوند که از بین این 30 نفر با رای گیری 7 نفر به عنوان اعضای اصلی هیات اجرایی و چهار نفر به عنوان اعضای علی البدل برگزیده می‌شوند. چهار نفر دیگر متشکل از وزاری کشور، اطلاعات، دادستانی کل و نایب رییس نیز به این ترکیب هفت نفره افزوده می‌شوند که در مجموع هیات 11 نفره اجرایی برای سیاست‌گذاری، هماهنگی و برنامه‌ریزی را تشکیل می‌دهند.

خجسته با تاکید به اینکه جلسه امروز این کمیسیون یکی از مهم‌ترین جلسات از ابتدای مجلس نهم تا کنون بود، گفت: بعد از کارهای کارشناسی کمیته‌های کمیسیون و مرکز پژوهش‌ها و هماهنگی با شورای نگهبان، وزارت کشور و اخذ نظر از اهل نظر سه ماده از این طرح به تصویب کمیسیون رسید.

وی افزود که کمیسیون در این طرح به دنبال اصلاح یازده ماده از 94 ماده قانون انتخابات ریاست جمهوری است که در این جلسه سه ماده اساسی آن تعیین و تکلیف شد.

خجسته خاطرنشان کرد که در جلسه صبح و بعدازظهر کمیسیون شوراها و امور داخلی، علی لاریجانی رییس و حجت‌الاسلام ابوترابی فرد نایب رییس مجلس حضور داشتند.


ویدیو : شرایط جدید برای کاندیداهای ریاست جمهوری