شبکه عربستان سعودی: صلح ایران و آمریکا پایدار نیست؛ جنگ نزدیک است! : روابط ...



پیامدهای سیاسی تحولات اقتصادهای نفتی عربستان سعودی و ایران , شبکه مترجمین ایران , عربستان سعودی

روابط ایران و آمریکا در چارچوب کنونی اش و با توجه به تلاش برای توافق درباره برنامه هسته ای ایران، پرسش های متعددی ایجاد کرده است. آیا اوباما وارد جنگی که ریگان علیه ایران به راه انداخت خواهد شد و صلح کنونی چه مدت ادامه خواهد یافت؟

شبکه تلویزیونی الاخباریه سعودی با اشاره به تنش ها و اختلافات دیرینه بین ایران و آمریکا اعلام کرد، این اختلافات دیرینه ممکن است به صلح شکننده بین دو طرف پایان دهد به ویژه آن که نشانه های جنگ آینده در افق دیده می شود و نزدیک است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، به نظر می رسد روابط ایران و آمریکا در چارچوب کنونی اش و با توجه به تلاش برای توافق درباره برنامه هسته ای ایران، پرسش های متعددی ایجاد کرده است. آیا اوباما وارد جنگی که ریگان علیه ایران به راه انداخت خواهد شد و صلح کنونی چه مدت ادامه خواهد یافت؟

حدود سی سال از زمانی که نیروی دریایی آمریکا وارد جنگ با ایران شد، سپری شده است. همچنین به نظر می رسد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته هنگام مواجه شدن با تنش آفرینی های جدید ایران در تنگه هرمز این سئوال را از خود پرسید که آیا بار دیگر واشنگتن با مشکل دهه 1990 مواجه خواهد شد؟ اوباما سپس به شناورهای ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا دستور داد کشتی هایی را که با پرچم آمریکا از خلیج فارس عبور می کنند، همراهی کنند. به این ترتیب عناوین روزنامه ها شبیه به عناوین زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان شد، زمانی که درگیری هایی دریایی بین ایران و آمریکا روی داد.

محمد عویس تحلیلگر سیاسی گفت: «آنچه موجب تشدید تنش شد، این بود که کنگره آمریکا با اکثریت بالایی رای داد که مسئول پرونده توافق با ایران باشد و حق بررسی مذاکرات -نه فقط توافق- را داشته باشد. رئیس جمهور حتی درباره مذاکرات نیز باید به کنگره گزارش دهد تا نمایندگان بدانند درباره چه چیز گفتگو می شود. این مصوبه به این معناست که نمایندگان کنگره می خواهند مانع هرگونه تصمیمی شوند که به تسلیم شدن ایران و تحویل دادن کل برنامه هسته ای خود منجر نشود».

درگیری های دهه 1980 به تاریخ پیوسته است و برخی سیاستگذاران و بسیاری از افسران نظامی، مدتهاست این حوادث را فراموش کرده اند. ولی طبعا ایرانی ها آن دوره را فراموش نکرده اند.
سعید عریقات تحلیلگر سیاسی گفت: «هرگونه اقدامی از این دست، جرقه ای خواهد بود که کل منطقه را به آتش خواهد کشید و چنین رویدادی به سود هیچ کس نیست».

ایران می داند که برای برقراری توازن باید آسیب زیادی به نیروهای آمریکایی وارد کند تا افکار عمومی آمریکا تحریک به درخواست از دولت برای خروج از خلیج فارس شود.

گزارشگر الاخباریه سعودی در پایان گفت: سه دهه است که فضای نه جنگ و نه صلح، و نه روشنی و نه تاریکی، بر روابط ایران و آمریکا حاکم است و نوعی بده بستان در کنار دورنمای جنگ و صلح بین دوطرف دیده می شود.

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  تیک 


ویدیو : شبکه عربستان سعودی: صلح ایران و آمریکا پایدار نیست؛ جنگ نزدیک است!