شباهت امام حسین(ع) با حضرت یحیی(ع) : آیت الله خاتمی گفت: ما در مکتب اسلام دستور ...


آیت الله خاتمی گفت: ما در مکتب اسلام دستور و تکلیف حزبی نداریم بلکه ما تکلیف شرعی داریم که به دنبال حجت شرعی حرکت کنیم؛ احزاب و گروه ها حتی اگر در مسیر صحیح باشند برای ما حجّت شرعی نیستند بلکه کسی برای ما حجّت است که امضای حضرت ولی عصر(عج) پای حکمش قرار گرفته باشد و این موضوع تنها در مورد ولی فقیه صدق می کند. خبرگزاری رسا: آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران شامگاه ششم دی ماه در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی به بیان ویژگی های نسل پاک با توجه به آیات و روایات پرداخت و خاطرنشان کرد: قرآن کریم نمونه و سرآمد نسل و فرزند پاک را حضرت یحیی(ع) معرفی می کند؛ آنجایی که حضرت زکریا(ع) به خداوند عرضه داشت بارالهی برای من فرزندی پاک و پاکیزه قرار بده و خداوند حضرت یحیی(ع) را به او عطا کرد.

شباهت های امام حسین(ع) با حضرت یحیی(ع)

آیت الله خاتمی تأکید کرد: امام حسین(ع) و حضرت یحیی(ع) شباهت هایی با یکدیگر داشتند از این رو امام حسین(ع) در طول حرکت خود از مدینه به سمت کربلا مدام از حضرت یحیی(ع) یاد می کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به شباهت های بین این دو ولی خدا پرداخت و ابراز کرد: از جمله شباهت های این دو بزرگوار می توان به شش ماهه متولد شدن آن ها و بریده شدن سرهایشان اشاره کرد؛ حاکم زمان حضرت یحیی(ع) سر ایشان را از تن جدا کرده و برای معشوقه خود که زنی ناپاک و آلوده بود فرستاد.

امام جمعه موقت تهران به ویژگی های حضرت یحیی(ع) به عنوان الگویی برای نسل پاک اشاره و خاطرنشان کرد: نسل پاک نسلی است که ولایت مدار و به دنبال حجت شرعی باشد مانند حضرت یحیی(ع) که در زمان حیاتش از حضرت عیسی(ع) تبعیت می کرد.

تکلیف حزبی و گروهی معنا ندارد


آیت الله خاتمی با بیان این که ما قصد نداریم دست مردم را به دست احزاب و گروه ها بسپاریم، گفت: ما در مکتب اسلام دستور و تکلیف حزبی نداریم بلکه ما تکلیف شرعی داریم که به دنبال حجت شرعی حرکت کنیم؛ احزاب و گروه ها حتی اگر در مسیر صحیح باشند برای ما حجّت شرعی نیستند بلکه کسی برای ما حجّت است که امضای حضرت ولی عصر(عج) پای حکمش قرار گرفته باشد و این موضوع تنها در مورد ولی فقیه صدق می کند.

وی با بیان این که رابطه ای صمیمی بین مراجع تقلید و مقام معظم رهبری برقرار است، تصریح کرد: همۀ مراجع حکم حاکم را نافذ می دانند و در این میان آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر حفظ استقلال حوزه های علمیه، تقویت نظام اسلامی را واجب می دانند از این رو تأکید دارند که اجرای حکم حاکم بر حکم مراجع تقلید ارجحیت دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که والدین فرزندانشان را ولایت مدار تربیت کنند، بیان کرد: عده ای با جدا شدن از ولایت، تبعیت از رهبری منافقین را پذیرفته و در مقابل فرزندان این ملت ایستادند و امروز رسوایی نوکری آن ها برای آمریکا و انگلیس آشکار شده است.

آیت الله خاتمی به سایر ویژگی های یک نسل و فرزند پاک اشاره و تصریح کرد: نسل پاک نسلی است که اسیر شهوت نمی شود و گوهر عفافش را حفظ می کند، همچنین در عرصه دفاع از دینش با تمام توان در صحنه حضور پیدا می کند.

امام جمعه موقت تهران ابراز کرد: یکی از مهمترین ویژگی های نسل پاک تقوا است، تقوا به معنای حریم خداوند را حفظ کردن و حضور خدا را در تمام ابعاد و لحظات زندگی حس کردن است.

اهمیت حفظ حریم والدین

وی ادامه داد: در فرهنگ عامیانه انسان با تقوا به کسی اطلاق می شود که سرش به کار خودش است، به کسی کاری ندارد و نمازش را می خواند در حالیکه این تصویر صحیحی از تقوا نیست، انسان با تقوا کسی است که در تمام تعاملات و فعالیت هایش در برخورد با خانواده، ارباب رجوع، شهروندان و غیره خداوند را در نظر می گیرد و با رفتاری نیکو با دیگران به ویژه خانواده اش برخورد می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که احترام به والدین یکی دیگر از ویژگی های فرزند صالح است، گفت: از شهید اول نقل می شود که ایشان فرمودند اگر مسلمانی برای اقامه نماز اول وقت آماده شده بود و در این هنگام پدر یا مادرش او را برای انجام کاری فراخواندند، باید نماز اول وقت که مستحب است را رها کرده و امر والدینش که واجب است را انجام دهد.


ویدیو : شباهت امام حسین(ع) با حضرت یحیی(ع)