سیگار چشم تان را نابود می‌کند : یک متخصص چشم با اشاره به اینکه سیگار تولید ...


یک متخصص چشم با اشاره به اینکه سیگار تولید سیانید می‌کند که برای شبکیه سمی است و منجر به آمبلیوپی مسمومیت می‌شود، گفت: منواکسید کربن دود سیگار کاهش اکسیژن‌رسانی و اُفت دید در شب را در پی دارد، همچنین سیگار بیماری‌ «آب سیاه» و «آب مروارید» می‌آورد. خبرگزاری تسنیم: علی رضا نادری با اشاره به اینکه دود سیگار و تنباکو ریسک فاکتور مهم شناخته شده در بسیاری از بیماری‌ها نظیر بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی و بد خیمی‌ها محسوب می شود، اظهار داشت: سیگار اثرات مخرب چشمی نیز دارد.

وی گفت: ثابت شده است که سیگار در بسیاری از بیماری‌های شایع و وخیم چشم همچون  پوسیدگی لکه زرد شبکیه ناشی از سن، آب سیاه، آب مروارید و تنبلی چشم به عنوان ریسک فاکتور (عامل خطرساز) محسوب می‌شود. بسیاری از این بیماری‌ها منجر به کاهش غیر قابل برگشت بینائی می‌شوند.

نادری افزود: سیگار باعث کاهش سطح سرمی مواد آنتی اکسیدان می شود. این مواد وظیفه محافظت از سلولهای شبکیه چشم را بر عهده دارند. سیگار باعث تخریب لایه محافظ مابین شبکیه و عروق خونی شده و منجر به کاهش خونرسانی، تحریک و ایجاد بافت اسکار (جوشگاه) می‌شود.

این متخصص چشم ادامه داد: در دو مطالعه که اخیراً در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، 50 هزار سیگاری طی حدود 12 سال تحت نظر قرار گرفتند. در این مطالعات، مشاهده شد که در افراد سیگاری و افرادی که با سیگاری‌ها زندگی می‌کنند پوسیدگی لکه زرد شبکیه ناشی از سن، دو تا سه برابر بیشتر ایجاد می‌شود. حتی در کسانی که بیش از 15 سال قبل سیگار را ترک کرده بودند نیز به میزان قابل توجهی ریسک بالاتر بود.

نادری گفت: منواکسید کربن دود سیگار باعث کاهش اکسیژن رسانی و در نتیجه افت دید در شب می‌شود. سیگار کشیدن تولید سیانید می‌‌کند که برای شبکیه سمی است و ممکن است منجر به مشکلی به‌نام آمبلیوپی مسمومیت شود. آمبلیوپی (تنبلی چشم) یعنی کاهش بینائی، بدون ارتباط با  تغییرات ساختمانی قابل رویت در چشم؛ به گفته دیگر چشم از نظر ساختمان ظاهری طبیعی است اما فرد بینایی خوبی ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سیگار باعث می‌شود که بدن در معرض رادیکال‌های آزاد قرار گیرد که باعث آسیب سلولی و نرسیدن مواد مغذی به شبکیه و عدسی می‌شود. محققین بر این باورند که سیگار احتمال بروز انواعی از آب مروارید را افزایش می‌‌دهد. بر اساس یکی از مطالعات اخیر بر روی 3600 نفر، شیوع آب مروارید در افراد سیگاری در مقایسه با غیر سیگاری‌ها 40درصد بیشتر است.


ویدیو : سیگار چشم تان را نابود می‌کند