سیروس مقدم؛ سلطان مطلق تلویزیون : سیروس مقدم، محمد حسین لطیفی و مهران مدیری ...


سیروس مقدم، محمد حسین لطیفی و مهران مدیری در همه این سال ها در رأس هرم بهترین کارگردان های تلویزیونی بودند، در این پرونده مروری داریم بر کارنامه آنها. قضاوت درباره میزان موفقیت آنها با شما.



روزنامه هفت صبح:
 سیروس مقدم، محمد حسین لطیفی و مهران مدیری در همه این سال ها در رأس هرم بهترین کارگردان های تلویزیونی بودند، در این پرونده مروری داریم بر کارنامه آنها. قضاوت درباره میزان موفقیت آنها با شما.

در تلویزیون کارگردان موفق کم نبوده اما کم بوده اند کارگردانانی که خط موفقیت را بگیرند و بیایند تا جایی که اسمشان بر کاری که می سازند بچربد. سیروس مقدم، محمد حسین لطیفی و مهران مدیری از جمله کارگردان هایی هستندکه حضوری مستمر و موفق در تلویزیون داشتهاندو حتی اگر کاری ضعیف ساخته باشند باز هم در کانون توجه ها قرار گرفته اند. مقدم امسال سری دوم پایتخت را روی آنتن داشت، چندی پیش بچه های نسبتا بد را و این روزها مشغول آماده سازی سری سوم پایتخت برای پخش در ایام نوروز است.

از لطیفی ماه رمضان دودکش پخش شدو ماه محرم زمانی برای عاشقی. حکایت مدیری متفاوت از این دو است. او سال 88 بعد از مرد دو هزار چهره در اوج موفقیت به شبکه نمایش خانگی رفت و حالا در این مدیوم سریال هایش را می سازد. بهانه پرونده هفت صبح مقایسه کمی و کیفی آثار این سه کارگردان در بازه هشت ساله یعنی از سال 85 تا 92 است.

لابد می پرسید چرا این چند سال و چرا دیگران در این نمودار نیستند؟ کمبود صفحه. اگر حجم صفحه گنجایش داشت هم تعداد سال ها بیشتر می شد و هم تعداد کارگردان ها. البته ماجرا درباره کارگردانی مثل قاسم جعفری که چند اثر پرمخاطب مثل غریبانه، کمکم کن و خط قرمز را ساخته متفاوت است چون او از یک دوره به بعد نوار حضور و موفقیت تلویزیونی اش پاره شد. در باکس دوم این پرونده هم مروری داشته ایم بر کارنامه رضا عطاران، سعید آقاخانی و حسین سهیلی زاده. این گزارشی است از وضعیت متفاوت سه سلطان تلویزیون.

سیروس مقدم- Sirous Moghadam

سیروس مقدم , دفتر سینمایی سیروس مقدم , فیلم های سیروس مقدم

- تعداد آثار تلویزیونی: 23

- تعداد آثار سینمایی: 2

- تعداد آثار شبکه نمایش خانگی: ندارد

- تنوع ژانر: 5 درام اجتماعی، 5 کمدی، 2 مذهبی، یک پلیسی و یک ملودرام

- سریال مناسبتی: 2 سریال رمضانی/ 5 سریال نوروزی

- موفق ترین سریال: تا ثریا و پایتخت 1

همچنان سلطان

سیروس مقدم با ساخت 23 سریال درمدت 15 سال، عنوان پرکارترین کارگردان تلویزیونی را به دست آورده. با اینکه از همان ابتدای شروع فعالیت حرفه ای اش در تلویزیون با ساخت سریال هایی مثل «به سوی افتخار»، «روزهای زندگی»، «پلیس جوان» و «مسافر»، توانست خودشرا به عنوان کارگردانی که رگ خواب مخاطب را می شناسد تثبیت کند اما اوج موفقیت او را می توان از سال 85 و ساخت سریال موفق «نرگس» دانست. مقدم در طول این 8 سال، 15 سریال موفق ساخته ودر واقع می شود گفت که از سال 85 تا 92، غیر از سال 87، مقدم به طورمنظم. در هر سال دو سریال تولید کرده؛ دو سریالی که بی بروبرگرد یکی از آنها کمدی است و دیگری پلیسی، ملودرام یا درام! فعالیت های این کارگردان را از سال 1385 تا همین امسال مرور می کنیم.

1385

نرگس/ پرواز در حباب

مقدم بعد از ساخت چند سریال غیرموفق، با ساخت سریال «ریحانه» در سال 84، به سمت ساخت سریال های اثرگذار و پرمخاطب رفت و در سال 85، با ساخت دو سریال «نرگس» مقدم، به عنوان اولین سریال ملودرام شبانه شهرت بسیار زیادی برایش به همراه داشت. بعد از تجربه بسیار موفق «نرگس»، در همان سال سراغ ساخت «پرواز در حباب» رفت و با دست گذاشتن روی موضوعی به نسبت متفاوت تر و جوان پسندتر، توانست موفقیت دیگری را به نام خودش ثبت کند. البته استقبال از سریال دوم، هیچ وقت به پای سریال اولش نرسید.

1386

اغما/ پیامک ...

سال 86 را می شود سال رفتن سیروس مقدم به سمت ساخت سریال های مناسبتی موفق و اثرگذار دانست. او با ساخت «اغما»، اولین سریال مناسبتی موفقش را برای ماه رمضان سال 86 ساخت و توانست عنوان پربیننده ترین سریال رمضانی آن سال را به دست آورد. او بعد از این موفقیت، در زمستان 86، یک بار دیگر سراغ ساخت سریال مناسبتی برای نوروز رفت. «پیامک از دیار باقی»، نوروز 87، توانست موفقیت خوبی در میدان رقابت سایر سریال ها به دست آورد. با اینحال اما به دلیل حضور رقیب قدرتمندی مثل «مرد هزار چهره»، در جایگاه بهترین سریال نوروزی قرار نگرفت و مغلوب مدیری شد.

سریال های سیروس مقدم , سیروس مقدم و همسرش , مقدم مجری تلویزیون

1387

روز حسرت

موفقیت مقدم در دوسال پیاپی و بالا رفتن میزان استقبال و قدرت سریال هایش انتظار مخاطبان را از این کارگردان بالا برد. با اینکه تصور می شد سال 87، مقدم شاهکار دیگری خلق کند اما سریال مناسبتی او برای رمضان این سال، قدرت کارهای قبلی او را نداشت. «روز حسرت» با وجود ضعف هایی که داشت اما نهایتا در صدر جدول امتیازبندی سریال های نوروزی قرار گرفت و سریال سایر شبکه ها را جا گذاشت. خیلی ها معتقد بودند که علت اصلی صدرنشینی مقدم در رمضان 87، ساختار خوب با محتوای قابل توجه این سریال نبوده و صرفا به دلیل اینکه رقیب قدرتمندی در میان رقابت حضور نداشته، «روز حسرت» عنوان بهترین را به دست آورده.

1388

رستگاران/ چاردیواری

سال 88 یک بار دیگر او به مسیر موفقیت برگشت. اوایل سال، سریال موفق «رستگاران» را ساخت؛ سریالی که اگر زمان پخشش همزمان با حوادث بعد از انتخابات 88 نمی شد، قطعا یکی از پرمخاطب ترین سریال های آن دوره نام می گرفت. بعد از ساخت «رستگاران»، مسیر کاری مقدم تا حدی تغییر کرد و در «چاردیواری»، اولین همکاری اش را با الهام غفوری تجربه کرد. بعد از این سریال بود که مقدم تمام سریال هایش را به تهیه کنندگی همسرش ساخت و همکاری اش با غفوری را تا همین امسال و ساخت «بچه های نسبتا بد» به تهیه کنندگی کمال طباطبایی، حفظ کرد. «چاردیواری»، نوروز 89 روی آنتن رفت و موفقیت خوبی به دست آورد.

1389

زیر هشت/ پایتخت 1

بلافاصله بعد از ساخت کمدی «چاردیواری»، تابستان 89 سراغ سوژه ای کاملا متفاوت و تلخ رفت و سریال «زیر هشت» را ساخت؛ سریالی که می شود آن را یکی از تلخ ترین سریال های ساخته شده در تلویزیون دانست. مقدم با وجود سانسورهایی که به دلیل تلخی زیاد روی «زیر هشت» انجام شد، در مصاحبه هایش گفت که آن تنها سریالی است که کاملا منطبق بر رویاها و خواسته های او ساخته شده و نسبت به سریال های دیگرش، روی آن تعصب بیشتری دارد. او بلافاصله بعد از آن، سراغ ساخت کمدی «پایتخت» برای نوروز 90 رفت. آن سریال به یکی از موفق ترین سریال های این کارگردان بدل شدو شبکه یک را به ساخت فصل های دوم و سوم آن ترغیب کرد.

1390

تا ثریا/ چک برگشتی

روند ساخت یکی در میان ساخت سریال کمدی و تلخ توسط مقدم، در سال 90 هم ادامه پیدا کرد. او بلافاصله بعد از ساخت «پایتخت»، تصمیم گرفت مجددا سراغا درامی تلخ برود و «تا ثریا» را براساس فیلمنامه سعید فرهادی بسازد. «تا ثریا» با بازی خوب آزیتا حاجیان، پاییز آن سال به یکی از پرمخاطب ترین سریال های تلویزیونی بدل شداما آن هم به دلیل «تلخی زیاد» با سانسورهای زیادی مواجه شدو نهایتا زودتر از موعد مقرر به پایان رسید. زمستان 90 با اینکه قرار بود مقدم «پایتخت 2» را برای نوروز بسازد اما به دلیلی این مسئله امکان پذیر نشد و نهایتا با «چک برگشتی» به میدان رقابت نوروزی وارد شد. این سریال مقدم که تا حدی با انتخاب مجلس شوخی کرده بود، بهترین اثر نوروز 91 نام گرفت.

1391

دیوار/ پایتخت 2

تلویزیون , جواد مقدم , تلویزیون شهری

مقدم سال 91، بعد از موفقیت های بسیاری که در عرصه سریال سازی به دست آورده بود، تصمیم گرفت سراغ ساخت اثری مشارکتی با نیروی انتظامی برود. سریال پلیسی «دیوار»، با اینکه به نسبت سریال های ناجا، اثری پخته و قابل دفاع بود اما آن زمان با انتقادهای زیادی روبرو شد. اواخر ساخت «دیوار»، تصمیم گرفت تا بالاخره برای نوروز دست به کار شود و «پایتخت 2» را استارت بزند. اوایل می خواست مینی سریال سه قسمتی «شب یلدا» را با حضور بازیگران «پایتخت» بسازد و به وسیله آن، اعضای گروه را دور هم جمع کند و بلافاصله بعد از آن «پایتخت 2» را کلید بزند که نهایتا ساخت این مینی سریال منتفی شد و فقط «پایتخت 2» ساخته شد. مقدم با این سریال، یک بار دیگر توانست موفقیت «پایخت 1» را تکرار کند.

1392

بچه های نسبتا بد/ پایتخت 3

اردیبهشت امسال، اعلام شدکه مقدم تصمیم دارد برای اولین بار سراغ ساخت سریالی تاریخی براساس زندگی صدام برود. الهام غفوری هم همان زمان در یکی از گفتگوهایش اعلام کرد ساخت «عراق، کشتزار مرگ» قطعی است اما به دلیل اهمیت بالای آن، تحقیق و نگارش آن هشت ماه طول می کشد. در این فاصله مقدم سراغ ساخت «بچه های نسبتا بد» رفت و بعد از مدت ها، با تهیه کننده ای غیر از همسرش، کار را جلو برد. این سریال به دلیل ساختار متفاوتش و پر از تعلیقی که داشت، موفقیت دیگری را در کارنامه سیروس مقدم ثبت کرد. او بلافاصله بعد از پایان این سریال، سراغ «پایتخت 3» رفت تا آن را برای نوروز 93 کلید بزند.


ویدیو : سیروس مقدم؛ سلطان مطلق تلویزیون