سیدحسن خمینی: جامعه ای که حق خود را شناخت، به آن دست می یابد : سید حسن خمینی ...



سیدحسن خمینی , دیدار سیدحسن خمینی با عزت‌الله انتظامی , امام خمینی

سید حسن خمینی در دیدار شرکت کنندگان اولین کنگره سازمان دانش آموزی گفت: جامعه‌ای که حق خود را شناخت، به آن دست می‌یابد، به رسمیت شناخته نشدن حق در جامعه معلول عدم آگاهی و فراگیری آموزش‌های لازم مربوط به آن است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در دیدار دانش آموزان و مربیان شرکت کننده در اولین کنگره سازمان دانش آموزی در حرم امام خمینی (س) با اشاره به پرسش تاریخی «حق اعطا کردنی است یا گرفتنی؟» اظهار کرد: برخی از اهل تربیت گفته‌اند که پیش از پاسخ به این سؤال باید بدانیم که حق آموختنی و آموزش دادنی است و جامعه‌ای که حق خود را شناخت لاجرم به آن دست می‌یابد.

او با اشاره به حدیث الناس اعداء ما جهلوا (مردم دشمن مجهولات خودشان هستند)، یادآور شد: اگر مردم با پدیده‌ای به اشتباه دشمنی می‌کنند ناشی از عدم شناخت آنهاست اما وقتی آن را فرا گرفتند به سرعت به آن دست پیدا می‌کنند؛ «طبیب عشق مسیحادم است و مشفق لیک/ چو درد در تو نبیند که را دوا بکند».

سیدحسن خمینی تصریح کرد: به رسمیت شناخته نشدن برخی حقوق در جامعه معلول عدم آگاهی و فراگیری آموزش‌های لازم مربوط به آن است و از همین رو مجلس دانش آموزی یکی از واجبات جامعه ماست زیرا تمرین مردم سالاری است.

او گفت: علت اینکه عده‌ای در مقابل مردم سالاری می‌ایستند این است که از کودکی آن را تمرین نکرده‌اند. اما اگر کسی بداند جمع بهتر از فرد یا عده‌ای محدود می‌فهمد هیچ وقت این گونه عمل نمی‌کند. البته کسی مدعی نیست اکثریت هیچ‌گاه اشتباه نمی‌کند ولی یقینا میزان خطای آن از گروهی محدود به مراتب کمتر است.

یادگار امام با بیان اینکه بروز خطا یا ناشی از عدم شناخت یک موضوع است و یا به خاطر نداشتن راه حل مناسب برای آن، اظهار داشت: وقتی همگان در خصوص مشکلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه می‌اندیشند احتمال خطای کمتری در شناخت موضوع و راه درمان توسط آنان، وجود دارد.

او با تأکید بر ضرورت تمرین کار جمعی گفت: توانایی کنار گذاشتن نظر شخصی در مقابل یک تصمیم جمعی و اعتماد به رأی و خرد دیگران ولو آن نظر را اشتباه بدانیم، را یک سرمایه برای خود بدانیم و در عین حال سعی کنیم در اتخاذ تصمیم جمعی دیگران را نیز برای پذیرش نظر خودمان مجاب کنیم.

سید حسن خمینی با اشاره به توانایی اقناع و مفاهمه میان انسان‌ها گفت: این لطف بزرگ خداوند است که بتوانیم از سخن دیگران قانع نشویم و از او دلیل بخواهیم. ما باید یاد بگیریم در جمع با یکدیگر زندگی کنیم و بدانیم اگر کسی حرف حقی می‌زند دیگران را نیز باید قانع کند و طرف مقابل از او دلیل بخواهد و در کنار آن بیاموزیم که به نظر جمع تن دهیم.

یادگار امام تنها محل مناسب برای فراگرفتن این نحوه زندگی جمعی را آموزش و پرورش ذکر کرد و یادآور شد: انسان در سنین بالا به سختی می‌تواند خصلت‌های خود را تغییر دهد. گرچه او اختیار تصمیم گرفتن در هر شرایطی را دارد ولی اگر کسی از ابتدا با چنین شیوه‌ای تربیت شده باشد به مراتب راحت‌تر به خرد جمعی تن می‌دهد.

او با اشاره به فعالیت مجلس دانش آموزی که از متن مدارس برخاسته، آن را حرکتی میمون و مبارک خواند و به مسئولان آموزش و پرورش توصیه کرد که بیش از پیش به تصمیمات آن احترام بگذارند تا شجاعت تصمیم گیری و جرأت خطا کردن در دانش آموزان پدیدار شود.

سیدحسن خمینی در همین زمینه افزود: انسان‌ها حق خطا کردن ندارند اما حق دارند که اگر غیر عامدانه خطا کردند بخشیده شوند.

او تأکید کرد: معلمان باید به دانش آموزان از ابتدای دوره نوجوانی که وارد عرصه فعالیت‌های اجتماعی می‌شوند آموزش ریسک پذیری و تصمیم گیری دهند و بیاموزند که بر این تصمیمشان پافشاری کرده و اگر اشتباه کردند خیال نکنند دنیا با آخر رسیده است.

یادگار امام با تأکید بر ضرورت حساسیت تک تک افراد به دردهای جامعه، این این روایت پیامبر (ص) از خداوند را مورد اشاره قرار داد که می‌فرماید «کسی که شب را با شکم سیر به صبح رساند، در حالی که برادر مسلمانش گرسنه باشد، به من ایمان نیاورده است»، افزود: حساسیت نسبت به دردهای جامعه مسأله بسیار مهمی است که البته اگر برای خدا باشد انسان به اوج خلوص و توحید می‌رسد.

او سپس به بیان یک توصیه از امام راحل پرداخت و گفت: در کتابخانه مرحوم وزیری در یزد دست نوشته‌ای از امام مربوط به دهه ۱۳۲۰ وجود دارد که ایشان در پاسخ به آن مرحوم برای بیان یک توصیه، آیه قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی (بگو: شما را به یک چیز اندرز می‌دهم: یک یک و دو دو برای خدا قیام کنید سپس بیندیشید) را نوشته‌اند. یقینا یکی از موارد قیام برای خدا حساسیت نسبت به دردهای جامعه است.

سید حسن خمینی گفت: دانش آموز و نهاد آموزش و پرورش نمی‌تواند نسبت به دردهای جامعه بی‌تفاوت باشد و باید برای حل آن‌ها همدلی و همفکری کند، گرچه کسی توقع ندارد یک گروه دانش آموزی همه مشکلات را حل کند؛ اما این توقع وجود دارد که نسبت به مشکلات جامعه حساس باشد و به طور فعال عمل کند.

یادگار امام با اشاره به تفاوت میان افکار و اندیشه‌ها، تصریح کرد: انسان‌ها اذهان متفاوتی دارند و از دل همین تضارب اندیشه‌ها راه حل‌های جدید برای مشکلات پیدا می‌شود.

 

 


ویدیو : سیدحسن خمینی: جامعه ای که حق خود را شناخت، به آن دست می یابد