سکونت شهردار تهران در «عودلاجان» : اساس گفته‌های مردم محلی، قالیباف در این ...


اساس گفته‌های مردم محلی، قالیباف در این بازدید اعلام کرده است که یکصد خانه تاریخی توسط شهرداری منطقه ۱۲ در محدوده محله عودلاجان و بافت تاریخی تهران شناسایی و خریداری شود، تا معاونان و مدیران ارشد شهرداری تهران در آن‌ها ساکن شوند.از سویی او گفته است که به عنوان نخستین نفر از مجموعه شهرداری تهران در بافت تاریخی عودلاجان ساکن می‌شود. خبرگزاری ایسنا: محمد باقر قالیباف - شهردار تهران - شنبه هفته گذشته (۳۰ فرودین ماه) در سکوت خبری از محله تاریخی عودلاجان و روند مرمت بازارچه عودلاجان بازدید کرد.

این بازدید که در حدود ساعت ۲۰ و زمانی صورت گرفت که همه‌ی مغازه‌ها به دلیل تاریک شدن هوا و نا‌امن بودن بازارچه عودلاجان تعطیل شده بودند و بنا به گفته مردم محلی، تنها سه نفر از مدیران شهرداری او را همراهی می‌کردند، انجام شد.

شهردار تهران پس از بازدید سرزده خود از بازارچه عودلاجان، به کوچه قائم مقام در خیابان پامنار رفت و از وضعیت زمین‌های بنیاد تعاون ناجا که در سال‌های گذشته تخریب شده بودند، بازدید کرد.

این زمین‌ها در محدوده ی میانی عودلاجان قرار دارند و در دوران ریاست قالیباف در نیروی انتظامی کل کشور و با همکاری محمود احمدی‌نژاد - شهردار وقت تهران -، بخش عمده‌ای از خانه‌های تاریخی و ارزشمند محله عودلاجان توسط بنیاد تعاون ناجا به عنوان یک شرکت وابسته به نیروی انتظامی خریداری و با این‌ دلیلکه این خانه‌ها مرکز فساد و استقرار معتادان است، تخریب شدند. هرچند که شواهد بیانگر آن شد که این تخریب‌ها پس از مدتی آسیب‌های اجتماعی را به صورت علنی وارد محله کرد.

بر اساس این گزارش، بازدید شهردار تهران از بافت تاریخی تهران و رسیدگی به وضعیت آثار تاریخی پایتخت خواسته‌ای بوده که از زمان ریاست محمد باقر قالیباف در مسند پنجاه و هفتمین شهردار تهران تا کنون، همیشه از سوی فعالان میراث فرهنگی مطرح شده است. هنرمندان، فعالان و خبرنگاران اصحاب رسانه در دوره دوم مدیریتی محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران، سه بار دست به قلم شدند و از شهردار تهران خواستند تا خانه‌ی اتحادیه معروف به دایی جان ناپلئون را حفظ کند و ساخت‌وساز‌های خیابان لاله‌زار را متوقف کند، هرچند این درخواست‌ها بی‌پاسخ ماند.

بر اساس گفته‌های مردم محلی، قالیباف در این بازدید اعلام کرده است که یکصد خانه تاریخی توسط شهرداری منطقه ۱۲ در محدوده محله عودلاجان و بافت تاریخی تهران شناسایی و خریداری شود، تا معاونان و مدیران ارشد شهرداری تهران در آن‌ها ساکن شوند.

از سویی او گفته است که به عنوان نخستین نفر از مجموعه شهرداری تهران در بافت تاریخی عودلاجان ساکن می‌شود.

وی در این بازدید تاکید کرده که هویت بافت تاریخی تهران باید حفظ شود و باید سعی کنیم که هویت به محلات قدیمی بازگردد.

پیش‌تر، مرتضی طلایی عضو شورای شهر تهران که در برنامه بازدید اصحاب رسانه از خانه اتحادیه در ششم آبان سال گذشته آنها را همراهی کرد، در آن برنامه قول داد تا خانه‌ی اتحادیه را خریداری کنند و این قول با تصویب مصوبه یک فوریتی در شورای اسلامی شهر تهران، عملیاتی شد. از سویی دیگر صحبت‌های اخیر معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و شهردار منطقه‌ی ۱۲ مبنی بر حفظ بافت تاریخی تهران نیز نشان از گرایش شهرداری تهران در مقابل نقدهای مبنی بر تخریب هویت تاریخی شهر است.

محمد حسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی کشور - در گذشته درباره‌ی ورود دوباره‌ی زندگی به بافت‌های تاریخی، گفته است: امروز شاهد هستیم با سرمایه‌گذاری روی بافت تاریخی کاشان، اصفهان و یزد و آمدن هتل‌ها و مراکز تجاری به بافت‌های تاریخی با حفظ اصالت تاریخی بنا‌ها، زندگی به این محلات بازگشته و قیمت مسکن در این مناطق، از مناطق شمالی شهر‌ها بیشتر شده است.

بر اساس آمار موجود و خبرهای منتشر شده در سایت تهران سما (پایگاه خبری شهرداری تهران) از سال ۱۳۸۴ تا کنون در افتتاحیه‌های پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و ورزشی در محدوده منطقه ۱۲ معاونان شهردار شرکت کرده‌اند.

در بازدید قالیباف از عودلاجان، با وجود تعطیلی مغازه‌های راسته‌ی بازارچه‌ی عودلاجان، تعدادی از ساکنان بازارچه هنگام مشاهده شهردار تهران درباره‌ی اتفاقات رخ داده در این بافت تاریخی و موضوعات مربوط به بنیاد تعاون ناجا و شهرداری تهران را با وی در میان گذاشتند.


ویدیو : سکونت شهردار تهران در «عودلاجان»