"سکوت بزرگ" امریکا برابر جاسوسی اسرائیل :     اخبار بین الملل - نشریه "نیوزویک" ...



هواپیمای جاسوسی امریکا , ابزار های جاسوسی امریکا , انتخابات امریکا

 

  اخبار بین الملل - نشریه "نیوزویک" مطرح کرد

"سکوت بزرگ" امریکا برابر جاسوسی اسرائیل

گزارش تازه ای منتشر شده که نشان می دهد دستگاه اطلاعاتی امریکا بر استراق سمع دستگاه اطلاعاتی اسرائیل از "ال گور" معاون ریاست جمهوری امریکا در سال 1998 میلادی سرپوش گذاشته بود.

  پس از مدت ها جنجال بر سر اسناد افشا شده از سوی "ادوارد اسنودن" مقاطعه کار پیشین آژانس امنیت ملی امریکا درباره جاسوسی نهاد اطلاعاتی آن کشور از مقام های عالی رتبه سایر کشورها اینک با انتشار خبر جاسوسی اسرائیل از مقام های امریکایی، واشینگتن خود به قربانی استراق سمع و شیوه های مختلف جاسوسی تبدیل شده است.

 به گزارش "تدبیر"، روزنامه "جروزالم پست" با اشاره به گزارش اخیر نشریه "نیوزویک" درباره جاسوسی اسرائیل از مقام های امریکایی می نویسد:"اگرچه اسرائیل جاسوسی از امریکا را انکار می کند اما گزارش تازه ای منتشر شده که نشان می دهد دستگاه اطلاعاتی اسرائیل در اتاق "ال گور" سیاستمدار مشهور حزب دموکرات در هتل دستگاه استراق سمع قرار داده بود با این حال دستگاه اطلاعاتی امریکا از کنار این موضوع به تازگی گذشته است."

روزنامه "جروزالم پست" در ادامه می افزاید:"تنها چند روز پس از آن که مقام های اسرائیلی موضوع جاسوسی و استراق سمع از مقام های امریکایی را انکار کردند گزارش تازه ای منتشر شده که نشان می دهد دستگاه اطلاعاتی امریکا بر استراق سمع دستگاه اطلاعاتی اسرائیل از "ال گور" معاون ریاست جمهوری امریکا در سال 1998 میلادی سرپوش گذاشته بود.

گزارشی که به تازگی در نشریه "نیوزویک" منتشر شده نشان می دهد که دستگاه اطلاعاتی امریکا دستگاه جاسوسی ای را در دستگاه تهویه اتاق "ال گور" در هتل یافته بود اما این موضوع را مورد پیگیری قرار نداده بود. "نیوزویک" از این عمل به عنوان "عبور از خط قرمز" روابط دوستانه میان دستگاه های اطلاعاتی دو دوست یاد کرده است. در این گزارش اشاره شده که مقام های اطلاعاتی امریکا و منابع کنگره مدعی شده اند که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل دهه ها مقام های امریکایی را مورد استراق سمع "تجاوزکارانه" قرار داده اند."

 این در حالی است که "آویگدور لیبرمن" وزیر خارجه رژیم اسرائیل اتهامات وارد شده را رد کرده و مدعی شده که آن رژیم در هیچ عملیات جاسوسی ای علیه امریکا نقش نداشته است. انکار موضوع جاسوسی دستگاه اطلاعاتی اسرائیل از مقام های امریکایی ها به وزیر امور خارجه دولت نتانیاهو محدود نمانده است.

آموس یادلین" وزیر پیشین دستگاه اطلاعاتی اسرائیل یکی دیگر از انکارکنندگان این ماجرا بوده است. "یادلین" در این باره مدعی شده است:"اسرائیل امریکا را هدف جاسوسی قرار نداده است. "یادلین" در ادامه می افزاید:"به عنوان رییس پیشین دستگاه اطلاعاتی می توانم با قطعیت بگویم که اسرائیل چنین کاری را انجام نداده است.

 

روسای دستگاه های نظامی اسرائیل که بیش از سه دهه سابقه فعالیت دارند نیز می توانند این موضوع را تایید کنند." یادلین هم چنین مدعی شده که گزارش های منتشر شده در این باره "ساختگی" بوده اند و از اقدام نشریه "نیوزویک" ابراز "شگفت زدگی" کرده است. "یوال اشتاینیتز" وزیر دستگاه اطلاعاتی کابینه نتانیاهو نیز ضمن تکذیب خبر منتشر شده از سوی نیوزویک مدعی شده که "برخی افراد" خواستار برهم زدن روابط اسرائیل و امریکا هستند.

 در میان نشریات دست راستی اسرائیلی موضع غالب بیان ادعای "نیوزویک" و تکذیب مقام های اسرائیلی بوده است. با این حال روزنامه چپگرای اسرائیلی "هاآرتص" با انتشار گزارشی در این باره اظهار داشته که طرح مسئله جاسوسی رژیم اسرائیل از مقام های امریکایی می تواند باعث مخدوش شدن روابط دوجانبه امریکا و رژیم اسرائیل شود. این روزنامه اسرائیلی با اشاره به گزارش نیوزویک اشاره می کند که مقام های اطلاعاتی اسرائیلی برای کسب اطلاعات از ماموران دستگاه های امریکایی با طرح پیشنهاداتی اغواکننده آن را اغفال کرده اند.

روزنامه "هاآرتص" معتقد است که گرچه اطلاعات منتشر شده از سوی "نیوزویک" تایید نشده اند اما می توانند بر روابط امریکا و اسرائیل تاثیرگذار باشند چرا که هم اکنون روابط "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل و "باراک اوباما" رییس جمهوری امریکا در وضعیت "لرزانی" قرار دارد.

 

این روزنامه از ادامه وضعیت بد روابط اسرائیل و امریکا می گوید و در این باره می افزاید:"سال گذشته "جان کری" وزیر امور خارجه امریکا تلاش هایی را برای بهبود روابط اسرائیل و امریکا انجام داد با این حال اکنون وضعیت به شرایط گذشته بازگشته است چرا که مذاکرات صلح فلسطینی – اسرائیلی با بن بست مواجه شده و از سوی دیگر رهبران دو کشور بر سر موضوع مذاکرات هسته ای ایران و غرب با یکدیگر اختلاف نظرهایی جدی دارند."
اخبار بین الملل - تدبیر

 


ویدیو : "سکوت بزرگ" امریکا برابر جاسوسی اسرائیل