سولاریوم و خالكوبی و ... زیر ذره‌ بین دولت : در حالی جلسه شورای‌عالی سلامت ...


در حالی جلسه شورای‌عالی سلامت در دولت یازدهم تشكیل می‌شود كه در سال‌های گذشته عدم وجود امنیت و رعایت بهداشت در موادغذایی و اقلام پر مصرف و همچنین نفوذ داروهای چینی به عنوان تهدیدی جدی برای سلامت مردم محسوب می‌شد. روزنامه تهران امروز: در حالی جلسه شورای‌عالی سلامت در دولت یازدهم تشكیل می‌شود كه در سال‌های گذشته عدم وجود امنیت و رعایت بهداشت در موادغذایی و اقلام پر مصرف و همچنین نفوذ داروهای چینی به عنوان تهدیدی جدی برای سلامت مردم محسوب می‌شد.

در شورای عالی سلامت رئیس‌جمهور ریاست و وزیر بهداشت دبیر شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی را به عهده دارند و ۱5‌وزیر و روسای سازمان‌ها از جمله رئیس صداوسیما نیز در جلسه آتی این شورا كه در آذر ماه تشكیل می‌شود حضور خواهند داشت.

 در شورای عالی سلامت، هماهنگی بین تمامی دستگاه‌ها در راستای سلامت مردم مطرح می‌شود. موضوعات در قالب كارگروه‌ها و كمیته‌های كارشناسی مورد بحث قرار می‌گیرد و تا تصویب نشود جایگاه قانونی پیدا نمی‌كند. به گفته دكتر علیرضا دلاوری، رئیس دبیرخانه سیاستگذاری سلامت؛ امنیت غذایی روغن و شیر، انواع داروهای فاقد مجوز ورود یا ساخت از وزارت بهداشت،خدمات سم‌پاشی فاقد مجوز وزارت بهداشت، خدمات آرایشی (مانند برنزه كردن با دستگاه‌­های سولاریوم، خالكوبی، كاشت مو و ناخن و امثال آن) خدمات مشاوره تغذیه مانند روش­‌های لاغری و چاقی، داروهای لاغری و مكمل‌های چاقی، خدمات و اقدامات مداخله‌ای جهت افزایش قد و خدمات بدنسازی فاقد مجوز وزارت بهداشت، استخرها و مراكز تفریحی آبی فاقد مجوز وزارت خدمات و كالاهای گندزدایی و ضدعفونی‌كننده آب و محیط فاقد مجوز وزارت بهداشت، كالاها یا اقداماتی كه مصرف یا انجام آنها مبین نمایش رفتارهای پرخطر است (مانند مصرف فست‌فودها و فرآورده‌های غذایی صنعتی، استعمال دخانیات اعم از قلیان و سیگار) در دستورالعمل اولین شورای سلامت قرار گرفته است.

بررسی امنیت غذایی روغن و شیر


همین چند وقت پیش بود كه شایعه آلوده بودن شیرها قوت گرفت و وزارت بهداشت به مقابله با آن پرداخته و آلودگی را به شیرهای فله محدود كرد. مهندس سیدرضا غلامی معاونت مركز سلامت و محیط كار وزارت بهداشت در مورد توجه خاص به روغن و شیر در شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی به تهران امروز می‌گوید:دلیل رفتن بحث شیر و روغن در شورای سلامت ارتقای كیفیت شیرها و روغن‌های تولیدی است. این بدان معنا نیست كه محصولاتی كه در بازار وجود دارند دارای مشكل هستند. با توجه به روند تغییرات و رشد تكنولوژی علمی در كشور، هر از چند گاهی مشخصات و ضوابط ارتقای كیفیت تغییر می‌كند. چند سال قبل در شورای سلامت مطرح و مصوب شده بود كه ترانس‌های روغن خوراكی و خانگی بالای 10 بود و روغن‌های تا ترانس 10 مورد قبول است.

كارشناسان و اساتید با وضعیت و موقعیت كشور پیشنهاد كرده‌اند كه در این جلسه مصوبه ترانس روغن‌های مصرف خانگی به 2 برسد. اگر این طرح مصوب شود به عنوان یك سیاست عملیاتی خواهد شد. تغییرات و اصطلاحاتی در تولید شیر و فرآورده‌های لبنی با توجه به پیشرفت تكنولوژی مطرح شده تا ارتقای كیفیت در فرآورده‌های لبنی پیدا شود.دكتر حسینعلی شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این باره به تهران امروز می‌گوید: در حال حاضر روغن‌های مصرف خانگی كشور با ترانس 5 تولید می‌شود. در جلسه‌ای كه كمیسیون بهداشت مجلس با سازمان استاندارد و رئیس سازمان غذا و دارو داشت قرار بر این شد كه این ترانس به 2 و در نهایت به صفر برسد. زیرا ترانس بالای روغن‌ها باعث بیماری قلب و عروق و افزایش مرگ‌ومیر خواهد شد.

استفاده از دستگاه‌های سولاریوم و خالكوبی


دستگاه‌های سولاریوم هنوز هم در كلانشهرها مورد توجه جوان‌هایی است كه بدون اطلاع از عواقب از آن استفاده می‌كنند. سیامك مره صدق عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: من فكر نمی‌كنم برای خالكوبی هیچ مجوزی در ایران صادر شده باشد. چون خالكوبی علاوه بر مسائل طبی از لحاظ شرعی دارای مشكل است. وزارت بهداشت اعلام كرد كه سولاریوم می‌تواند سرطان زا باشد.

تمامی مراكز سولاریوم موظف به تعطیلی آن شدند و هر كجا كه خدمات سولاریوم عرضه می‌شود غیرقانونی است. وزارت بهداشت این مراكز را شناسایی كرده و با كمك نیروی انتظامی آن را تعطیل می‌كند. اما اقدامات كافی نیست. باید فرهنگ مردم را تغییر داد كه از رفتن به این مراكز خودداری كنند زیرا بالای 90 درصد مراكزی كه اقدام به خالكوبی می‌كنند، مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌كنند و مكان‌های مناسبی برای انتقال بیماری‌های ایدز و هپاتیت شده‌اند. باید به‌دنبال تغییر فرهنگ در كاربری وسایل آرایشی باشیم.

از نظر آماری یكی از بالاترین میزان مصرف لوازم آرایش در دنیا را كشور ما دارد. خیلی از این وسایل فاقد استانداردهای لازم است و لوازمی كه استاندارد دارند نیز بی‌ضرر نیستند بلكه كم‌ضررتر هستند. دو مرز برای ارائه لوازم آرایش فاقد استاندارد وجود دارد یكی گمرك و دیگری مغازه هاست منتهی لوازم آرایش غیرمجاز از طریق قاچاق وارد كشور می‌شود. مغازه‌های زیادی ارائه دهنده این مواد هستند كه جزو پوشش وزارت بهداشت نیستند و برخورد با آنها مشكل است.مهندس سیدرضا غلامی نیز درباره استفاده از دستگاه‌های سولاریوم می‌گوید: استفاده از دستگاه‌های سولاریوم غیرقانونی است.

وزارت بهداشت هیچ‌گونه مجوزی برای استفاده این دستگاه در مراكز عمومی (آرایشگاه، استخر و...) را صادر نكرده و هر كجا كه خدمات استفاده از دستگاه سولاریوم را ارائه می‌كند غیرقانونی است. دستگاه‌های لاغری كه به صورت ورزشی باشد مشكلی ندارد زیرا این دستگاه یكسری حركات را روی بدن انجام می‌دهد كه مانند ورزش است و ضرر آنچنانی ندارد. با ورزش زمان بیشتری برای از بین بردن چربی‌ها و چاقی طی می‌شود و این دستگاه‌ها زمان را كاهش می‌دهد. دستگاه‌های لیزری و... كه ورزشی نیستند، قطعا به بدن صدمه خواهند رساند و این دستگاه‌ها مورد تایید وزارت بهداشت نیستند.

وی در مورد خالكوبی می‌افزاید: عموم خالكوبی‌ها در آرایشگاه‌ها انجام می‌شود. ولی یكسری اقدام به خالكوبی در خانه‌های نامشخص می‌كنند كه نظارت بر آنها سخت است. مگر اینكه در شهرهای كوچك باشد كه همه مطلع باشند همكاران ما هم اطلاع داشته باشند. اما قطع به یقین آرایشگاه‌ها و جاهایی كه با مجوز این‌كار را انجام می‌دهند زیر نظر وزارت بهداشت خواهد بود.

وسایل بهداشتی و آرایشی، داروهای چاقی و لاغری

داروهای لاغری و چاقی كه با تبلیغات غلوآمیز ماهواره‌ها به خانه ایرانیان وارد شده‌اند بوی مرگ می‌دهند. اكثر این داروها حاوی شیشه یا مفتامین‌ها هستند. مهندس سیدرضا غلامی درباره تشخیص تقلبی بودن لوازم آرایشی می‌گوید: لوازم آرایشی اصل را از مجوزهای قانونی وارداتی كشور می‌توان از لوازم تقلبی تشخیص داد. لوازم آرایشی كه دارای مجوزند برچسب وزارت بهداشت دارند.

سیامك مره صدق درباره لوازم چاقی و لاغری اظهار می‌دارد: تعداد داروهای لاغری و چاقی دارای مجوز وزارت بهداشت از انگشتان یك دست كمتر است. متاسفانه انبوه و اكثر قریب به اتفاق این داروها كه از طریق شبكه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند فاقد مجوز هستند و در داروخانه‌ها عرضه نمی‌شوند. این داروها از طریق قاچاق وارد شده و از طریق شماره‌های نامشخص به فروش می‌رسند. البته ممكن است كه این داروها در داروخانه‌ها عرضه شود و اگر بازرسان وزارت بهداشت و درمان كه به داروخانه‌ها سركشی می‌كنند با این موارد مواجه شوند آنها را جمع‌آوری می‌كنند.

مسئله اصلی ما در مورد داروهای چاقی و لاغری در داروخانه‌ها نیست بلكه فروش از طریق تلفن است. یك مدتی نیروی انتظامی در این راستا همكاری خوبی با وزارت بهداشت داشت و به محض اعلام شماره تلفن‌ها در ماهواره‌ها آن را قطع می‌كرد. ولی مدتی است كه این همكاری كمرنگ شده است. اما اعضای كمیسیون بهداشت مجلس با نیروی انتظامی و وزارت بهداشت صحبت كردند و قرار است دوباره این همكاری با قوت و قدرت از سر گرفته شود.

كودهای شیمیایی و خوراك دام و طیور

آمپول و خوراك‌های هورمونی و كودهای شیمیایی باعث شده كه موادغذایی ایرانی از ارگانیك بودن دور شده و برای سودآوری بیشتر عده‌ای در كشاورزی و دامپروری جان مردم به خطر بیفتد. معاونت مركز سلامت و محیط كار وزارت بهداشت می‌گوید: حقیقت این است كه از نظر قانون، مسئولیت نظارت امور دام بر عهده سازمان دامپزشكی و پرورش دام نیز بر عهده وزارت جهاد كشاورزی است. به همین سبب وزارت بهداشت و درمان نظارت بر این اماكن را طبق قانون ندارند. اگر نظارتی در این محل‌ها داریم نظارت بهداشتی محل است و نه دام و خوراك آن. اگر تخلفی ببینیم موظف به گزارش آن به دستگاه مرتبط هستیم و نمی‌توانیم اقدام قانونی بكنیم. به همین دلیل نمی‌توانم بگویم این صحت دارد یا خیر.

مره صدق با بیان اینكه در تمام دنیا درگیری و تداخلی بین بخش كشاورزی و بهداشت و درمان وجود دارد كه باعث تشكیل سازمان غذا و دارو شده كه زیرنظر هیچ كدام از این وزارتخانه‌ها نیست، می‌گوید: نظارت بر موادغذایی در تمام مراحل به بخش بهداشت سپرده شده است. نحوه سم پاشی، استفاده از كود و... در كشور ما به سازمانی كه بین دو وزارتخانه بهداشت و درمان و كشاورزی هماهنگی به وجود آورد نیاز است تا در رابطه با چگونگی تهیه موادغذایی به ویژه موادغذایی ترابری شده و نحوه سم پاشی و میزان استفاده از كود بررسی‌های لازم صورت گیرد.

حسینعلی شهریاری نیز می‌افزاید: كودهای شیمیایی یكی از مشكلات جدی است كه قطعا با شیوع سرطان‌ها نیز ارتباط تنگاتنگی دارد. در این زمینه وزارت جهاد كشاورزی هم باید تا پایان برنامه پنجم توسعه 25 درصد محصولات را ارگانیك ارائه كند و از سموم شیمیایی استفاده نكند. سموم شیمیایی را چندین بار در كمیسیون بهداشت مورد بررسی قرار دادیم و باید از وزیر بهداشت و كشاورزی دعوت شود تا گزارشی از اقدامات استفاده از سموم شیمیایی ارائه دهند.

استخرهای بدون مجوز از وزارت بهداشت


استفاده از مواد ضدعفونی غیرمجاز در برخی استخرها باعث بیماری‌های پوستی و عمومی در بسیاری از مراجعه كنندگان به این استخرها شده است. سیدرضا غلامی با بیان اینكه وزارت ورزش و جوانان، زیرمجموعه‌های این وزارتخانه و بخش‌های خصوصی مجوز بهره‌برداری را صادر می‌كنند، می‌گوید: برای صدور مجوز بهره‌برداری استعلام‌هایی می‌كنند كه یكی از آنها استعلام صلاحیت بهداشتی است. اگر استعلام كردند پس از بازرسی و تحقیقات، جواب آن را می‌دهیم. اما اگر استعلامی از ما نخواهند ما هم خبر پیدا نمی‌كنیم كه این مجوز صادر شده و در نظارت‌های دوره‌ای مشخص می‌كنند متوجه می‌شویم كه این استخرها فعال هستند به همین منظور مراحل قانونی آن را دنبال می‌كنیم.وی در ادامه می‌افزاید: مناسب‌ترین ضد عفونی در كشورما تركیبات كلر به استثنای گاز كلر است. گاز كلر مسمومیت ایجاد می‌كند. استفاده از آن راحت و ارزان است و باقی ماندگی كه دارد باعث می‌شود آلودگی ثانویه كه به دلیل شنا ایجاد شده، از بین برود. البته از یو وی، ازن و... نیز استفاده می‌شود.

مصرف دخانیات

فرهنگ اشتباه استعمال دخانیات به ویژه قلیان بین جوانان رواج پیدا كرده است. سیامك مره صدق، نماینده مجلس با اشاره به اینكه اولین اقدامی كه در مورد دخانیات مجلس پیشنهاد كرد وضع مالیات‌های سنگین است، می‌گوید: با افزایش قیمت سیگار می‌توان كاری‌كرد كه جوان‌ها و افرادی كه سن پایین دارند به سمت سیگار كشیده نشوند.

دومین قدم این است كه آموزش و پرورش، آموزش مضررات سیگار، الكل و موادمخدر را در دبیرستان‌ها و حتی دبستان‌ها شروع كند. رسانه‌های جمعی نیز باید خطرات استعمال دخانیات را به كرات از طریق شیوه‌های اثرگذار مطرح كنند. تكیه وزارت بهداشت بر این است كه با همكاری رسانه ملی برنامه‌هایی داشته باشد كه جلوی مصرف آن گرفته شود. در مورد قلیان هم تصویب نامه‌ای وجود دارد كه مصرف آن را در اماكن عمومی ممنوع كرده است.

متاسفانه به بهانه‌های غیرقابل قبول قلیان عرضه می‌گردد. از طرف دیگر از تنباكوهای طعم دار، مصنوعی و معطر استفاده می‌شود كه ضرر آن به مراتب بیشتر از تنباكوی معمولی است. معاونت مركز سلامت و محیط كار وزارت بهداشت نیز با بیان اینكه سیگارها ضررهای بسیاری دارد می‌گوید: هر چیزی از حالت معمولی اولیه خودش خارج شود، حتما تركیباتی به آن اضافه شده است. معمولی‌ترین سیگار، همان سیگارهای قدیمی سیگارهای دستی پیچ است و روی بقیه سیگارها به ویژه سیگارهای لایت فرایندی صورت گرفته است.

موادغذایی و فست‌فودها

شایعه استفاده از آشغال گوشت و مرغ برای تهیه سوسیس و كالباس در میان مردم نگرانی‌هایی را ایجاد كرده است. سیدرضا غلامی درباره ناسالم بودن فست‌فودها به ویژه سوسیس و كالباس می‌گوید: این مواد همیشه ناسالم نیست. سوسیس و كالباس‌های تولید كشور بر مبنای پروانه ساخت كنترل می‌شوند. بخشی از آن هم زیر نظر سازمان دامپزشكی كشور است. مگر اینكه به صورت غیر‌قانونی و نامشخص با برچسب تقلبی تولید شود. مردم عادی نمی‌توانند تشخیص دهند كه این برچسب‌ها تقلبی است یا خیر.

ناظران وزارت بهداشت و درمان در بازدیدهایشان به این محصولات مشكوك شده، آن را آزمایش كنند و مشخص شود از سلامت لازم برخوردار است یا خیر. سازمان غذا و دارو هم در قالب طرح نظارت بر تولید محصولات غذایی این كار را انجام می‌دهند كه باعث نظارت دوطرفه می‌شود. در فست‌فودها مكلفند فقط از محصولاتی كه دارای آرم و مشخصات قانونی است، استفاده كنند. به همین منظور ناظران اگر فست‌فودها از محصولات قانونی استفاده كنند، برمبنای تعریف سیستماتیك نمونه‌ای را انتخاب كرده و آزمایش می‌كنند.

به گفته حسینعلی شهریاری در اكثر محصولات غذایی مشكل داریم ولی تا وقتی كه مكتوب نشده است در مورد آن حرفی زده نشود، تا مردم دچار تشویش و نگرانی نشوند.


ویدیو : سولاریوم و خالكوبی و ... زیر ذره‌ بین دولت