سود و زیان پرداخت یارانه با کارت انرژی برای مردم :   اخبار اقتصادی - سود و ...



پرداخت یارانه , مدارک لازم برای تعویض کارت ملی , مدارک لازم برای کارت ملی هوشمند

 

اخبار اقتصادی - سود و زیان پرداخت یارانه با کارت انرژی برای مردم

جدیدترین طرح دولت برای پرداخت یارانه در قالب کارت انرژی با مخالفت جمشید پژویان همراه شده است. آینده بازار مسکن دیگر مساله مهم اقتصادی برای روزنامه‌های امروز است. چرایی حساسیت اصولگرایان به انتخابات مجلس خبرگان و واکنش‌ها متنوع به برگزاری همایش دلواپس‌ها دیگر مطالب مهم روزنامه‌های امروز است.

 با اشاره به این که کارت اعتباری انرژی جایگزین یارانه نقدی می‌شود، در مطلبی با عنوان «رونمایی از طرح جدید سهمیا» نوشته: چندروز پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و در پی ثبت‌نام 73میلیونی خانوارها برای دریافت یارانه نقدی، شرکت ملی نفت ایران از کلید خوردن طرح «کارت اعتباری انرژی» خبر داد تا جایگزین یارانه‌های نقدی شود.

 

اکنون مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت هم آن را به‌طور رسمی تایید کرده است؛ خبری که نشان می‌دهد این شرکت آمادگی دارد تا شش‌ماه آینده یارانه‌های نقدی را به یارانه غیرنقدی تبدیل کند و آن را در قالب کارت اعتباری انرژی با عنوان «سهمیا» توزیع کند. اگرچه توضیحاتی که در متن کامل این طرح آمده، نشان از آن دارد که این طرح به‌مدت پنج‌ماه در دولت بررسی شده و هنوز هم درحال بررسی است اما یک مقام آگاه در دولت در گفت‌وگو با ایرنا با رد طرح ارایه سهمیا (کارت اعتباری انرژی)، گفت: ارایه این طرح تنها یک پیشنهاد از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بوده و نباید به‌عنوان یک طرح از سوی دولت قلمداد شود. با توزیع این کارت به هر خانوار ایرانی یک کارت اعتباری انرژی ارایه می‌شود تا افراد بتوانند از طریق آن هزینه‌ قبض‌های آب، برق و گاز و هزینه بنزین و گازوییل و گاز مایع مصرفی ماهانه خود را بپردازند. به گزارش تسنیم در این روش سهمیه هر ایرانی از حامل‌های انرژی (مطابق با قیمت‌های آزاد انرژی) به‌‌صورت ریالی محاسبه شده و در دوره‌های تعیین شده (ماهانه، فصلی یا سالانه) مانند یارانه فعلی به کارت انرژی سرپرست خانوار واریز می‌شود. با این تفاوت که موجودی این کارت به‌صورت نقدی قابل برداشت نیست و سرپرست خانوار فقط برای پرداخت هزینه‌های انرژی به‌صورت قبض یا دیسینسر جایگاه سوختگیری می‌تواند از آن استفاده کند. اگر هزینه‌ انرژی خانوار بیش از یارانه واریزی باشد، خانوارها باید این هزینه را به‌صورت آزاد پرداخت کنند اما هنوز شفاف‌سازی نشده که اگر خانواری بتواند مبلغی از این اعتبار را ذخیره کند چگونه می‌تواند از ذخیره خود بهره ببرد. فقط در ادامه توضیحات این طرح آمده است که «موجودی این کارت قابل ذخیره‌سازی و انتقال خواهد بود.» اما مشخص نیست که در صورت انتقال آیا امکان برداشت نقدی وجود دارد و مکانیسم آن به چه صورت است؟

این ایده با واکنش جمشید پژویان همراه شده است. وی در یادداشتی با عنوان « صدور كارت انرژی اشتباه است» در روزنامه آرمان نوشته: چندی است که بحث صدور کارت‌های انرژی در پی افزایش قیمت حامل انرژی از سوی برخی مطرح شده است که در ارتباط با كارت پیشنهادی انرژی باید گفت :دولت قیمت حامل های انرژی را افزایش می دهد برای اینكه بطور رسمی و مشهود این قیمت های نسبی اصلاح بشوند و همه با یك قیمت روبه‌رو شوند،وقتی قیمت بنزین افزایش پیدا كند خودبه‌خود جلوی قاچاق گرفته می‌شود(‌همانطور كه در مرحله اول هم این اتفاق افتاد البته قبل از توقف كه باز فاصله‌ها زیاد شد) و هیچ بازارهای دوم و سوم و اینها هم به وجود نیامد ومردم به مبادله كارتها مبادرت نكردند.هدف اصلی ما این است كه قیمت حامل های انرژی برای همه افزایش پیدا كند و در نتیجه شاهد اصلاح آن سبد و تركیب مصرف و تولید شویم .حالا چرا ما باید از طریق این كارت‌ها بازار هایی را به وجود بیاوریم كه حتما هزینه دارد یعنی ان كسی كه كارت انرژی اش را می گیرد و فرضا مصرف بنزین ندارد می برد در یك بازار‌می‌فروشد وچه بسا باید قیمت پایین تری را مطرح كند تا طرف مفابل خریداری كند در نتیجه در اینجا آن چیزی كه هدف بوده تا به عنوان یارانه داده شود به دلیل هزینه مبادله خودش كاهش پیدا می‌كند.و بعد اصل هدف این است كه كسی كه مصرف انرژی یا بنزین ندارد دیگر برای گرفتن بنزین پیش قدم نشود .مشكل دفعه قبل هم همین بود كه یارانه را به كسانی كه بنزین مصرف می كنند می دادند و الان همینطور است.به‌هرحال اینكه یك كارت یارانه انرژی به مردم بدهند كه از این به بعد كار مردم معاوضه این كارت‌ها با یكدیگر شود و یكی بنزین را به دیگری و دیگری گاز را به نفر بعدی بفروشد درست نیست چرا كه در این بین حتما هزینه های مبادله وجود دارد و این هزینه های مبادله اصلا نصیب كسی نمی‌شود. چه اشكالی دارد كه با افزایش قیمت‌ها همان یارانه نقدی پرداخت شود تا شخص صرف هزینه ای كه برایش مطلوبیت بالاتری دارد كند .

 

سوال این است كه از این كارت‌ها چه فایده ای از این كار جز ایجاد هزینه و بازارهای جانبی متوجه اقتصاد مملكت می‌شود. با عرض پوزش باید گفت این فكر صدور كارت اعتباری انرژی از یك دیدگاه اشتباه و تراوش كرده و می‌كند .اگر داستان توزیع این كارتها و بعد مساله تقلب ومساله معاوضه و مبادله آنرا در تحمیل به جامعه در نظر بگیریم به چه نتیجه ای می رسیم،در این انتقال كارتها مردم چگونه یكدیگر را نسبت به نیاز شان پیدا كنند و چگونه آنرا مبادله كنند،اینها همه پیچید گی هایی است كه مسئولین باید در نظر داشته باشند.
اخبار اقتصادی - شرق


ویدیو : سود و زیان پرداخت یارانه با کارت انرژی برای مردم