سوء تغذیه کودکان و حکایت پاک کردن صورت مسأله! : وقتی در یکی از شهرها ، 77 هزار ...



توپر کردن صورت با تغذیه مناسب , تغذیه کودکان , چاق کردن صورت

وقتی در یکی از شهرها ، 77 هزار کودک چنین مشکلی دارند پس اگر 30 استان را در نظر بگیریم، آمار احتمالا از 400 هزار نفر هم بالاتر خواهد رفت.

سال هاست که بسیاری از مسؤولان باور کرده اند که بهترین روش برای حل مسأله، پاک کردن صورت مسأله است.


به همین دلیل است که بسیاری از واقعیت ها به بهانه هایی مانند اجتناب از سیاه نمایی، همواره کتمان می شوند و بدین ترتیب نه مردم و نه دولت، چاره ای برای "درد پنهان شده" نمی اندیشند و کاری نمی کنند که "از دل برود هر آنچه از دیده رود"!

مشکل "کودکان مبتلا به سوء تغذیه"، از جمله این موارد است. سال های سال است که ایران بدین "مصیبت" گرفتار است.

 

صدها هزار کودک ایرانی زیر 6 سال، به دلیل فقر مالی از دسترسی به غذای مناسب محروم اند و به همین دلیل نیز مغز آنها رشد کامل نمی کند و آنان مجبور می شوند تا آخر عمر با مغزهای تکامل نیافته زندگی کنند.

چنین مشکلی، هر چند سالیان درازی در کشور بیداد می کرد و هم اکنون نیز پابرجاست، اما در تمام این سال ها، این مشکل از مردم پنهان نگه داشته شده بود.


اما در ماه های اخیر، به اصرار جمعی از سایت های خبری کشور و با همکاری مدیریت جدید کمیته امداد، برای اولین بار این مشکل یا بهتر است بگوییم "مصیبت" از پرده برون افتاد و اعلام شد که در کشورمان 400 هزار کودک زیر 6 سال دچار سوء تغذیه هستند و زمان به زیان آنهاست.

بدین ترتیب، یک حرکت اجتماعی و انسان دوستانه در کشور شکل گرفت، سایتی به نام "همسفره" شکل گرفت تا مردمی که توان مالی دارند و می خواهند کودک فقیری را سر سفره خود بنشانند، در آن ثبت نام کنند.


گروهی از سایت های خبری - با گرایش های مختلف - دست به کار شدند و ساز و کار نظارتی تدوین کردند تا بتوانند بر نحوه تخصیص منابع مالی جمع آوری شده به کودکان نیازمند نظارت کنند، برنامه پر بیننده "خندوانه" هم به عنوان بخشی از مسؤولیت اجتماعی اش پای کار آمد و در پربیننده ترین ساعات سیما، این مشکل را به صراحت با مردم در میان گذاشت و ... .

بدین ترتیب ، بعد از سال ها معصومیت و غربت کودکان فقیر ایرانی، برای اولین بار ، رسانه ها به آنها پرداختند و کمیته امداد نیز انصافاً حرکت خوبی برای سازماندهی و کمک رسانی به این کودکان شکل داد.

انتظار می رفت وزارت بهداشت نیز که با دارا بودن تشکیلاتی به نام " دفتر بهبود تغذیه جامعه" متولی این امر است، از این حرکت مردمی که بدون حتی یک ریال دولتی شکل گرفته است حمایت کند ولی گویا تفکراتی از جنس "پاک کردن صورت مسأله" هنوز در این وزارتخانه وجود دارد چرا که برخی مسؤولان آن، به جای آن که نگران سلامتی کودکان معصومی باشند که بی سر و صدا تمام زندگی و آینده شان را در بحران سوء تغذیه می بازند، دلواپس تصویر کشور شدند و ادعا کردند که تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذیه ، 400 هزار نفر نیست.

این خبر را از فارس بخوانید:
«ناصر کلانتری، قائم مقاوم معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به ارائه آمار ۴۰۰ هزار کودک دچار سوء تغذیه در برنامه «خندوانه» توسط مجری برنامه، عنوان کرد: در نامه‌ای به صدا و سیما بر این نکته تاکید کردیم که چنین عددی صحت ندارد.

وی ادامه داد: زیرا حداکثر کمتر از یک درصد از کودکان در کشور دچار چنین وضعیتی هستند و اگر سوء تغذیه خفیف که بر آینده کودکان تاثیری ندارد را در نظر بگیریم ممکن است به چنین عددی برسیم.

کلانتری در پایان تاکید کرد: ارائه چنین ارقامی از مراجع رسمی در کشور هیچ تاثیر مثبتی ندارد.»

در این باره باید از جناب ایشان پرسید:

1 - اگر عدد 400 هزار نفر صحیح نیست، عدد درست کودکان ایرانی که دچار سوء تغذیه هستند چقدر است؟ چرا فقط عادت به تکذیب کرده اید و واقعیت های را نمی گویید؟

2 - تا کنون ، 85 هزار کودک زیر 6 سال که دچار سوء تغذیه هستند، تحت پوشش قرار گرفته اند. جناب آقای قائم مقام معاون وزیر بهداشت بفرمایند که از 7 سبدی که باید در طول 7 ماه اول سال جاری به این کودکان ارائه می شده، چند سبد تحویل شده است؟ چرا جناب ایشان از عدم تخصیص سبدهای غذایی به این کودکان که واقعاً نیازمند یک لقمه غذای مطلوب هستند، ابراز نگرانی نمی کند؟

3 - هدف ایشان از کم جلوه دادن تعداد کودکان دچار سوء تغذیه چیست؟ اگر ایشان نمی دانند، ما مطلع شان می کنیم که تنها در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 77 هزار کودک کم وزن، لاغر و مبتلا به کوتاهی قد تغذیه ای وجود دارند. (مستنداً به گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد) این عدد بزرگ در حالی است که مشهد از شهرهای برخوردار ایران است و قطعاً در  شهرها و استان های محروم، اوضاع بسیار نابسامان تر است.


وقتی در یکی از مراکز استان های کشور ، 77 هزار کودک چنین مشکلی دارند پس اگر 30 استان دیگر را هم در نظر بگیریم، آمار احتمالا از 400 هزار نفر هم بالاتر خواهد رفت. پس چرا می خواهند مشکل را کوچک بشمارند؟

4 - اعلام موضع رسمی سخنگوی وزارت بهداشت، مبنی بر این که آنچه جناب قائم مقام گفته، موضع رسمی وزارتخانه نیست، هر چند به عنوان واکنشی درست، اندکی از گاف بزرگ صورت گرفته را جبران کرد ولی انتظار می رود این وزارتخانه که مسؤولیت مستقیم و جدی در این پروژه دارد، با بهره گیری از فضای به وجود آمده توسط رسانه ها و کمیته امداد، این مشکل را نه به خاطر رسانه ها و کمیته و تبلیغات و انتخابات و ... که به خاطر کودکان معصومی که خبری از این هیاهوها ندارند و مظلومانه آب می شوند و زندگی و آینده شان را از دست می دهند، به طور جدی وارد گود شود و با همکاری دولت، مجلس و مهم تر از همه ، مردم ، حل همیشگی این مصیبت را در دستور کار خود قرار دهد تا این بار ، به جای پاک کردن صورت مسأله، خود مسأله حل شود.

اخبار اجتماعی - عصر ایران


ویدیو : سوء تغذیه کودکان و حکایت پاک کردن صورت مسأله!