سهم 70 درصدی آسیا از تجارت خارجی ایران : معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور ...


معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان گفت: حدود 70 درصد از تجارت خارجی ایران مربوط به منطقه آسیاست. خبرگزاری ایرنا: ˈابراهیم رحیم پورˈ عصر پنجشنبه در نشست مشترک با 12 نفر از نمایندگان کشورهای خارجی در سالن اجتماعات منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم افزود: بنا داریم وضعیت خود را با کشورهای آسیایی بهبود ببخشیم.

وی با بیان اینکه ایران هفت همسایه از راه زمین و هشت همسایه از راه دریا دارد، گفت: 60 درصد مروادات ما با این 15 کشور است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، هدف از برگزاری این جلسه در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان را آشنایی نمایندگان کشورهای خارجی با مزیت ها و امکانات موجود در این منطقه برشمرد.

وی گفت: دیپلمات ها مطلع اند که چه تحول جدی در دولت ایران ایجاد شده و این مساله علاقه مندی برای مشارکت تجاری را چند برابر کرده است.

وی با اشاره به رفت و آمدهای بسیار زیاد اخیر بین ایران و کشورهای آسیایی اظهار کرد: بزودی در تهران میزبان نخست وزیر پاکستان هستیم و در طول چهار ماه آینده نیز رییس جمهوری ایران به برخی از کشورهای منطقه سفر می کند.

رحیم پور خاطرنشان کرد: رفت و آمدها با سایر کشورها در مقایسه با سال گذشته سه برابر و اقبال جهان برای برقراری مناسبات تجاری با ایران نسبت به گذشته چند برابر شده است.

وی با بیان اینکه امسال را رهبر معظم انقلاب اسلامی سالˈفرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادیˈ نامگذاری کرده اند، گفت: گرچه استان قم را بعنوان استانی معنوی، مذهبی و فرهنگی می شناسیم اما امروز با وجه دیگر این استان در عرصه ˈاقتصادیˈ نیز آشنا می شویم.

وی تاکید کرد: با مراودات بین ما و شما، نیاز اقتصادی دوطرف با تدابیر اتخاذ شده تامین می شود و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نیز دارای ویژگی های خاصی در این زمینه است.

رحیم پور،قرارداشتن این منطقه درˈقلب ایرانˈرا یکی از ویژگی های سلفچگان برشمرد و نزدیکی به مراکز صنعتی و تجاری چند استان مهم ایران، گردشگری مذهبی، ترانزیت کالا و تجارت را از دیگر مزیت های این منطقه اعلام کرد.

وی با بیان اینکه استعدادهای خوبی در استان قم برای سرمایه گذاری وجود دارد، اظهار کرد: هدف دولت تدبیر و امید، تامین معیشت و رفاه برای مردم کشور است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه همچنین اظهار کرد: در مسیر مذاکرات هسته ای مراحل خوبی را طی کرده ایم و مراحل بعدی نیز با استحکام در حال برگزاری است.

در این جلسه به منظور قدردانی از وزارت امور خارجه در تشکیل این جلسه، تندیس و لوح یادبود منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به معاون وزیر امور خارجه اهدا شد.

12 نفر از سفیران و رایزن های اقتصادی کشورهای آسیایی و اروپایی به منظور آشنایی با توانمندیهای منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان(استان قم) امروز از این منطقه بازدید کردند و با مزیت ها و امکانات آن برای سرمایه گذاری آشنا شدند.

در این بازدید نمایندگان کشورهای ایتالیا، ترکیه، ژاپن، کره شمالی، چین، افغانستان، پاکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ارمنستان و فیلیپین حضور داشتند.

در این جلسه؛ استاندار قم، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، رییس گروه تشویق سرمایه گذاری خارجی کشور و سفیران کشورهای افغانستان، پاکستان و ارمنستان نیز سخنرانی کردند.

این هیات خارجی پس از بازدید از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان از کتابخانه عمومی آیت الله مرعشی نجفی (ره) و حرم مطهر حضرت معصومه(س) دیدن کردند.

ˈمنطقه ویژه اقتصادی سلفچگانˈ به وسعت دوهزار هکتار در 50 کیلومتری جنوب غربی شهر قم و 185 کیلومتری شهر تهران و در چهار راه جاده های ترانزیت در مرکز ایران واقع است.

این منطقه مهمترین و نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی و اقتصادی کشور به شمار می آید که در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه های اصلی جنوب، شرق و غرب ایران قرار دارد.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان دارای موقعیتی ممتاز و منحصر به فردی در برقراری ارتباط با کشورهای اروپایی، آسیای میانه و خلیج فارس برای تولید، واردات، صادرات و ترانزیت کالاست و نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان کشور دارد.


ویدیو : سهم 70 درصدی آسیا از تجارت خارجی ایران