سهم ارامنه در سینمای ایران : ارامنه از آغاز پیدایش سینما در ایران تا به امروز ...


ارامنه از آغاز پیدایش سینما در ایران تا به امروز نقش موثری را در بهره‌برداری از این هنر صنعت به عهده داشتند که اوانس اوهانیانس، ساموئل خاچیکیان، روبیک منصوری، آربی اوانسیان و واروژ کریم‌مسیحی از جمله این افراد هستند. خبرگزاری ایسنا: ارامنه از آغاز پیدایش سینما در ایران تا به امروز نقش موثری را در بهره‌برداری از این هنر صنعت به عهده داشتند که اوانس اوهانیانس، ساموئل خاچیکیان، روبیک منصوری، آربی اوانسیان و واروژ کریم‌مسیحی از جمله این افراد هستند.

در اولین روز سال نو میلادی نقش ارامنه در سینمای ایران را بررسی کرده است.

«ژوژ اسماعیلوف» در سال 1288 از جمله نخستین فیلم‌های مستند سیاحتی را فیلمبرداری کرد، «آلک‌ساگینیان» در سال 1296نخستین سالن سینما را (به شیوه امروزی) در شهرستان‌ها بنام سینما «سولی» در تبریز راه‌اندازی کرد، «اوانس اوهانیانس» نخستین آموزشگاه سینمایی را درسال 1309 بنام مدرسه «آرتیستی سینما» تاسیس کرد و نخستین فیلم‌ داستانی بنام «آبی و رابی» در سال 1309 توسط اوهانیانس ساخته شد.

همچنین تعدادی از نخستین بناهای ویژه‌ی نمایش فیلم مانند «سینما دیانا» (سپیده) و «متروپل» (رودکی) توسط «وارطان هوانسیان» طراحی شده است.

«میشا گیراگوسیان» و «هایک اجاقیان» هم از نخستین طراحان جدی دیوارکوب و پلاکارد در سینمای ایران بوده‌اند و بخشی از نخستین استودیو‌های فیلمسازی نیز بنام «دیانا فیلم»،«ساناسار خاچاطوریان» درسال 1329، البرز فیلم «سیمیک کنستانتین»،«جانی باغداساریان» و «واهان ترپانچیان» در سال 1330 و آژیر فیلم «ژوزف واعظیان» در سال 1336 توسط ارامنه بنیان گذاشته شده است.

«ستاره سینما» یکی از بادوام‌ترین نشریه‌های سینمایی بوده که از سال 1332 تا 1357 توسط «بارویر گالستیان» منتشر شده است.

اما «ساموئل خاچیکیان» از مطرح‌ترین ارامنه در سینمای ایران محسوب می‌شود که نخستین آنونس تاریخ سینما را برای فیلم «دختری از شیراز» ساخت و بسیاری از پرفروش‌ترین فیلم‌ها را نیز چون «ضربت» و «عقاب‌ها» ساخته است.

از«آلکس آقابابیان» هم به عنوان یکی از فعالان حرفه‌ی دوبله در ایران یاد می‌شود و «گورگن گریگوریانس»،«روبیک منصوری»،«روبیک زادوریان» نیز کسانی بودند که پایه‌های فنی سینمای ایران را مستحکم کردند.

«زاون‌ هاکوپیان» در سال 1337 از بنیان‌گذاران فیلم‌خانه ملی ایران بود و «آربی اوانسیان» با فیلم «چشمه» در سال 1351 در زمره فیلمسازان موج نوی زمانه خود محسوب می‌شود.

از واروژ کریم‌مسیحی سازنده «پرده آخر» که سالها قبل هم شاهد فیلم «تردید» از او بودیم هم به عنوان یکی از کارگردانان مطرح سینمای ایران یاد می‌شود.

آنیک شفرازیان،آرمائیس هوسپیان، ایرن زازیانس،لوریک میناسیان، لوریک میناسیان،ژانت اوانسیان و ماهایا پطروسیان از بازیگران ارمنی سینمای ایران بوده و هستند و در حوزه‌های دیگر نیز می توان از لوریس‌چکناواریان(آهنگساز)،دیگران تومانیان(متخصص لابراتوار)، زاون قوکاسیان(منتقد)،آندره آرزومانیان(آهنگساز)،مانفرد اسماعیلی (دستیار کارگردان)، سیمون سیمونیان (نویسنده و مترجم سینمایی)، روبرت صافاریان (منتقد) و آرشاک غوکاسیان (دوبلور) نام برد.


ویدیو : سهم ارامنه در سینمای ایران