سقوط شاخص به مرز 57 هزار واحد : شاخص بازار سهام امروز دوشنبه نیز با کاهش همراه ...


شاخص بازار سهام امروز دوشنبه نیز با کاهش همراه شد، این در حالی است که روند نزولی شاخص بورس به عنوان دماسنج بورس طی روزهای اخیر با افت شدیدی همراه بوده است. خبرگزاری مهر:  شاخص بازار سهام امروز دوشنبه نیز با کاهش همراه شد، این در حالی است که روند نزولی شاخص بورس به عنوان دماسنج بورس طی روزهای اخیر با افت شدیدی همراه بوده است.

براین اساس شاخص کل بورس در پایان معاملات روز جاری با 162.6 واحد افت نسبت به روز گذشته در عدد 57 هزار و 35 واحد متوقف شد. شاخص بورس امروز کار خود را با رقم 57 هزار و 198 واحد آغاز کرد، تابلوی بورس در بالاترین میزان رقم 57 هزار و 215 واحد و در کمترین میزان رقم 57 هزار و 31 واحد را به ثبت رساند.

درحال حاضر ارزش بازار سهام به مرز 280 هزار میلیارد تومان، مجموع حجم معاملات در پایان دادو ستد امروز به 267423320 سهم، مجموع ارزش معاملات 1135215 میلیون ریال و جمع تعداد معاملات به 36232 معامله رسید.

بورس تهران سوم شهریور‌ماه جاری قله 61 هزار واحد را فتح کرد، شاخص که ركوردشكنی های بی سابقه ای را تجربه كرده بود و حتی در یک روز توانست دو قله 60 و 61 هزار واحدی را پشت سربگذارد، در حال حاضر 4 هزار واحد ریزش را تجربه کرده است.

این در حالی است که معاون شرکت بورس پیش‌بینی کرد: افت شاخص به روزهای پایانی رسیده است و سرمایه‌گذران پاداش صبرشان را می‌گیرند. بازار متعادل امروز، پایان یاقتن روزهای کاهشی و به انتها رسیدن افت شاخص را نشانه رفته است و در روزهای آینده، انتظار می‌رود بازاری مثبت پیش رو باشد.

علی صحرایی افزود: جهت‌گیری امروز بازار مثبت بود و عمده دلیل افت شاخص بازگشایی نماد "شپنا" بود که حدود 2 ماه قبل به دلیل ارائه اطلاعات شفاف‌سازی درخصوص سود هر سهم سال مالی 92 متوقف شده بود و امروز پس از ارائه اطلاعات، بازگشایی شد.

وی افزود: باتوجه به اینکه بخشی از سرمایه‌گذاران به نقدینگی سهام بازگشایی شده، نیاز داشتند فشار فروش در این سهم افزایش یافت و همین موضوع منجر به افت شاخص و تغییر جریان در بازار شد.

صحرایی با اشاره به حجم بالای معاملات امروز گفت: امروز فرصت مناسبی برای خرید بود و بسیاری از سرمایه‌گذاران که دید میان‌مدت و بلندمدت دارند، توانستد از بازار امروز انتخاب‌های مناسب و خوبی داشته باشند و حضور پررنگ سهامدارن حقوقی نشانه‌ای مثبتی برای پایان روزهای منفی بازار است.

معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار با اشاره به اینکه بازار در حال تغییر جهت است، اظهار داشت: افت بازار چه از نظر اصلاح شاخص  و چه از نظر اصلاح قیمت در برخی صنایع به پایان رسیده است، اما با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از این افت به دلیل ریسک سیستماتیک و آثار و تبعات ناشی از تهاجم احتمالی امریکا به سوریه رقم خورده است، همچنان این ریسک می‌تواند بازار را تحت تأثیر خود نگه دارد.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران هوشمند هستند و با رصد تصمیم‌گیری‌هایی که در دنیا انجام می‌گیرد، ریسک ورود و خروج خود را پایین می‌آورند، به‌خصوص که در روزهای اخیر هزینه تهاجم به سوریه برای امریکا از طرف بسیاری از کشورهای دنیا و حتی نمایندگان کنگره این کشور بالا رفته است.

صحرایی در پایان تأکید کرد: سرمایه‌گذاران اگر نگاه کوتاه مدت برای کسب سود را کنار بگذارند و با نگاه میان‌مدت و بلندمدت وارد بازار شوند، تحت تأثیر افت‌های مقطعی از بازار خارج نمی‌شوند، چون بازار سهام در مقایسه با سایر بازارهای رقیب همچنان از شرایط ممتاز و متفاوتی در سوددهی و نقدینگی برخوردار است و سرمایه گذاران قطعاً پاداش صبر خودشان را دریافت خواهند کرد.

کارشناسان بازار سرمایه با اعلام اینکه سهامداران تعجیل نکنند و از هیجانات کاذب بپرهیزند، زیرا بازار سرمایه بزودی به شرایط عادی باز خواهد گشت، مطرح می کنند که افزایش تقاضا در راه است و در حال حاضر بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شده است. این در حالی است که آنها انتشار اخبار را در بازار سهام تاثیر گذار می دانند.


ویدیو : سقوط شاخص به مرز 57 هزار واحد