سفیر ایران در وین خبر داد: تداوم مذاکرات ایران و اتریش در پسابرجام : سفیر کشورمان ...



سفیر فرانسه در ایران , سفیر سابق ایران در عربستان , سفیر ایران در عربستان

سفیر کشورمان در اتریش از تداوم مذاکرات برای همکاری‌های بیشتر در زمینه صنعت، گردشگری و دانشگاهی بین دو کشور خبر داد.

این دیپلمات 55 سال کشورمان از سال 1365 در وزارت خارجه فعالیت خود را آغاز و از سال گذشته نیز به عنوان سفیر کشورمان در وین مشغول به کار است.

وی دکتری علوم سیاسی و کارشناس ارشد دیپلماسی و سازمان های بین المللی را در کارنامه علمی خود داشته و علاوه بر تسلط به زبان انگلیسی با زبان های فرانسوی وآلمانی نیز آشنایی دارد.

عبادالله مولایی در گفت‌وگو با ایسنا ، در ارزیابی خود از چشم انداز تعامل و روابط تهران و وین در دوران پسابرجام گفت: دو کشور ایران و اتریش در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از سنت تاریخی دیرینه‌ای برخوردار بوده اند. پیشینه مناسبات دیپلماتیک و رسمی دو کشور هم به بیش از یک و نیم قرن گذشته باز می‌گردد.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های بارز مناسبات جمهوری اسلامی ایران و اتریش ماهیت چند وجهی آن است. به بیان دیگر روابط دوجانبه تنها به یک زمینه خاص محدود نمی شود بلکه به علت برخورداری دو کشور از ظرفیت ها و امکانات متنوع و گسترده برای همکاری در اکثر حوزه های سیاسی، اقتصادی، تجاری، صنعتی، علمی، فرهنگی، دانشگاهی، گردشگری و مانند آن دو طرف از امکان لازم برای شکل دهی به مناسباتی تمام عیار برخوردارند.

این دیپلمات کشورمان با بیان این که مناسبات در دوره پسا برجام و در پرتو میزبانی مطلوب وین از آغاز تا فرجام مذاکرات هسته ای از فضای مثبت تری برخوردار شده است افزود: زمینه برای برداشتن گام های بلندتر در همکاری های بین ایران و اتریش بیش ازپیش مساعد تر شده است. نکته حائز اهمیت دیگر این است که آقای فیشر رئیس جمهور اتریش نخستین مقام عالیرتبه اروپایی بود که پیش از اجرایی شدن برجام عازم تهران شد و این سفر فصل جدیدی در روابط وین و تهران گشود.

سفیر کشورمان در وین با تاکید براینکه تردیدی نیست که فضای دوران پسابرجام با فضای دوران پیش از برجام در روابط ایران و اتریش تمایزها و تفاوت های قابل توجهی داشته است گفت: فرصت های نوظهور و امکان های متنوع دوران پسابرجام زمینه مساعدی فراهم آورده است که در پرتو آنها می توان به بازتعریف و پیشبرد ابعاد مختلف روابط فیمابین اهتمام ورزید. براین اساس، چشم انداز روابط جمهوری اسلامی ایران و اتریش در مجموع روشن و نویدبخش است.

وی ادامه داد: ازسوی دیگر شایسته است به دو نکته حائز اهمیت دیگر در روند روابط اقتصادی دو کشور در دوره جدید هم اشاره نمایم. نکته نخست به تدوین و نهایی شدن نقشه راه همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اتریش مربوط است که چارچوب و دورنمای همکاری ها را در بسیاری از زمینه ها و بخش های مورد علاقه دو طرف تدوین و تعریف نموده و بر مسیر آینده روابط در میان مدت پرتو افکنده است. این نقشه راه، راهنما و مبنای فعالیت های اجلاس های دوره ای کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: نکته دوم به تحرکات اخیر در همکاری های بین استانی ایران و اتریش بازمی گردد که سفرهای اخیر هیات های متعددی از برخی استان های اتریش به کشورمان نمودهای بارز این تحرکات محسوب می شود. با توجه به جایگاه ایالت‌ها و استان‌ها در اقتصاد اتریش، نهادینه شدن همکاری‌های بین استانی می تواند به یکی از مولفه‌های مهم و مکمل سایر ابعاد روابط اقتصادی دو کشور تبدیل گردد.

سفیر کشورمان همچنین در مورد سفر اخیر هیأت اقتصادی ایران به اتریش و دستاوردها و یادداشت تفاهم های امضا شده در این سفر توضیح داد: با انجام این سفر گامی موثر در تداوم و تقویت تعاملات اقتصادی دو کشور برداشته شد.

وی ادامه داد: در نشست مشترک هیأت های اقتصادی ایران و اتریش نمایندگان حدود 300 شرکت اتریشی فعال در بخش های متنوع مانند ساخت و ساز، حمل و نقل، فولاد، قطعات خودرو، محیط زیست، کشاورزی و مواد غذایی حضور داشتند. هیات ایرانی نیز متشکل از صاحبان و مدیران بیش از 80 شرکت فعال و بزرگ به همراه رئیس محترم اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران بود.

مولایی به مذاکرات دوجانبه بین هیات های اقتصادی ایران و اتریش اشاره کرد و افزود: مذاکرات سودمندی بین نمایندگان شرکت ها انجام گرفت و اسنادی به ارزش بیش از 2 میلیارد یورو نیز در بخش‌هایی چون فولاد، ساخت وساز بیمارستان، قطعات خودرو، دارو و پتروشیمی به امضای طرفین رسید. درعین حال فراهم شدن بستر لازم برای تحرک بخشیدن به همکاری های جدی و بلندمدت فارغ از میزان و ارزش کمی آن از دستاوردهای بزرگ این سفر بود.

وی در خصوص اولویت‌های کشورمان برای تعامل با اتریش توضیح داد: کشور ما از موقعیت و نیز فرصت ها، مزیت ها و امکانات قابل توجه و متعددی در حوزه های اقتصاد و صنعت و تجارت برخوردار است. تردیدی در این واقعیت نیست که آهنگ مناسبات با شرکای خارجی در شرایط پسابرجام باید بر مبنای توانمندی ها،‌ امتیازات، ضرورت ها و اولویت های کشورمان و البته امکانات و ظرفیت های طرف های همکاری تنظیم شود.

این دیپلمات کشورمان با تاکید براینکه در دوره پسابرجام همواره به مخاطبان خود یادآور شده‌ایم که کشور ما در پی داد و ستد و تجارت صرف نیست، افزود: بر مبنای جهت‌گیری‌های اقتصادی کلان کشور، ما موظف هستیم تا همکاری های خارجی خود را بر پایه و محور جذب سرمایه، انتقال دانش فنی و فناوری و اجرای طرح های مشترک و تولید محصولات صادرات محور قرار داده و استوار سازیم و سمت وسوی حرکت و فعالیت های ما نیز از همین رویکرد و سیاست اثر پذیرفته است.

سفیر کشورمان در وین گفت: اتریش نیز به دلیل نقش و موقعیت و ظرفیت های اقتصادی و صنعتی قابل توجه این کشور در اتحادیه اروپا و توجه به اهمیت و فرصت های اقتصادی مناطق جغرافیایی فرااروپایی با اشتیاق و علاقه‌مندی فزاینده ای به گسترش و تقویت پیوندهای اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ایران می اندیشد.

وی ادامه داد: این کشور در بخش نیروگاه، صنایع ریلی، فولاد و همچنین کاغذ و سلولزی، قطعات خودرو، تجهیزات پزشکی، نرم افزار، ساخت و ساز بیمارستان، کشاورزی، محیط زیست و دارو سازی از امکانات مناسب و خوبی برخوردار است. دراین رهگذر، امکان تحقق برخی از اولویت ها و تأمین بخشی از اهداف ما در حوزه های سرمایه گذاری و انتقال فناوری وجود دارد.

سفیر کشورمان در وین با تاکید براینکه برای تامین مالی و پوشش بیمه ای طرح ها و پروژه های مورد نظر در ایران با طرف های اتریشی توافق شده است خاطر نشان کرد: حوزه هایی همچون انرژی، محیط زیست، مدیریت منابع آب، تولید قطعات خودرو از مهمترین بخش هایی هستند که در حال حاضر شرکتهای اتریشی جهت سرمایه گذاری در آنها اعلام آمادگی کرده اند. مایلم به اطلاع برسانم که در دیدارهای اخیر نمایندگان و مسئولین نهادهای ذیربط دو کشور توافقات خوبی به منظور تامین مالی و پوشش بیمه ای طرح ها و پروژه های مورد نظر در ایران انجام شده است.

مولایی همچنین در خصوص مزیت هایی که تعامل با اتریش برای ما به دنبال خواهد داشت گفت: واقعیت این است که اروپا ترکیبی از مناطق درون اروپایی و کشورهای مختلفی است که هریک متناسب با وزن، موقعیت، سنت های سیاست خارجی و منافع خود تلاش دارند تا در تعیین و جهت دهی به سیاست های کلان اروپایی اثرگذار باشند.

وی ادامه داد: اروپا نیز به تعبیر رایج و پرآوازه در ادبیات سیاسی این حوزه، حاصل وحدت در کثرت همین تنوع و تعدد اعضا و منافع و گرایش های متمایز آنها محسوب می شود. به همین سبب، نمی توان نوع جایگاه و میزان نقش آفرینی سایر کشورهای عضو را در اتحادیه اروپا و روابط خارجی آن و مناسبات اقتصادی آن دست کم گرفته یا کم اهمیت شمرد.

این دیپلمات کشورمان با اشاره به اینکه اتریش در زمینه بهره وری صنعتی جزء سه کشور اول اتحادیه اروپایی است خاطرنشان کرد:اتریش نیز در مقام یکی از کشورهای مهم اتحادیه اروپا از بازیگران اقتصادی و صنعتی قابل توجه به ویژه در مرکز اروپا محسوب می شود که دارای مناسباتی سازنده و رو به پیشرفت با کشورمان به شمار می آید. این کشور یکی از بالاترین میزان هزینه کرد تحقیق و توسعه به نسبت تولید ناخالص داخلی را در میان کشورهای اتحادیه اروپایی داشته و بهره وری صنعتی آن نیز جزء سه کشور اول اتحادیه اروپایی است.

وی همچنین در خصوص مزیت های اتریش برای کشورمان و همچنین زمینه های موجود برای تعاملات دو جانبه این طور توضیح داد که تردیدی نیست که اتریش دارای مزیت های خوبی در بخش صنعت، گردشگری و دانشگاهی است و با استناد به این موضوع، توافقات و قراردادهای خوبی در هر سه بخش بین دو کشور منعقد گردید و تداوم مذاکرات برای همکاری های بیشتر در این زمینه ها در برنامه مذاکرات شرکت های دو طرف قرار دارد.

سفیر کشورمان همکاری در حوزه صنعت را از بخش های مهم تعاملات دو جانبه تهران -وین دانست و افزود: در حوزه صنعت به عنوان یکی از قدیمی ترین بخش های همکاری دو کشور مزیت های فراوانی برای توسعه تعاملات وجود دارد.

مولایی با اعلام این خبر که در ماه های اخیر قراردادها و موافقت نامه های قابل توجهی بین وزارتخانه ها و بخش های خصوصی ایران و اتریش منعقد شده است گفت: مذاکرات برای توسعه همکاری در این بخش همچنان در دستور کار طرفین قرار دارد. در حوزه انرژی نیز شرکت نفتی OMV یکی از شرکای مهم و طرف همکاری صنعت نفت ایران به شمار می آید و در این بخش نیز رایزنی های لازم در دستور کار قرار دارد. نکته حائز اهمیت این که خوشبختانه ایران در تمامی بخش های مذکور دارای مزیت است.

وی ادامه داد: شما به خوبی به جایگاه کشورمان در صنعت گردشگری واقف هستید که در رتبه بندی های جهانی در سطوح بالای ارزیابی ها قرار دارد. باتوجه به وجود زمینه های متنوع و گسترده همکاری در این بخش، امکان جذب سرمایه و اجرای طرح های متعدد در این عرصه هم وجود دارد.
 

 اخبار  سیاست  خارجی - ایسنا 


ویدیو : سفیر ایران در وین خبر داد: تداوم مذاکرات ایران و اتریش در پسابرجام