سفر داعشی ها با کشتی‌ تفریحی! : سازمان پلیس بین‌الملل می‌گوید برخی کسانی که ...


سازمان پلیس بین‌الملل می‌گوید برخی کسانی که از اروپا به شبه‌نظامیان افراط‌گرای پیوسته‌اند، خود را با کشتی‌های سیاحتی به خاورمیانه رسانده‌اند. جام نیوز: اینترپل می‌گوید تروریست‌های غربی که به گروه‌های مسلح در عراق و سوریه پیوسته‌اند، با کشتی‌های سیاحتی به ترکیه رفته‌اند و از آن‌جا راهی جبهه‌های درگیری شده‌اند.

بر همین اساس، این سازمان بین‌المللی خواسته است برای پیشگیری از مشکلات بیشتر، همان بازرسی‌هایی که برای مسافران خطوط هوایی صورت می‌گیرد، برای مسافران کشتی‌های سیاحتی هم اجرا شود.

پلیس بین‌الملل درباره شمار شبه‌نظامیان که از این مسیرهای دریایی خود را به گروه‌های افراطی رسانده‌اند، جزئیاتی نداده است.

رونالد نوبل، رئیس اینترپل که به‌زودی سمت خود را ترک می‌کند، در موناکو گفت که کشورها باید بیش از پیش مسیرهای سیاحتی دریایی را کنترل کنند.

مقام‌های ترکیه می‌گویند در ماه‌های اخیر صدها مسافر هوایی و زمینی را بازداشت کرده‌اند و به کشورهایشان عودت داده‌اند؛ افرادی که گمان برده می‌شده است تلاش دارند به شبه‌نظامیان افراطی در منطقه بپیوندند.

پیر سن‌هیلر، مدیر مبارزه با تروریسم در اینترپل، گفته است که بازرسی‌های هوایی و زمینی، افراد علاقه‌مند به پیوستن به شبه‌نظامیان را واداشته است که به مسیرهای دیگری رو آورند تا از بازداشت ‌شدن دور بمانند.

او گفته است ایستگاه‌های پیاپی کشتی‌های سیاحتی در طول مسیر، به این افراد فرصت می‌دهد بدون آن که سازمان‌های امنیتی رد آنها را بگیرند، از کشتی‌ها پیاده شوند و راهشان را به سوی سوریه و عراق در پیش بگیرند.

به گفته سن‌هیلر، اغلب این افراد و به‌ویژه آنها که از اروپا می‌آیند، به شهر ساحلی ازمیت در ترکیه می‌روند.

مقام‌های اینترپل می‌گویند استفاده شبه‌نظامیان از کشتی‌های سیاحتی فقط در "سه چهار ماه گذشته" شکل گرفته است.

یکی از گزارش‌های اخیر سازمان ملل متحد برآورد کرده است که در عراق و سوریه، دست‌کم ۱۵ هزار نیروی شبه‌نظامی خارجی حضور دارند که از ۸۰ کشور فعال در مبارزه علیه داعش آمده‌اند.

مدیر مبارزه با تروریسم در اینترپل می‌گوید برای جلوگیری از سفر این افراد و شناسایی آنها، کشورهای منطقه باید بیش از این اطلاعاتشان را با سازمان‌های امنیتی همدیگر به اشتراک بگذارند.


ویدیو : سفر داعشی ها با کشتی‌ تفریحی!