سفرهای دولت برای کلنگ‌ زنی نیست : روحانی با بیان اینکه "سفرهای استانی در دولت ...


روحانی با بیان اینکه "سفرهای استانی در دولت یازدهم به معنای کلنگ‌زنی، افتتاح پروژه و تصویب مصوبات فراوان نیست"، گفت: هدف اصلی دولت از سفر به استان‌های کشور دریافت مطالبات مردم و همچنین شنیدن راه‌حل‌های پیشنهادی از سوی مسئولان، فرهیختگان، دانشگاهیان، نمایندگان و صاحبنظران است. خبرگزاری ایسنا: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز (پنجشنبه) در جلسه شورای اداری استان هرمزگان با بیان اینکه "سفرهای استانی در دولت یازدهم به معنای کلنگ‌زنی، افتتاح پروژه و تصویب مصوبات فراوان نیست"، گفت: هدف اصلی دولت از سفر به استان‌های کشور دریافت مطالبات مردم و همچنین شنیدن راه‌حل‌های پیشنهادی از سوی مسئولان، فرهیختگان، دانشگاهیان، نمایندگان و صاحبنظران استان در راستای اجرای طرح‌ها و رفع مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان است.

وی با اشاره به اینکه دولت برای اجرای طرح‌های راهگشا به نظرات همگان توجه دارد، اظهار کرد: مسئولان هر استان می‌توانند برای حل بهتر مشکلاتشان راه‌حل‌های خود را ارائه کنند تا تصمیم‌گیری‌ها در پایتخت دقیق انجام شود، چرا که مردم و مسئولان هر استان مسایل و مشکلات خود را به خوبی لمس کرده و برای حل آنها صاحب تجربه هستند.

روحانی افزود: برای حل مشکلات هر استان با توجه به ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی و شرایط اقلیمی خاص آن باید انجمن‌های تخصصی متشکل از مسئولان و نخبگان و فرهیختگان آن استان دست به کار شوند.

رئیس‌جمهور چشم دوختن به خزانه دولت را یکی از مشکلات موجود در مسیر توسعه استان‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: مشکل اقتصاد کشور یارانه‌ای بودن آن است و در این مسیر نمی‌توانیم با تکیه بر یارانه به پیشرفت برسیم.

وی یکی از وظایف دولت در جهت توسعه کشور را آماده کردن فضا برای کار و در اختیار گذاشتن زمینه و امکانات برای سرمایه‌گذاران دانست و گفت: همه مسئولان استانی و نمایندگان استان‌ها در مجلس در حد توان خود می‌توانند برای آماده کردن زمینه‌های کار و فعالیت در استان‌ها نقش‌آفرین باشند.

رئیس‌جمهور ارتقای سطح فرهنگی در استان‌ها را یکی از مهمترین اقدامات برای زمینه‌سازی کار و فعالیت برشمرد و افزود: هنگامی که جایگاه اشتغال‌زایی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ارزشمند نباشد، نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.

روحانی ادامه داد: سرمایه‌گذاری نیازمند حمایت همگانی و فضای امن است چرا که اگر حمایت نشود این سرمایه به دیگر کشورها منتقل شده و این موجب محرومیت ما خواهد بود.

وی با بیان اینکه توسعه کشور راهی جز این ندارد که به دست مردم انجام شود، گفت: در این راستا دولت باید فضا را مهیا و شاخص‌های مهم اقتصادی را تعیین کند ما باید بتوانیم در شاخص‌های اقتصاد کلان ثبات بوجود آوریم.

روحانی با اشاره به اینکه یکی از تصمیمات دولت تدبیر و امید در جلسات اقتصادی در راستای مهار تورم بوده است، افزود: امروز طبق آخرین آمار با تلاش دولت نرخ تورم از ۴۳ درصد در ابتدای دولت به ۳۳ درصد رسیده است و این در شرایطی است که بسیاری از صاحب‌نظران معتقد بودند دولت نمی‌تواند با توجه به شرایط کشور به این مهم دست یابد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت همچنین گام‌های مهمی را در مسیر اشتغال‌زایی و رفع معضل بیکاری آغاز کرده است، تصریح کرد: امروز سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه به کشور آغاز شده و شرکت‌های خارجی بسیاری به دنبال کار و سرمایه‌گذاری در کشورمان هستند که این موجب ناراحتی صهیونیست‌ها نیز شده است.

روحانی تصریح کرد: ایران استعداد بالایی برای رشد و توسعه دارد و امروز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی‌مان به کمک آمده و مطمئناً به توسعه کشور شتاب بیشتری خواهد داد.

وی با بیان اینکه وظیفه دیگر دولت در مسیر توسعه و پیشرفت کشور تلاش برای برقراری وحدت و آشتی در کشور است، گفت: اینکه احزاب و جناح‌های مختلف داشته باشید، اشکالی ندارد و همه می‌توانند با یکدیگر رقابت کرده و نظرات خود را تبیین کنند اما ایجاد انشقاق و شکاف و نسبت‌های تند و ناروا به یکدیگر دادن مناسب نیست.

روحانی با اشاره به اینکه دولت باید فضای سیاسی و اجتماعی متعادلی را در کشور ایجاد کند، تصریح کرد: بنده در این راستا از همه جناح‌ها و گروه‌ها در مبنای شایسته‌سالاری در دولت استفاده می‌کنم و امروز هم همه نظرات در دولت شنیده می‌شود و هیچ تصمیمی بدون رأی اعضای دولت و بررسی کامل اتخاذ نمی‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مبنای دولت بر مشورت است، گفت: دولت باید زمینه‌ها را در همه بخش‌های توسعه‌ای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مهیا کند، اما کار اصلی باید توسط مردم انجام شده و آنها دولت را یار و همراه خود بدانند.

وی، استان هرمزگان را یکی از استراتژیک‌ترین استان‌های کشور با ظرفیت‌های فراوان از جمله وجود جزایر مختلف در آن توصیف و خاطر نشان کرد: برای توسعه این استان تصمیماتی از سوی دولت طی ماه‌های گذشته بررسی و اتخاذ شده و برخی تصمیمات هم به واسطه این سفر و مشاهده برخی از مشکلات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: یکی از تصمیماتی که دولت آن را دنبال خواهد کرد، در خصوص فعال کردن جزایز استان هرمزگان است، چرا که این جزایر از جهات مختلف بسیار با اهمیت هستند.

روحانی مرکزیت حمل و نقل و صادرات و واردات کشور را از دیگر ویژگی‌های فوق‌العاده استان هرمزگان برشمرد و اظهار کرد: دولت منابع کافی برای تکمیل فاز دوم بندر شهید رجایی را تأمین کرده و فاز سوم این بندر هم ان‌شاء‌الله سال بعد آغاز و در دولت یازدهم به انجام خواهد رسید.

رئیس‌جمهور همچنین ابراز امیدواری کرد مطالعات و اقدامات اولیه احداث فاز چهارم و پنجم بندر شهید رجایی هم در دولت یازدهم به انجام برسد.

روحانی با تأکید بر اینکه بندرعباس باید مرکز صادرات و واردات برای ایران و همسایگان شمالی کشور در آسیای مرکزی و حتی منطقه قفقاز باشد، گفت: توسعه بنادر و آبادانی سواحل جنوبی کشور از جمله اقداماتی است که باید در جهت توسعه استان هرمزگان و دیگر استان‌های ساحلی جنوب کشور انجام شود.

وی با بیان اینکه تبدیل شدن استان هرمزگان به قطب بزرگی برای تولید فولاد از دیگر تصمیماتی است که در خصوص توسعه این استان اتخاذ شده، گفت: ان‌شاء‌الله با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دولت یازدهم تولید فولاد به ده میلیون تن خواهد رسید.

روحانی با بیان اینکه مسأله محیط زیست مورد توجه دولت قرار دارد، گفت: اگر مسایل محیط زیست را حل نکنیم توسعه ما پایدار و تأثیرگذار نخواهد بود و دولت در این راستا قدم‌های جدی را برخواهد داشت.

رئیس‌جمهور با اشاره به توسعه دیگر صنایع در استان هرمزگان از جمله شیلات و کشتی‌سازی بر تلاش و همدلی مسئولان در این زمینه تأکید کرد.

وی با اشاره به فضای مثبت نگرش امروز جهان به ایران گفت: در جلسه‌ای که با فعالان اقتصادی استان هرمزگان در خارج از کشور داشتیم آنها بیان کردند که امروز سرمایه‌گذاران ایرانی در خارج از کشور احترام پیدا کرده‌اند و این کار بزرگ متعلق به ملت ایران است که با حضور خود در انتخابات و برگزیدن مسیر اعتدال فضا را نه تنها در خارج از کشور بلکه در خارج از مرزها آرام کرده و امروز دولت از حماسه سیاسی مردم پیروی کرده و تلاش می‌کند تا سال آینده حماسه اقتصادی را نیز قدم به قدم به انجام برساند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز ملت ایران تصمیم گرفته تا از طریق تدبیر و مذاکره سازنده تحریم‌ها و زنجیرهایی که به ناحق به دست و پای کشور بسته شده را از بین ببرد و ان‌شاء‌الله با حمایت مردم و مقام معظم رهبری این کار که تاکنون به خوبی پیش رفته در آینده با گام‌های بهتری دنبال شود.

روحانی با بیان اینکه امروز به واسطه نگرش جدیدی که در دنیا نسبت به ایران بوجود آمده فضا برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی خوب و زیاد شده است، گفت: در فضای بوجود آمده بندر شهید رجایی باید به مرکزی برای صادرات کالای ایرانی به جهان و محلی برای صادرات و واردات دیگر کشورها تبدیل شود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصمیم دولت در راستای توسعه بندر جاسک و ضرورت توسعه بنادر در شرق استان هرمزگان گفت: به حول و قوه الهی در پایان دولت یازدهم چهره جاسک با اقداماتی نظیر گسترش صنایع انرژی‌بر و فولاد و پتروشیمی تغییر خواهد کرد.

روحانی افزود: همچنین بخشی از نفت کشور باید از طریق بندر جاسک صادر شود و این در حالی است که باید برای توسعه این منطقه کارهای دیگری نظیر ایجاد شهر جدید، رفع مشکلات بهداشتی و درمانی و احداث بزرگراه و فرودگاه بزرگ و بین‌المللی را در دستور کار خود قرار دهیم چرا که جاسک به عنوان یک بندر در دریای عمان و سواحل مکران برای ما اهمیت دارد.

وی با اشاره به ضرورت مقابله با معضل قاچاق بویژه قاچاق سوخت در کشور برای رسیدن به اقتصاد سالم گفت: امروز قیمت سوخت در کشور ما با قیمت جهانی آن فاصله زیادی دارد و این موجب بوجود آمدن شرایطی برای قاچاق آن شده که همه باید تلاش کنیم تا فضای سالمتری را ایجاد کرده و با این پدیده نادرست مقابله کنیم.

روحانی با بیان اینکه استعدادهای خدادادی هرمزگان باید شکوفا شده و این استان شادابتر، فعال‌تر و پرشورتر از گذشته به پیشرفت کشور کمک کند، اظهار امیدواری کرد تا دولت و مسئولین در اجرای تصمیمات خود موفق بوده و بتوانند رضایت مردم را بعد از رضای خدا و امام عصر (عج) جلب کنند.

رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر لزوم همدلی و یکصدایی میان همه مسئولان در جهت رفع مشکلات کشور، گفت: از وحدت و اتحاد خوبی که میان شیعه و سنی در این استان وجود دارد بسیار خوشحالیم و بر ضرورت تقویت این همدلی و برادری تأکید می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، پیش از سخنان رئیس‌جمهور، استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به بیان مسایل و مشکلات استان و ارائه پیشنهادات و طرح‌های گوناگون در جهت رفع این مشکلات و توسعه استان پرداختند.

همچنین محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گزارشی از تصمیمات دولت و اعتبارات اختصاص یافته به استان هرمزگان برای توسعه و تکمیل طر‌ح‌ها در بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل، راه، بهداشت و درمان، بنادر، آب و فاضلاب، عمران شهری، آموزش، فرهنگ و شیلات با اعتباری بالغ بر دو هزار و 431 میلیارد ریال در قالب 40 پروژه ارائه کرد.


ویدیو : سفرهای دولت برای کلنگ‌ زنی نیست