سر لیست كیست؟ : ٣٧ سال از وقوع انقلاب اسلامی می گذرد و در این روزها و بعد از ...



ارسال لیست بیمه , لیست قیمت لپ تاپ ایسوس , لیست سایت های تبلیغاتی رایگان


٣٧ سال از وقوع انقلاب اسلامی می گذرد و در این روزها و بعد از تلاش های دولت برای آرام کردن فضای ناشی از سودمدیریت در سال های قبل،کشور بیشتر از هرزمان دیگری به آرامش نیاز دارد. البته آرامشی كه از آن بوی امید به مشام برسد نه آرامش ناشی از یأس و انزوای مردم.

 

خبری که در روزهای گذشته توسط رسانه های اصولگرابه نقل از یک عضو شورای مرکزی ائتلاف اصول‌گرایان منتشر شد که قابل تامل است.حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در حاشیه مراسم بزرگداشت شیخ نمر به خبرنگاران خبرداد آیت ا... هاشمی رفسنجانی در لیست جامعه مدرسین برا انتخابات مجلس خبرگان قرار نگرفته است. یار امام خمینی  بعد از سال ها از لیست جامعه مدرسین برای انتخابات مجلس خبرگان حذف شد! البته این خبر تا اعلام لیست نهایی رسمیت پیدا نمی كند اما تجربه نشان داده است که اخبار رسانه‌های اصولگرا در مسائل مربوط به این طیف سیاسی به واقعیت نزدیک است. 

 

آیت ا... هاشمی در تمامی دوره‌های گذشته كه در انتخابات مجلس خبرگان شركت كرده بود در لیست جامعه مدرسین قرار داشت و از سویی خبر می‌رسد جامعه روحانیت مبارز كه هاشمی رفسنجانی از چهره‌های شاخص این تشكل محسوب می شود از قرار دادن نام ایشان در لیست نهایی جامعه روحانیت مردد است. البته مدتی است آیت ا.. هاشمی با موضع‌گیری‌های این تشكل و حمایت‌های سال‌های گذشته این طیف از جریان احمدی نژادی‌ها رابطه خوبی با برخی اعضا و روش های جدید فکری آن ها ندارد.

 

با بررسی اوضاع ایران و هژمونی گروه ها و جناحین سیاسی می توان به تحلیلی درباره فضای سیاسی كه در آن قرار داریم و راهی كه آمده ایم دست یافت.


   خروج از لیست،به‌سوی مردم
اول اینکه بعد از گذشت اتفاقاتی مانند تخریب هاشمی رفسنجانی در مناظره های انتخاباتی سال ٨٨ و از سویی رد صلاحیت آیت‌ا... در سال ٩٢ و حمایت از حسن روحانی در انتخابات همان سال، چهره هاشمی كه به دلیل اتفاقات و برخوردهای سیاسی تضعیف شده بود قدرتمندتر از قبل به عرصه برگشت.

 

حال با توجه به اتفاقاتی كه در كشور افتاده سوالی مطرح می شود كه آیا بعد از گذشت این همه سال و اتفاقات سیاسی سال های گذشته هاشمی به لیست احتیاج دارد یا لیست به هاشمی؟! دوم اینکه با نزدیك شدن به فضای انتخاباتی و با توجه به نظرسنجی های موجود، حامیان دولت كه خارج از دایره حامیان هاشمی و خاتمی و اصلاح‌طلبان نیستند از شانس بالایی در میان قاطبه مردم برخوردارند و در صورت فراهم بودن شرایط مشاركت حداكثری مردم برنده این انتخابات حامیان این جریان سیاسی خواهند بود.


   هاشمی 84 یا هاشمی 94 ؟
 سوم اینكه هاشمی سال ٩٤ دیگر هاشمی سال ٨٤ نیست. هاشمی در سال‌هایی که به دلایل مختلف عده ای سعی در جدا کردن وی از بدنه اجتماع داشتند خود را به مردم نزدیك كرده و حامیانی بیش از پیش در بطن مردم پیدا كرده‌است. این موضوع را می توان در خوشحالی مردم از ثبت نام آیت ا... در انتخابات ٩٢ و ناراحتی عمومی از ردصلاحیت وی مشاهده كرد.


  چند دستگی در جامعتین
 در سال های گذشته همیشه لیست های انتخاباتی با حضور چهره‌های سرشناس وزن کافی پیدا می کردند و حالا باتوجه به پایگاه عمومی آیت ا... عدم قرار گرفتن او در لیست جامعه مدرسین لیست های این جریان با بحران سر لیست مواجهند .  این موضوع به هاشمی رفسنجانی ضربه زیادی وارد نمی کند اما در بدنه این تشکل مشکلاتی را ایجاد می کند و حامیان سنتی این تشکیلات را به نوعی ازآن دور می کند .

 

هاشمی چه در لیست جامعه یا جامعه روحانیت باشد و چه نباشد رای سنتی خود و از طرفی حمایت حامیان دولت را دارد و خللی در بدنه رای ایشان به وجود نمی آید و ایراد کار به بدنه طیف سنتی جامعتین است که مقاصد انتخاباتی را به مقاصد گفتمانی ترجیح می دهند. هاشمی به حضور در لیست های انتخاباتی نیازی ندارد و به همین صورت هم می تواند بارأی بالا و معنادار  به مجلس خبرگان راه پیدا کند. از طرفی با اتفاقاتی که سال گذشته در جریان انتخاب رئیس مجلس خبرگان پیش آمد پرواضح است که راه هاشمی از بسیاری از کسانی که نگاه کوتاه مدت به سیاست برای حفظ نظام دارند جداست.


 بحران سر لیست ها از قدیم تا کنون
هرچند جامعتین با بحران سرلیست در آینده مواجه خواهند شد و برای قرار دادن سرلیست در لیست‌های خود با مشكل مواجه خواهد شد اما نکته مهم تر در این میان شکسته شدن پیوند ها در بین یاران  انقلاب و رویارویی با یکدیگر در فضای انتخاباتی است. بزرگان سیاسی جناحین نباید به گونه ای عمل کنند که حرمت بزرگان و یاران انقلاب و امام شکسته شود و به نوعی حرمت متولی های انقلاب شکسته شود. جامعتین علاوه بر وحدت با بحران دیگری به نام سرلیست دست‌و‌پنجه نرم خواهند کرد و باید دید حذف نام هاشمی از لیست یاران سابقش باعث جدایی افراد دیگری از این گروه خواهد شد یا خیر؟


 اخبار انتخابات  خبرگان  -  قانون /سینارحیم پور


ویدیو : سر لیست كیست؟