سرنوشت قیمت‌ خودرو در سال آینده :       دنیای اقتصاد: روز گذشته مسوولان فروش ...



 

 

قیمت خودرو , قیمت روز خودرو , قیمت خودرو کارکرده

 

دنیای اقتصاد: روز گذشته مسوولان فروش ایران خودرو پس از ماه‌ها میزبان خبرنگاران شدند، تا گزارشی از وضعیت فروش محصولات این شرکت پس از هدفمندی یارانه‌ها ارائه کنند، اتفاقا پرسش‌های دیروز خبرنگاران نیز حول محور «کاهش قیمت دو تا پنج درصدی محصولات ایران خودرو» و حواشی مربوط به آن بود.

 

قیمت‌های جدید، تا پایان سال معتبرند

ایران خودرویی‌ها 28 آذر همزمان با اولین روز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، به یکباره اعلام کردند که قیمت محصولات خود را دو تا پنج درصد کاهش داده‌اند، حال آنکه به فاصله کمی از این اقدام، مسائل مختلفی در مورد عواقب کاهش قیمت‌ها مطرح شد.

برخی شنیده‌ها حکایت از آن داشت که فروش ایران خودرو در نتیجه کاهش قیمت‌ها، کمی افت کرده است.

همچنین شنیده می‌شد که کاهش قیمت‌ها به دستور وزارت صنایع و معادن بوده است. روز گذشته خبرنگاران رسانه‌های مختلف در حالی این اخبار غیررسمی را با مدیرفروش شرکت ایران خودرو مطرح کردند که وی اخبار مذکور را تکذیب و اقدام این شرکت را در کاهش قیمت‌ها، با تدبیر و شجاعانه دانست.

علی اصغر سرایی نیا گفت:قصد ما از این اقدام، تحریک بازار، همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بود.

وی با رد ضمنی دخالت وزارت صنایع و معادن در این موضوع نیز افزود: تصمیم ایران خودرو برای كاهش قیمت محصولات در واقع تدبیر مدیرعامل این شركت بود و این تصمیم پیش از مصوبه كمیته خودرو اتخاذ شد.

یکی از خبرنگاران حاضر در این نشست عنوان کرد که شنیده می‌شود که سود ایران خودرو از بابت اجرای طرح مذکور با کاهش 400 میلیاردی روبه‌رو بوده، اما سرایی‌نیا ضمن تکذیب عدد کاهش سود عنوان کرد که این عدد درست نیست.

وی در عین حال تاکید کرد: قیمت‌های اعلام شده در قالب کاهش دو تا پنج درصدی، قطعا تا پایان امسال معتبر خواهند بود، اما اینکه سال بعد چه اتفاقی در مورد قیمت‌ها رخ بدهد، هنوز مشخص نیست.

وی همچنین در مورد اینكه چرا كاهش قیمت در همه محصولات ایران خودرو به صورت یكسان قابل مشاهده نیست؟ گفت: این یك موضوع طبیعی است؛ چرا كه قیمت خودروها با هم متفاوت است و طبیعتا كاهش پنج درصدی قیمت در خودرویی كه قیمت آن بالاست، بسیار محسوس‌تر از خودروهایی با قیمت پایین یا متوسط است.

وی در این مورد نیز که ایران خودرو سود خود را به دلیل کاهش قیمت‌ها، کم کرده است، گفت: برنامه ما این نیست كه سود شركت را كم كنیم، بلكه تصمیم داریم با افزایش بهره‌وری و مدیریت هزینه، قیمت تمام شده را كاهش دهیم.

به گفته مدیرفروش ایران خودرو، کاهش قیمت‌ها در اثر رشد بهره وری اعمال شده، حال آنکه این پرسش پیش می‌آید که اگر ایران خودرو بهره‌وری را بالا برده و در نتیجه آن، قیمت را کاهش داده است، پس چرا نسبت به ثبات و ادامه این کاهش قیمت، تردید وجود دارد؟

پاسخ این پرسش را مدیر روابط عمومی ایران خودرو این گونه داد که چون از یک سال و اندی پیش بحث اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها جدی‌تر شد، ایران خودرو از همان موقع اقدامات لازم در مورد افزایش بهره‌وری را انجام داد.

عبدالله بابابی که خود سابقه مدیریت فروش در شرکت پارس خودرو را دارد افزود: در واقع کاهش قیمت‌ها از مدت‌ها پیش در دستور کار ما بود، ولی خبر آن همزمان با اجرای قانون یارانه‌ها اعلام شد.

 

محبوبیت سمند

نگاهی به آمار تولید ایران خودرو از این نکته حکایت می‌کند که در حال حاضر پژو 405 و 206، پرتیراژترین محصولات شرکت به حساب می‌آیند و طبعا فروش آنها نیز نسبت به سایر محصولات ایران خودرو بالاتر است.

این موضوع در شرایطی است که به اعتقاد مدیرفروش ایران خودرو، هم اکنون «سمند» محبوب ترین محصول ایران خودرو به حساب می‌آید. سرایی نیا با اشاره به اینکه سمند از 206 هم محبوب تر است، تاکید کرد:سمند از محبوبیت بیشتری برخوردار است، چون خودرو ملی ما است.

این گفته وی در حالی است که با توجه به میزان فروش و ارتباط آن با تیراژ تولید، به نظر می‌رسد که دو محصول پژو 405 و 206 محبوبیت بیشتری در میان مشتریان پیدا کرده اند. 

 

عدم موفقیت پژو 407

ایران خودرویی‌ها حدود دو سال پیش محصولی به نام پژو 407 را وارد بازار کردند تا در جمع خودروهای سواری لوکس نیز جایگاهی را برای خود به دست آورند. این در حالی است که طبق اخبار رسیده از بازار، 407 مطابق انتظارات فروش نرفت.

مدیر فروش ایران خودرو در این مورد گفت:چون شرکتی خارج از سیستم فروش مرکزی ایران خودرو، پژو 407 را عرضه کرد، این محصول چندان در بازار موفق نبود. به گفته سرایی نیا، ایران خودرو در حال حاضر فروش 407 را به برخی نمایندگی‌های خود واگذار کرده و به نظر می‌رسد فروش این محصول روند بهتری پیدا خواهد کرد.

 

اتمام تعهدات دوگانه‌سوزها تا بهمن

مدیر فروش ایران خودرو در ادامه نشست خبری دیروز، گریزی به تعهدات این شرکت در مورد خودورهای پایه گازسوز زد و گفت: با توجه به وجود برخی مشكلات در تامین قطعات موتور پایه‌گاز سوز EF7، نیمی از تعهدات ایران خودرو در قبال تحویل خودروهای پایه‌گازسوز، تا پایان دی ماه و نیمی دیگر نیز در بهمن ماه عملی خواهد شد.

 

برخورد با لیزینگ‌های سهل انگار

سرایی‌نیا همچنین در مورد شیوه فروش لیزینگی این شركت گفت: بعضی لیزینگ‌ها كه از ما خودرو دریافت می‌كنند، در اجرای تعهداتشان نسبت به مردم كوتاهی كرده‌اند كه باعث می‌شود با آنها برخورد كنیم اما شركت‌های لیزینگی هم داریم كه تحویل ماشین از سوی آنها به مشتری كمتر از 24 ساعت طول می‌كشد.

وی در مورد مسائل دیگری كه در حوزه لیزینگ خودرو مطرح است، نیز گفت: مسائل مالی لیزینگ‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد كه توسط بانك مركزی بررسی می‌شود و اگر این شركت‌ها نتوانند ملاك‌های بانك مركزی را به دست آورند، از چرخه فروش ما حذف خواهند شد..../ تحلیل : عصر ایران

 



ویدیو : سرنوشت قیمت‌ خودرو در سال آینده