سرنوشت خارجی های لیگ برتر ایران : بار دیگر نام «عیسی اندوی» دروازه بان بلندبالای ...


بار دیگر نام «عیسی اندوی» دروازه بان بلندبالای سال های نه چندان دور ذوب آهن بر سر زبان ها افتاد. پیوستن دوباره اندوی به ذوب باعث شد تا مهمترین بازگشت های دوباره بازیکنان خارجی به لیگ برتر ایران را مورد بررسی قرار دهیم.



هفته نامه تماشاگران امروز - سعید یوسفی: حامد لک دروازه بان ثابت باشگاه تراکتورسازی تبریز در دیدار تیمش برابر فولاد دو اشتباه بارز داشت. اشتباهاتی که زمینه ساز شکست تیمش شد. لک پس از این اشتباهات مورد غضب رسول خطیبی قرار گرفت. او ابتدا مجبور شد با اتوبوس از اهواز به تبریز بازگردد و حالا هم در لیست مازاد تیمش قرار گرفته است. این تصمیم باعث شد تا بار دیگر نام «عیسی اندوی» دروازه بان بلندبالای سال های نه چندان دور ذوب آهن بر سر زبان ها بیفتد. پیوستن دوباره اندوی به ذوب باعث شد تا مهمترین بازگشت های دوباره بازیکنان خارجی به لیگ برتر ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

عیسی اندوی

با شنیدن نام اندوی پیش از هر چیز قد و قامت بلند این دروازه بان اهل سنگال را به خاطر می آوریم. اندوی که چهار سال در ذوب آهن اصفهان حضور داشت در سال 2009 راهی لیگ حرفه ای اوکراین شد تا پیراهن تیم «وولین لوتسک» را بر تن کند. او در اوکراین 39 بار به میدان رفت و با شروع فصل 2013-2012 لیگ آلمان به تیم گروترفورث پیوست. او در آلمان فرصتی برای نمیاش توانایی هایش به دست نیاورد تا اینکه غضب رسول خطیبی در مورد دروازه بان اول تیمش راه بازگشت عیسی اندوی به ایران و حضورش در تراکتور را هموار کرد.

لیگ برتر ایران , سایت های برتر ایران , جدول لیگ برتر ایران


لئوناردو پیمنتا

فصل 2008-2007 بود که این مهاجم برزیلی از باشگاه آویشتا به صنعت نفت آبادان پیوست. حاصل این انتقال به ثمر رساندن 12 گل در 30 بازی بود. درخشش پیمنتا در نفت باعث شد که مسئولان باشگاه «حتی امارات» سخت در پی به خدمت گرفتن این بازیکن باشند. در نهایت همین اتفاق هم افتاد و پیمنتا در فصل 2009-2008 بیست و هشت بار برای این باشگاه اماراتی به میدان رفت و 19 گل زد. در پایان همان فصل تراکتوری ها خواهان به خدمت گرفتن این مهاجم شدند. پیمنتا به تبریز آمد، 52 بازی کرد و تنها 6 گل به ثمر رساند و پس از دو فصل از جمع سرخپوشان جدا شد.


عماد رضا

عماد رضا که با 70 گل بهترین گلزن خارجی تاریخ لیگ برتر است، در حالی در سال 2005 از الوکره قطر به فولاد پیوست که سابقه پوشیدن پیراهن تیم هایی مثل الزوراء عراق و الغرافه قطر را هم در کارنامه داشت.

رضا در اهواز 14 بار بازی کرد و 8 گل زد. او سپس به اصفهان رفت و از سال 2006 تا 2010 پیراهن زرد رنگ سپاهان را بر تن کرد. او در چهار سال حضور درخشانش در سپاهان 104 بار به میدان رفت و 50 گل هم به ثمر رساند اما در سال 2010 در تصمیمی عجیب راهی مصر شد و به الزمالک پیوست. عماد در مصر تنها دو بازی انجام داد و بلافاصله به صورت قرضی به شاهین بوشهر پیوست و در فصل 2012-2011 دوباره به تیم سابقش پساهان پیوست، 22 بار به میدان رفت و 9 گل هم به ثمر رساند.

100 سایت برتر ایران , صد سایت برتر ایران , لیگ برتر فوتبال ایران


کرار جاسم

کرار در سال 2009 پس از دو سال بازی در الوکره به تراکتورسازی پیوست. او که در تبیز خیلی محبوب بود 47 بازی برای این تیم انجام داد و 12 بار هم گلزنی کرد. کرار در سال 2011 به استقلال تهران آمد و پس از درگیری بر سر زدن یک ضربه ایستگاهی با مجتبی جباری تنها پس از 8 بازی عطای حضور در این تیم را به لقایش بخشید و به صورت قرضی به شاهین بوشهر پیوست. او در بوشهر تنها یک بار به میدان رفت و در میانه های فصل به عجمان امارات ملحق شد. 13 بازی و 2 گل در امارات و بازگشت دوباره به عراق تصمیم جدید کرار برای ادامه راه بود. او ابتدا با قراردادی قرضی به نجف پیوست و سپس به عضویت الطلبه عراق درامد. کرار در الطلبه 14 بازی انجام داد، 6 گل زد و در آغاز فصل جدید لیگ برتر دوباره پیراهن استقلال تهران را بر تن کرد.


آدریانو آلوز

سال 2001 بود که هر هفته خبرها حکایت از درخشش یک برزیلی در تیم شهاب زنجان داشتند. آلوز تنها یک نیم فصل پیراهن شهاب زنجان را بر تن کرد و در نیم فصل همان سال به استقلال اهواز ملحق شد. او چهار سال عضو این تیم بود و در این چهار سال 76 بار برای تیمش بازی کرد و 18 گل هم به ثمر رساند. البته در این میان استقلالی های اهواز برای یک دوره کوتاه آلوز را به النصر امارات قرض دادند و در بازگشت دوباره به مس کرمان فروختند. سایپا، داماش و ملوان به ترتیب دیگر تیم هایی هستندکه آلوز با پیراهن آنها به میدان رفته است.

جدول لیگ برتر فوتبال ایران , دید برتر ایران , دانشگاه های برتر ایران


ادر لوسیانو (ادینیو)

آقای گل این روزهای لیگ برتر فصل 2008-2007 بود که از باشگاهی نه چندان نام آشنا در لیگ پرتغال به نام «اسپورت کلاب» به مس کرمان پیوست. او در 3 فصل حضورش در کرمان 103 بار با پیراهن این تیم به میدان رفت و 47 گل زد. درخشش ادینیو در مس مورد توجه باشگاه الشارجه قرار گرفت و آنها در سال 2012 این مهاجم برزیلی را به خدمت گرفتند.

ادینیو در شارجه 17 بازی کرد و 10 گل زد و سال بعد دوباره به مس بازگشت. 8 گل در 28 بازی حاصل این بازگشت دوباره بود. لوسیانو در پایان همان فصل از مس جدا شد و به پرشورهای تبریز پیوست و حالا هم با 12 گل در صدر جدول گلزنان لیگ برتر امسال قرار دارد.


خارجی هایی که بیشترشان پس از ترک ایران، در غبار گم شدند

اینجا آخر دنیاست

سرنوشت خارجی هایی که در لیگ ایران بازی کردندن چه شد؟ از زمان حرفه ای شدن لیگ پای خارجی های زیادی به کشورمان باز شد. در میان این همه بازیکن، غیر از ابراهیم توره که به موناکو پیوست و رستگار شد، بیشتر خارجی هایی که به ایران آمدند، پس از ترک کشورمان یا به لیگ های عربی پیوستند یا در تیم های درجه دو و سه اروپایی بازی کردند.

برونو سزار کوریا

سزار در سال 2012 از بانانتس ارمنستان به سپاهان آمد، 14 بار برای این تیم به میدان رفت و 21 بار گلزنی کرد. عملکرد سزار مورد توجه النصر قرار گرفت و شیخ های النصر او را به خدمت گرفتند. او فصل بعد هم به دبی پیوست و در حال حاضر هم در بوتافوگو بازی می کند.

گردشگران خارجی در ایران , جدول لیگ برتر ایران 94 95 , تیم منتخب هفته هفتم لیگ برتر ایران


عیسی ترائوره

این بازیکن مالیایی سال 2003 از پیونیک ارمنستان به پرسپولیس ملحق شد و در 20 بازی توانست 3 بار برای تیمش گلزنی کند. ترائوره در پایان فصل به پاس پیوست و دو سال در این تیم ماند. سپس برای یک دوره یکساله به الجزایر رفت تا در تیم القبایل بازی کند. ترائوره خیلی زود به ایران بازگشت و برای تیم های سایپا، راه آهن، نفت و برق شیراز بازی کرد. او این روزها بازیکن آفریقایی به لیگ ایران می آورد.


اشپیتیم آرفی

آرفی سال 87 از تیم لودویگشافن آلمان به پیام مشهد پیوست و پس از درخشش در این تیم راهی ابومسلم شد. سال 2009 به پرسپولیس آمد و با این تیم جام قهرمانی حذفی را بالای سر برد. تراکتور و ابومسلم مقصدهای بعدی این بازیکن بودند. آرفی پس از خروج از ایران دوباره به لیگ های دسته پایین تر آلمان بازگشت و پیراهن تیم زوئیبروکن را بر تن کرد.


ماته دراگیچویچ

ماته که از تیم باشگاهی اش پرت گلوری اخراج شده بود در سال 85 با قراردادی شش ماهه به پرسپولیس پیوست و همراه این تیم قهرمان لیگ برتر شد. دراگیچویچ در پایان همان سال تهران را ترک کرد و به دی استرادا اسلواکی پیوست. ماته در حال حاضر هم عضو تیم لوچکو کرواسی است.

هاست های برتر ایران , نتایج لیگ برتر ایران , سریال های برتر خارجی


ابراهیم توره

توره ابتدا به پیکان رفت و در زمان مربیگری افشین قطبی به پرسپولیس پیوست و آنقدر بی انضباطی کردتا ماجرای داک هاوس را پیش آورد. توره در پایان فل به سپاهان پیوست و پس از دو سال از اصفهان راهی امارات شد تا پیراهن عجمان را بر تن کند. توره از این تیم به موناکو رفت و درخشید اما پارسال به النصر امارات برگشت.


رابرت ساها

این چپ پای خوش استیل اهل جمهوری چک در سال 2006 و یک سال پس از جدایی از زسکا صوفیه به پرسپولیس آمد و در 31 بازی برای این تیم به میدان رفت.

آری هان علاقه زیادی به بازی ساها داشت. ساها در پایان فصل به شاهین بوشهر پیوست و در نهایت نیز از سال 2008 تا 2011 را در لیگ های چک، اسلواکی و لهستان بازی کرد.


فونیکه سی

سی از لیگ کشورش مالی به نساجی مازندران آمد و سپس به ایرانجوان بوشهر پیوست. درخشش سی در این دو تیم او را مورد توجه باشگاه صنعت نفت آبادان قرار داد. سی در سال 2011 به نفت آبادان پیوست اما تنها پس از یک فصل راهی امارات شد. سی در امارات پیراهن تیم های عجمان و الاتحاد را بر تن کرده است.

گردشگران خارجی بعد از خارج شدن از ایران , فوتبال لیگ برتر ایران , قهرمانان لیگ برتر ایران


فابیو جانواریو

فابیو سال 2006 از بلنس پرتغال به فولاد آمد. او در دو فصل حضورش در اهواز 25 بار پیراهن فولاد را بر تن کرد.

فابیو پس از دوس ال به استقلال آمد. سپاهان مقدص بعدی جانواریو بود. او یک دوره کوتاه دوباره به استقلال بازگشت اما با مصدومیتی شدید که گویا در صفر به برزیل و در یک بازی محلی برایش رخ داده بود از این تیم جدا شد و فوتبال را کنار گذاشت.


پائولو دی کارمو

افشین قطبی این بازیکن را با سروصدا و تبلیغات فراوان به پرسپولیس آورد اما عملکرد دی کارمو آنقدر ضعیف بود که صدای همه را درآورد. او پس از جدایی از پرسپولیس ابتدا به کوثر پیوست و سپس راهی کشورش شد تا در لیگ های استانی برای تیم هایی مثل اتلتیکو سوروکابا و اوبرلاندیا بازی کند. بعدها نشریات نوشتند او پرنده فروشی باز کرده است.


ایوان پتروویچ

این هافبک خلاق صربستانی در سال 2006 از اف سی اوبلیچ به ابومسلم پیوست و سپس به ترتیب پیراهن تیم های پرسپولیس، شاهین بوشهر و مس کرمان را بر تن کرد. پتروویچ در سال 2013 راهی تایلند شد و در حال حاضر هم در تیم ناخن راتچاسیمای این کشور بازی می کند. او در این فصل 20 بار برای تیمش بازی کرده و 4 گل هم به ثمر رسانده است.

لیگ برتر فوتسال ایران , استارتاپ های برتر ایران , بانک های خارجی فعال در ایران


ویدیو : سرنوشت خارجی های لیگ برتر ایران