سرطان سینه؛ خطرناک و بدون درد : یک فوق تخصص سرطان با اشاره به علایم سرطان پستان ...


یک فوق تخصص سرطان با اشاره به علایم سرطان پستان گفت: سرطان پستان عموما همراه با درد نیست و به شکل توده خود را نشان می‌دهد؛ اگر توده‌ها خونریزی کنند و عارضه‌ای در آن‌ها ایجاد شود که فرد احساس درد کند، نشان از بروز سرطان دارد. ایسنا: یک فوق تخصص سرطان با اشاره به علایم سرطان پستان گفت: سرطان پستان عموما همراه با درد نیست و به شکل توده خود را نشان می‌دهد؛ اگر توده‌ها خونریزی کنند و عارضه‌ای در آن‌ها ایجاد شود که فرد احساس درد کند، نشان از بروز سرطان دارد.
دکتر عبدالحسین طلایی‌زاده، با بیان این که احساس و لمس توده در سینه یا زیر بغل از نخستین علایم سرطان پستان است، توضیح داد: توده‌های بدون درد در پستان، مشکوک به سرطان هستند ولی توده‌هایی مانند آبسه که درد به دنبال دارند، خوش‌خیم هستند.
وی افزود: زخم، خونابه و خونریزی از نوک سینه از دیگر علایم سرطان هستند.
این فوق تخصص سرطان با اشاره به مواردی از سرطان‌ سینه که جراحی می‌شوند، گفت: اگر بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود و بیمار نیز تحمل جراحی را داشته باشد، درمان اصلی سرطان سینه عمل جراحی است.
وی ادامه داد: هنگامی که بیماری در مرحله بسیار پیشرفته باشد و بیمار وضعیت عمومی مناسبی را برای انجام عمل جراحی نداشته باشد، ابتدا درمان‌های اولیه از جمله شیمی‌درمانی جهت محدود کردن بیماری انجام می‌شود و سپس در مرحله نهایی عمل جراحی انجام خواهد شد. در هر حال بهترین درمان برای سرطان پستان جراحی است؛ در این شیوه بیمار نتیجه بهتری خواهد گرفت و بعد از جراحی نیز از درمان‌های کمکی مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی استفاده می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به شرایطی که در آن، سرطان سینه غیرقابل کنترل و درمان می‌شود، عنوان کرد: هنگامی که بیماری در نقاط مختلف از جمله استخوان‌ها، مغز، کبد، ریه و ارگان‌های دیگر بدن دست‌اندازی کرده باشد، درمان قطعی برای آن وجود ندارد و درمان‌ها جهت محدود‌سازی آن انجام می‌شود.
طلایی‌زاده گفت: از آن‌جا که عامل اصلی در ایجاد سرطان سینه مشخص نیست، پیشگیری قطعی برای این بیماری وجود ندارد ولی مراقبت‌های دوره‌ای می‌تواند بیماری را در مراحل ابتدایی نشان دهد که در این صورت درمان راحت‌تر و نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود.
این فوق تخصص سرطان توصیه کرد: با توجه به اینکه سرطان پستان یک بیماری شایع در خانم‌ها است، توصیه می‌شود که خانم‌ها به ویژه افرادی که سابقه خانوادگی مثبت دارند، به صورت دوره‌ای معاینه شوند تا اقدامات تشخیصی لازم برای آنها انجام شود.


ویدیو : سرطان سینه؛ خطرناک و بدون درد